Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Korkskruvar - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tema: Korkskruvar

    Intro. Http://web.me.com/kimvonplaten3
    Hönan eller ägget? Ja , vem kom först, korken eller skruven?
    Vid mitten av 1600-talet upptäckte man korkens förträffliga egenskaper
    och glasflaskan fanns sedan länge. Men hur skulle man få korken ur flaskan?
    Man gör väl som med blindgångare i den tidens mynningsladdare, använder
    ”kratsen”, en dubbel skruvmojäng som ser ut som en korkskruv.
    Först 1681 beskrivs korkskruven i litteraturen, naturligtvis av en engelsman (N Grew) och England är korkskruvarnas förlovade land. I Skandinavien är motsvarigheten Danmark.

    Man räknar med att har tillverkats 50.000 olika typer och att ca 3.000 lett till patent, det första av en kyrkoherde vid namn Hensell som 1795 fick patent på skruvar med den runda knappen som hindrar skruven att gå i botten.

    Den mest dyrbara skruven lär ha kostat 270.000:- enligt en antikhandlare jag träffade igår. USA, naturligtvis. Jag är tveksam, men han hade informationen från en bok som jag skall få låna.

    Välkomna med bidrag och info till korkskruvarnas egen parad.

    So long från en nybliven samlare.
    Last edited by Maria; 2011-12-11, 18:50.

  • #2
    Hallå alla korkskruvar,
    Jag får väl lätta ankar för den har seglatsen med en korkskruv i mässning med två spegelvända sjöjungrur som lättjefullt vilar mot ankarspelets bommar. Danmark, tidigt 1900-tal.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Ciao,
      Här en italiensk (sydeuropeisk) skruv, i alla fall inköpt i Italien, mässing och väl använd. Gissar sekelskiftet. Möjligen 1800-tal.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Jag är säker på att hönan kom först.

        Comment


        • #5
          Korkskruv. Test
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Hallå,
            Var finns alla korkskruvar? Den här tåden var ett bottennapp så jag kastar ankar tills vidare med ett kap på tradera, ett massivt i mässing. Vad tror ni om åldern?

            Come on, Jag vill se många korkskruvar på denna tråd.
            So long....
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Fina korksskruvar, Kim! Tur att det finns fler än 7 olika så du inte möter samma öde som samlaren av frimärken med bandymotiv, som Lasse Åberg berättade om i Antikrundan idag.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Hallå,
                Var finns alla korkskruvar? Den här tåden var ett bottennapp så jag kastar ankar tills vidare med ett kap på tradera, ett massivt i mässing. Vad tror ni om åldern?

                Come on, Jag vill se många korkskruvar på denna tråd.
                So long....
                Du må tro att jag är GLAD över att det var ett bottennapp. I övrigt kan jag inget om korkskruvar mer än att Finländare som ofta har svårt för sammansatta ord ofta säger : SKORKKRUV med finsk betoning.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Hallå och tack,
                  La vie en rose och snubbar kan. Den där firren har jag i stan, tror jag, men av senare tillverkning. So long

                  Comment


                  • #10
                    Hallå ni få mindre korkade,
                    Kan inte motstå freselsen att öppna fönstret för några nya skruvar i min nya samling och jag hoppas du kan fylla på och skruva upp tempot.
                    1. Vinguden Bacchus. GAB. Ca 1930, tenn.
                    2. S:t Göran och draken. Herman Bergmans gjuteri, Enskede. Formgivning CAP (CA Persson), mässing, ca 1920-30.
                    3. Ej identifierad. Art deco, kankse Danmark???
                    4. Ej identifierad. Aet deco. Vinklasar, vem vet???
                    Bifogade filer
                    Last edited by Kim von Platen; 2010-03-13, 20:16.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Du må tro att jag är GLAD över att det var ett bottennapp. I övrigt kan jag inget om korkskruvar mer än att Finländare som ofta har svårt för sammansatta ord ofta säger : SKORKKRUV med finsk betoning.
                      Hallå Snubben,
                      Den där firren tror jag ligger någonstans i sjöboden, men med läskig patinering,inköpt på Svenskt Tenn och gåva som tack för senast. Vill du byta?
                      So long...

                      Comment


                      • #12
                        Hallå,
                        Rep är reklamens moder. Jag ger mig katten på att det finns massor av intressanta korkskruvar i gömmorna hos penanierna, detta samlarnas paradis.
                        En samlare kom men är borta med vinden. Laddar med några nyförvärv och hoppas att någon tänder på tråden.
                        So long...

                        1. Bacchus och Pan av Mogens Ballin, sekelskiftet. Danmark.
                        2. Fredsduvor av Just Andersen, ca 1920-30. Danmark.
                        4. Tupp av Just Andersen, ca 1930. Danmark.
                        3. Apa, okänd formgivare, Danmark.
                        5. ???? Jo jag vet, titta på tråden hundra hundar och så bjuder Kapten på ett gott skratt.
                        Bifogade filer
                        Last edited by Kim von Platen; 2010-04-11, 17:57.

                        Comment


                        • #13
                          En korkskruv till dig Kim
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Kombinerad korkskruv och kapsylöppnare.
                            Mormor har en likadan multifunktionell pippi i teak i kökskskåpet,
                            denna slank med bland en del annat när jag var på loppis.
                            Vet inte vem tillverkaren är. Kanske en poppis pryl på 50-talet?
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Du har en väldigt fin samling Skandinaviska skruvar Kim von Platen, där väl alla ligger i övre skiktet på samlartoppen.

                              På 70 och 80-talen besökta jag London i stort sett varje, eller vart annat, år. Då bestämde jag mig för att köpa någon kategori prylar som fanns gott om där men som inte fanns så mycket av här i Sverige - och det blev korkskruvar. Jag höll mig till modeller som kostade en eller ett par pund och plockade upp så där fyra fem stycken vid varje besök. Det blev en ganska stor samling till slut med många engelska, någon fransk, några tyska och italienska skruvar. Efter hand blev det också några svenska, fast inte så fina som de du har.

                              Jag samlade inte systematiskt utan plockade upp de jag tyckte var roliga - gärna och helst mekaniskt tillkrånglade modeller. Den roligaste svenska var en fin "Julius Slöör" tryckdragare. Bland de engelska kommer jag ihåg "Lunds Patent", flera svarvade tunnor med borstar i ena skaftänden, några "zig-zag" och flera olika skruvdragare och hävarmsdragara mm mm.

                              Samlingen såldes för ett par decennier sedan men några Eskilstunaknoppar råkade bli kvar - och de finns fortfarande här någonstans i en mugg.

                              Comment

                              Working...
                              X