Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 "Mjölkig" kristall [ID: Arthur Percy, Gullaskruf] - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Mjölkig" kristall [ID: Arthur Percy, Gullaskruf]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • "Mjölkig" kristall [ID: Arthur Percy, Gullaskruf]

    Jag har fortfarande inte kunnat reda ut detta med opalglas-opalinglas-mjölkglas så min första fråga får bli vad sådan här blåmjölkig massa kallas? Sen undrar jag förstås om någon vet något om ursprunget? Jag vet ju att bl.a. Gullaskruf gjort någorlunda liknande men den tanken har jag i stora drag släppt efter en lång stund med google. Höjden på pjäsen är 24.2 cm och den är osignerad.

    M.v.h.
    Bifogade filer

  • #2
    Ah, coolt, du har hittat den med påklipp! Detta är en P524/34, alltså Arthur Percy och Gullaskruf, formgiven 1952.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
      Ah, coolt, du har hittat den med påklipp! Detta är en P524/34, alltså Arthur Percy och Gullaskruf, formgiven 1952.
      Tack CJF!

      Då var jag alltså inte initalt ute och cyklade trots allt. Trevlig pjäs tycker jag, även om jag hade föredragit den utan påklipp...

      Men du; vad kallas glaset?

      M.v.h.

      Comment


      • #4
        Har såvitt jag vet inget namn utöver modellnamnet, kallas blomglas i dokumentationen vill jag minnas. Och föredrar du utan påklipp kan jag tänka mig att byta, min är utan och jag har hellre en med!

        Comment


        • #5
          Det är klart tänkbart, får återkomma om det. Lär snart åka ned till Malmö så månne kan vi ses där igen.

          Vad gäller "heter" så tänker jag på den mjölkiga glasmassan, inte pjäsen, P524/34 duger mer än väl

          M.v.h.

          Comment


          • #6
            Mjölkopalglas kan väl vara bra.
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

            Comment


            • #7
              Aha. Kan inte påminna mig att jag sett nåt namn på just detta i Gullaskrufs dokumentation, så "opalin" är väl det vanligaste skulle jag tro.

              Comment


              • #8
                Hehe... Där fick jag såväl "mjölk" som "opal" och "opalin". Kanske inte är någon större skillnad dem emellan helt enkelt?

                M.v.h.

                Comment


                • #9
                  Fluoropalin. Så vill jag benämna det, eftersom färgen är blåtonad och det är halvgenomskinligt. Det är ett s.k. flussglas där man har tillsatt en mindre mängd flusspat (kalciumfluorid) så att glaset har blivit halvgenomskinligt och då benämns opalinglas.

                  I exempelvis Bonniers lexikon står mjölkglas som en övergripande benämning på opalglas.
                  Enligt Glafos bok, Boken om glas, har vi två sorters opalglas. De har fått benämning med hänsyn till de grumlande komponenterna fluor eller fosfor, som bildar de ljusspridande kristallerna i glaset.

                  Fluoropal: man tillsätter fluor som flusspat (kalciumfluorid) eller kryolit (natrium-aluminium-fluorid). Den vita färgen skiftar i blått. (Kallas också flussglas efter den grumlande tillsatsen flusspat.)

                  Fosfatopal: man tillsätter benaska (kalciumfosfat eller natriumfosfat). Den knappt synliga färgtonen är något gulbrun/rödbrun. (Kallas också benglas efter den grumlande komponenten benaska.)

                  I Glafo-boken skriver man också: "Vitt glas finns som opal- eller opalinglas. Om glaset är halvgenomskinligt kallas det för opalinglas. Gränserna mellan opal och opalin är flytande".

                  Jag har skrivit om detta bl.a. i #2 på tråden om den nämnda boken från Glasforskningsinstitutet i Växjö (Glafo) på "Litteraturtips glas": http://precisensan.com/antikforum/sh...850#post179850 .
                  Last edited by Rebello; 2011-05-31, 18:03.

                  Comment


                  • #10
                    Tack Rebello!

                    En smula förvirrad är jag nog fortfarande men ett bättre svar står nog knappast att finna. Det står på prioritetslistan att sätta sig in i alla de ypperligt informativa trådar du drivit här.

                    M.v.h.

                    Comment


                    • #11
                      Mina två helvita ljusstakar ???

                      Jag måste till slut fråga, har tänkt en del, men varit rädd att

                      framstå som total idiot.

                      Jag har två vackra, ljusstakar i opalglas ???

                      de köptes så, de är rel tunga,j mf med vanligt glas o jag har tänkt på det som

                      "genomfärgat glas", men det stämmer inte, eller hur ??De skulle inte vara så tunga då ?

                      Har det ngt som helst samband m det du skriver om i denna tråd, Rebello

                      Och snälla, Du kan ditt saker dj....väldigt bra, men tänk att om du är vänlig att svara mig

                      som att det är en 8 åring, du ska försöka få förstå.

                      Bara det en utmaning, för dig. Annars, grattis t kunskaper som är skyhöga över normalt

                      o LYCKA T MED BOK, men tänk på att få så många som möjligt att förstå

                      Tackar på förhand för svar annestig

                      Comment


                      • #12
                        Till "på femte våningen": jag försöker här formulera ett tydligare svar om ditt "mjölkglas" - och fortfarande med Glafos glasskola som grund. Annestigs frågor kan jag inte helt ta till mig ännu - får fundera mer på vad du menar - men viss ledning får du väl här:

                        Opalglas är den sammanfattande benämningen på vitt glas (mjölkglas).
                        Obs det handlar om vitt glas - som är något annant än s.k. klarglas.

