Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Devis Fabian Månsson

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Devis Fabian Månsson

"Genom jobb och ocker, led man brist på socker". Ransoneringen under första världskriget
    slog hårt mot fattigsverige. Fabian Månsson skrev "Sockerocker" 1913 och 1917 fanns dessa
    små sockerdosor som förvarade de dyra små godbitarna på ett säkert ställe. Avskavd in på
    bara mässingen är den lilla dosan i nysilver på framsidan.
    Bifogade filer

Sockerdosa

"Den som spar han har" (men inte roligt). Från 1916-17. Nysilver men ingen stämpel om nu inte tre kronor duger som stämpel. 7 cm Ø och 1,5 cm hög.
    Bifogade filer

Comment

Bra Lars M. Nu har vi två dosor från den tiden. Snart får vi upprätta en dossier över dom.

Comment

Sockerdosa med historia

Här kommer en bild på min sockerdosa i nysilver från tiden kring första världskriget. Den är 65 mm i diameter och 10 mm hög samt har tillhört min farmors pappa, Ludvig de Vylder, och graverad på undersidan med "L De V" (samt stämplad "N.S." i lockets sida). Ägarens son (min farmors lillebror) heter Klas De Vylder och fyllde 100 år i fjol; han föddes alltså 1914 - ungefär när dosan tillverkades. Ägares farbror hette Gustaf de Vylder och var huvudpersonen (en svensk naturalist och upptäcktsresande i Namibia) i Henning Mankell's bok "Vindens son".Click image for larger version

Name:	Sockerdosa - varje halva är 65mm 10mm (2).jpg
Views:	2
Size:	50,1 KB
ID:	557591
        Last edited by NicoNico; 2015-04-25, 10:49.

Comment

Working...
        X