Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fartyg och båtar i lten skala...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Nu kan jag koden...

    Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
    Hej Kim

    Tack för inlägget : "Sailors LWya return... ".

    Nu vet jag hur.
    Seglen är så "murkna" till min fars gamla
    fartyg, så jag kanske måste förnya alla.

    Kanske mot sommaren...

    På tal om fartyg skala 1:1. Vet du vad som har hänt med
    tremastade skutan Marie alt Maria från Skärhamn? Jag
    såg henne på 60-talet på Södermälasrstrand, fast svartmålad?

    Tackar och hälsar
    Staffan
    till ditt hjärta.Return. Hallå, men för fasen, behåll seglen. Toppseglet surrades oftast på däck. Jag har en skvätt gammal bomullsväv om på vill planka det här exemplet ur min modellsamling.
    Skutan Marie är hamn sedan urminnes tider, min hustru, uppraggad i Fiskebäckskil. Nej, känner inte till damerna från Skärhamn... för långt från Smögen..
    So long...
    Kim
    Bifogade filer

    Comment


    • Vimpeln

      Hallå GASTAR jag,
      Vad är det för flagg Nobes fullriggare bär
      i stormasten, eller ännu hellre vad är det
      för vimpel.......?

      Comment


      • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Hallå GASTAR jag,
        Vad är det för flagg Nobes fullriggare bär
        i stormasten, eller ännu hellre vad är det
        för vimpel.......?
        Det syns ingen mer färg än blå. Man kunde önska att det var en strimma gult och lite rött vid masten
        Bifogade filer
        Last edited by nobe; 2017-01-27, 18:44.

        Comment


        • Hej Kim

          Mycket bra idé. Vädret tillåter ändå inte mer segel.
          Tallen här utanför köksfönstret har tappad flera
          stora grenar nu. Så toppseglen får surras på däcket.

          Tackar och hälsar
          Staffan

          Comment


          • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            ... har nog aldrig en fullriggare lagt till. Hallå, förresten. Visst är det en fullriggare. Vill tro att det är en örloggsfregatt från slutet av 1800-talet. Kanonportarna skvallrar om det även om handelsfregatter målade fejkade luckor. Kan möjligen vara en amerikansk s,k, Clipper med den höga riggen, ska kolla saken i morgon...
            So long
            Kim
            PS. Du vet ju att konstnärer ofta tar sig friheter så man kan aldrig vara säker på saken.
            Det fanns både Vänergaleaser och skonare i trafik på Vänern två och tremastade

            Comment


            • Men sannolikt ingen...

              Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
              Det fanns både Vänergaleaser och skonare i trafik på Vänern två och tremastade
              .... fullriggare, ett seglande krigsfartyg. Därtill var kanalen för smal och grund... så fick von Platen också sparken och blev vicekung i Norge...
              So long
              Kim

              Comment


              • Vimpel?

                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Hallå GASTAR jag,
                Vad är det för flagg Nobes fullriggare bär
                i stormasten, eller ännu hellre vad är det
                för vimpel.......?
                Hallå Styrman,
                Kan ingenting om vimplar. En standert fördes så högt som möjligt, då oftast i topp på stormasten. Den signalerade fartygets identitet eller situation. Rött betydde nöd, behov av hjälp och blått, allt väl. I alla fall på en drömseglats...
                so long
                Kim

                Comment


                • Vimsig....

                  Standert, jawohl.
                  Kommer osökt att tänka på när min salig farfar skulle handla på
                  systemet i Varberg under semestern, alla Boråsare och då menar
                  jag ALLA var ju i Varberg under industrisemestern (yngre PES-are
                  får googla på detta). Farfar skulle ha en liten Whisky och Standard
                  Selection var ju den billigaste "blend" som fanns bland de drickbara.
                  Problemet var att selection blev omöjligt att uttala när han väl kom
                  fram till kassan. Det blev bara Sele och ett gutturalt läte som ingen
                  någorlunda "normal" människa kunde förstå.
                  Ridå och reträtt till längst bak i kön, detta upprepades ett par, tre
                  gånger med samma nedslående resultat, MEN...........................
                  den följande gången farfar kom fram till kassan hade han funnit på
                  råd. Biträdet frågade vad som önskades och han var inte sen att
                  svara: EN STANDARD, tack.
                  Avvikelse från ämnet-javisst. Gult kort-okey då. Avstängning-noway.

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Standert, jawohl.
                    Kommer osökt att tänka på när min salig farfar skulle handla på
                    systemet i Varberg under semestern, alla Boråsare och då menar
                    jag ALLA var ju i Varberg under industrisemestern (yngre PES-are
                    får googla på detta). Farfar skulle ha en liten Whisky och Standard
                    Selection var ju den billigaste "blend" som fanns bland de drickbara.
                    Problemet var att selection blev omöjligt att uttala när han väl kom
                    fram till kassan. Det blev bara Sele och ett gutturalt läte som ingen
                    någorlunda "normal" människa kunde förstå.
                    Ridå och reträtt till längst bak i kön, detta upprepades ett par, tre
                    gånger med samma nedslående resultat, MEN...........................
                    den följande gången farfar kom fram till kassan hade han funnit på
                    råd. Biträdet frågade vad som önskades och han var inte sen att
                    svara: EN STANDARD, tack.
                    Avvikelse från ämnet-javisst. Gult kort-okey då. Avstängning-noway.
                    Min mor var på systembolaget och glömde sina handskar vid disken. Gick tillbaka dagen efter och frågade om dom hade tagit tillvara några handskar. Dom plockade fram hennes handskar med en lapp med hennes namn på. Hon skämdes och gick inte in på systembolaget på många år för hur kunde de vet hennes namn. Inte för en en bekant frågade om hon hade fått till baka handskarna flera år senare, Han hade stått längre ner i kön och hade skrivit ner på handskarna vem dom tillhörde

                    Comment


                    • En salig blanding. Gissa vad?

                      Hallå,
                      Hög tid att styrsla till. Den här lilla plåtasken har kanske visats förut men nu har asken gått ut askan i elden. Regatta, alltså.
                      Giilar att återanvända. Nu är frågan, vad innehåller asken idag?
                      So long...
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Ja givetvis starka halspastiller och då Fisherman´s friends,
                        vänner emellan.

                        Comment


                        • Smakar gottt,,,

                          Hallon Snubben,
                          Rätt tänkt men tyvärr fel. Tack för bidraget. Ska köpa några askar för drag och krokar. Kom igen, man vet aldrig när det nappar.
                          So long
                          Kim

                          Comment


                          • Solstickan

                            En chansning på Nerman - https://sv.wikipedia.org/wiki/Solstickan

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                              Hallå Varberg,
                              Bra gissning men inte rätt. Läste på din länk att att varumärket dragit i 170 000:- på några månader. Det var då det. Tänd på bra reklam... so long
                              Kim

                              Comment


                              • Rätt svar...?

                                Hallå sailors,
                                Regatta-asken används alltför ofta av den enkla anledningen att Svenska Tobaksbolaget sedan en tid dekorerar sina förpackningar med osmakliga bilder och varningstext i stor grad, negativt naturligtvis.
                                Det köper jag inte. Det enda man med säkerhet vet om reklam och opinionsbildning är att skräckpropaganda inte funkar. Får motsatt effekt.
                                Så det blev Blend (förföriskt namn) i asken, mest för att inte störa gästerna och bloda ner sällskapet...
                                So long
                                Kim

                                Comment

                                Working...
                                X