Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Vet någon vad det är för butelj? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vet någon vad det är för butelj?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vet någon vad det är för butelj?

    Har haft den uppe på annat forum förut och även frågat samlarvänner,
    ingen har vetat vad det är.

    Misstankar jag har är Frankrike och enligt mig 1700-tals, Den är 14cm hög
    och rymer ca: 1dl - 1.5 dl.

    Lägger ut den igen och hoppas på att nya samlare hittar hit, eller att ni
    ifrån våra grannländer vet.

    Inte för att det igentligen spelar så stor roll, men det är alltid roligt tycker
    jag att veta användningsområde och land på saker man har.
    Bifogade filer

  • #2
    AF den är mycket roligare än en knoppöl. Och eftersom den är sååå rolig måste den komma från ett "glättigt" land, för min del tror jag att det är dom snälla tyskarna som gjort den, kanske under kriget eftersom den är så liten.

    Comment


    • #3
      Håller med 766, dvs om han menar något av Napoleonkrigen.
      Last edited by LS; 2006-01-28, 09:53.
      --I de blindas rike är den enögde kung.--

      Comment


      • #4
        Hmmm inte menar LS på allvar att han tror att buteljen är ifrån 1871!?

        Har mycket svårt att få in den i den tiden måste jag säga 1870-1871.

        Nej du LS bättre bud annars blir det röttkort

        Comment


        • #5
          Har en liknande men ändå inte

          Såg att din flaska hade ränderna på insidan annars så tycker jag att dom ser ut att vara "släkt"
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Vilken trevlig flaska Roland S!!

            Jodå de har vissa likheter, vad vet du om din flaska?

            Comment


            • #7
              Jag kan tyvärr inte bidra med någon information om flaskan eftersom jag snubblade över den på en marknad och säljaren hade heller ingen information om den. Men den var för trevlig för att få vara kvar och en "liten lucka" har man ju hemma.

              Comment


              • #8
                Håller med AF. För att citera Sten-Åke Cederhök: Den ä la för go!
                --I de blindas rike är den enögde kung.--

                Comment


                • #9
                  Inte satt väl refflorna på insidan? De var bara ytterst svaga på den nedre delen av flaskan? Väl?

                  Comment


                  • #10
                    Som du säger Peter S så sitter inte mina ränder på insidan utan utsidan,
                    någon form av optikblåsning måste ha förekommit vid tillverkningen av
                    min butelj.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av LS
                      Håller med 766, dvs om han menar något av Napoleonkrigen.
                      Ser att den gode LS ändrat i sitt inlägg, rött kort det tog tydligen skruv
                      det

                      Napoleonkrigen låter mer troligt än det Tysk franska kriget

                      Comment


                      • #12
                        Det skall ni veta att ju mer av åsarna som sitter på utsidan ju mer tyder detta på att ".." inte är nytillverkat, har sett massor av t.ex. vattenkaraffer, nytillverkat skit där större delen av åsen varit på insidan.
                        Har en riktig från min morfar där man kan studera hur det skall se ut.
                        Likaså paraplyglas är bedrövliga med små ynklig svulster idom flesta fall då dom är nytillverkade.

                        Comment


                        • #13
                          Och hur gode 766 har man gått tillväga för att få det på insidan menar du?
                          Låter som ett riktigt knivigt jobb.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av A.F
                            Och hur gode 766 har man gått tillväga för att få det på insidan menar du?
                            Låter som ett riktigt knivigt jobb.
                            Optikblåst min gode AF. där har du rularna på innsidan. Först blåst i reffelform, sedan blåst i slät form då trycks refflorna inåt i stället för utåt.

                            Comment


                            • #15
                              Optikblåst är ju ett sätt Kallin givetvis, men som jag förstod 766 sätt att
                              formulera sig så tänkte jag på en form med räffler som varit på insidan
                              och det blir ju svårt.

                              Och sedan kan jag inte förstå 766 sätt att tänka, att optikblåsta saker
                              skulle tyda på äldre saker, rimligen borde det vara tvärtom.

                              Kan inte glashistoria genom tiderna, men det borde ju inte vara det
                              första man kom att tänka på när man blåste glas.

                              Comment

                              Working...
                              X