                        Ditt glas är en form av opalinglas (eftersom det är halvgenomskinligt) och:

                        Fluoropalin (eftersom det skiftar i blått).

                        Fluoropaler kallas också flussglas, eftersom man har tillsatt flusspat som grumlande komponent i glassatsen.

                        Den här blåvitt tonade glasmassan får sin färg av att ljuset sprids och reflekteras på ett speciellt sätt i glaset - då ljuset träffar den här grumlande komponenten av små kristaller som innehåller fluor. Den här blåvita färgen är den kemiska fluorföreningens "fingeravtryck".

                        När vi har en relativt låg procentandel av flusspat i smältan, blir färgen halvgenomskinligt - och t.o.m. halvgenomsynligt vit (som här).

                        Om man tillsätter en tillräckligt hög procentandel av flusspat, så blir opalglaset inte bara ogenomsynligt vitt, utan går t.o.m. över mot ogenomskinligt vitt. Graden av genomskinlighet beror naturligtvis också på glasets tjocklek.
                        Last edited by Rebello; 2011-06-01, 08:43.

                        Comment


                        • #13
                          Till annestig:

                          Tyngden, dvs densiteten av glaset i din ljusstake som är gjord i opalglas, beror inte så mycket på halten av opalgrumlande komponenter. "Tyngden" är främst beroende av halten av metalloxider i glassatsen: oxider av zink, barium eller kalium - eller av halten blymönja i äldre tiders blykristall.

                          När det gäller din ljusstake, så är den säkert "genomfärgad" - dvs. den är opaliserat vit "tvärs igenom". På tal om det kan man notera, att opalglas inte har ett vitt färgskikt på ytan. Det är homogent vitt tvärs genom hela glasmassan.

                          Man har tillsatt en viss grumlande (opaliserande) komponent till en viss typ av kristallglas eller ev. sodaglas. Det är typen av kristall eller sodaglas, dvs. sammansättningen av dess grundläggande beståndsdelar, som avgör densiteten. Jfr min "glas-skola" som jag länkar till här nedan; som överkurs långt över en 8-årings horisont, men väl något för en "smart åttondeklassare"!

                          Fotnot:
                          Med ett ämnes densitet menas vikten av en volymsenhet, t.ex antalet gram per kubikcentimeter av ämnet.

                          Beträffande kristallglas skriver Glafo: "Vår tids blyfria kristallglas, som enligt Konsumentverkets föreskrifter får marknadsföras under begreppet kristall, innehåller oxider av zink, barium eller kalium, var för sig eller kombinerat, i mängd större än eller lika med 10 %." Jfr mitt inlägg i # 4 här om "Helkristall och lättkristall och sodaglas": http://precisensan.com/antikforum/sh...841#post179841

                          Glastyper:
                          Man talar om glastyperna kristallglas resp. sodaglas (och under 1:a världskriget om sulfatglas).
                          Man skulle också kunna gruppera glastyperna i kaliglas resp. sodaglas,
                          eftersom både de äldre kristallglasen och dagens blyfria kristall har pottaska (kaliumkarbonat) som 2:a huvudbeståndsdel.

                          Sedan har vid då undertyperna:
                          färgat glas där man har tillsatt färgande komponenter av metalloxider,
                          och opalglas där man har tillsatt grumlande komponenter: fluoropal (flussglas) resp. fosfatopal (benglas) - och de kallas opalin om det är halvgenomskinligt opalglas.

                          Och alla glastyperna är baserade på kvartssand !
                          Last edited by Rebello; 2011-06-01, 10:43.

                          Comment


                          • #14
                            Tack, till försök till en begriplig förklaring !!

                            Du tar dig tid, Rebello, o det ska du ha heder av.

                            Sedan jag läst detta, samt trådarna ett antal ggr, ska jag väl kunna förstå.

                            Har letat, o hittade två exakt likadana ljusstakar som jag har på Tradera, under letandes gång på googles, var det dessvärre ett antal ljusstakar som jag tänkte var ganska lika, o en del av de var gjorda i metall o viglaserade(??)

                            Men jag visste att mina var i opalinglas som det stod Tänkte försöka bifoga de som avslutning, få se om allt står rätt till


                            Click image for larger version

Name:	123505181_1.jpg
Views:	1
Size:	27,9 KB
ID:	514590

                            Comment


                            • #15
                              Så kom du då med ett exempel på opalglas, annestig - inte så bra exempel på opalin väl, eftersom det inte verkar vara halvgenomskinligt. Visserligen skriver man i läroboken från Glafo, att "gränserna mellan opal och opalin är flytande" - men dina ljusstakar ligger väl på andra sidan gränsen, en bit bort från opalin? Det är dock du själv som kan avgöra bättre "live" än så här på en bild.

                              Däremot är glaset som tråden börjar med ett halvgenomskinligt, ja rentav halvgenomsynligt glas, dvs ett tydligt exempel på opalinglas.
                              Last edited by Rebello; 2011-06-01, 12:32. Anledning: överfört en del till ny Info-tråd om opalglas

                              Comment

                              Working...
                              X