Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Hjälp mig gärna att samla ihop bilder och information om Nilsjohans produkter! - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig gärna att samla ihop bilder och information om Nilsjohans produkter!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp mig gärna att samla ihop bilder och information om Nilsjohans produkter!

    Tycker Nilsjohan har släppt eller varit delaktig i så många häftiga köksprylar och annat. Men det är svårt att hitta något samlat om deras prylar någonstans. Så nu har jag startat ett projekt med att samla in:
    1: namn
    2: bild
    3: information (vad användes saken till, hur många färger, etc)

    Detta kommer jag samla ihop i min blogg. Just nu ser det ut så här: http://helensprylar.bloggsida.se/hus...johan-a-till-o

    Som ni ser är det vääääldigt tomt!

    Jag skulle vara oerhört tacksam för all information och bilder (gärna originalkartong om det finns) som jag får lov att använda till min blogg.

  • #2
    Här har du lite Nilsjohan annonser

    Comment


    • #3
      Jag tror jag har en bok om Nilsjohan produkter, ska kolla det under morgondagen.
      I’m a real mean bitch!

      Comment


      • #4
        Tidningsutklippen har jag sett, men inte vågat använda dem

        Hade vart göörskoj om det fanns en bok om deras produkter!!!

        Nu drar jag iväg på en liten semester och är borta hela helgen, men sen blir det fortsatt knappande på bloggen! :P

        Comment


        • #5
          Det är en bok från NilsJohans 100 år jubileum, den handlar om företagets historia, det är ingen produktionskatalog, men det finns med lite bilder i slutet på produkter.
          Bifogade filer
          I’m a real mean bitch!

          Comment


          • #6
            åååh vill ha!!!!
            Hoppas någon säljer en sån på Tradera snart! :P

            Comment


            • #7
              Jag köpte en sån bok på Rörstrandsmuseet i Lidköping för ett par år sedan. Ring och kolla om de har några kvar...

              Comment


              • #8
                De hade tråkigt nog inga böcker kvar

                Fanns en katalog på Tradera, Nilsjohans glada köksparad. Tyvärr upptäckte jag katalogen en timme för sent och den gick för ynka 29:- Vaknar fortfarande om nätterna av ilska för att jag missade katalogen...

                Comment


                • #9
                  Nilsjohanboken är absolut värd att leta efter och vänta på, samma sak med köksklubbens tidning, som heter just Köksklubbens tidning, som jämte Köksklubben, Den glada köksparaden och provköket var en av motorerna i Nilsjohans makalösa marknadsföring. Köksklubbens tidning kom 1953, där presenterades fortlöpande nyheterna i sortimentet samt en massa mer eller mindre nyttiga redaktionella tips för köksarbetet. Den glada köksparaden kunde vara smått hysteriska tillställningar med upp till 30 000 besökare (t ex Kungsträdgården i Sthlm 1958). Inför Köksparaderna förekom också att mindre trycksaker togs fram där de senaste nyheterna presenterades separat. Såväl tidningen som trycksakerna brukar förekomma på Tradera.

                  Comment


                  • #10
                    Nilsjohan - Karusellen

                    Från början eller mitten av 1950-talet kommer den här bordsdekorationen - Karusellen eller "Merry go round" från Nilsjohan. Inte änglaspel utan grisar och bockar och med sex ljus!
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Jag har precis kollat igenom lite grejer i mina gömmor för att se vad jag egentligen har från Nilsjohan. Dock har jag inte riktigt koll på det här med köksklubben och köksparaden och vad det nu heter. Jag har några prylar märkta under med texten "köksklubben". Är dessa från Nilsjohan alltså?

                      Vore tacksam för hjälp att få klarhet i detta!

                      Comment


                      • #12
                        'Den glada köksparaden' kunde vara kolossala möten med upp till 30 000 besökare. Det var ju Köksklubbens medlemmar som regelmässigt blev inbjudna till dessa väldiga evenemang. Där bjöds på demonstrationer av Nilsjohans senaste prylar och uppträdande av den tidens A-kändisar mm. En liten present från sortimentet till besökarna var ofta obligatorisk. Men de sluga Köksklubbsmedlemmarna tog förstås emot presenterna som de dagen efter sålde tillbaka till ortens järnhandlare för klingande kontanter. För att stävja detta ofog märktes presentartiklarna med "Köksklubben" eller "Den glada köksparaden". Det lär också ha hänt att presentversionen av varan tillverkades i en annorlunda färg etc.

                        Du har alltså autentiska Nilsjohanpresenter.

                        Comment


                        • #13
                          Tack för upplysande svar HgF!

                          Comment


                          • #14
                            Brickan Monica i två versioner får ge ett bidrag till tråden. Jag tror att brickan finns i många hem utan att man vet att det är en produkt från Nilsjohan.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Köksklubben

                              Här är tre prylar som delades ut till Köksklubbens medlemmar när den glada paraden kom till stadens hotell.
                              Först en gapefruktkniv med sitt böjda blad och nylonskaft. Därefter en liten saltsked i nysilver och slutligen en plastburk med skruvlock tillverkad i Danmark av Erik Kold (nr 6002). Mer om NilsJohan finns här http://precisensan.com/antikforum/sh...=k%F6ksklubben
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X