Vad är denna lilla figur? Hört att det kanske kan vara en pipstoppare. Figuren är ca. 3 cm hög stöpt i en form, materialet är brons tror jag.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Pipstoppare eller vad ?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggTre alternativ finns som jag ser det
- pipstoppare
- sigillstamp som inte blivit graverad
- vad tyskarna kallar "Gluttöter" och engelsmännen "cigarette extinguisher", men jag hittar inget vettigt ord på svenska.
Comment
-
Har kollat runt lite på engelska pipstoppare (pipe tamper) eftersom den var inköpt där och de har ofta något som sticker ut som kanske var lämpligt att "kratsa" ur med.
Här är i alla fall en "glöddödare" i form av en pingvin av Walter Bosse (54 mm), men tror ni att den har använts till det? Nej, trots att den saknar gravyr har den använts som sigillstamp och resterna av lacket syns på plattans kanter.
Comment
-
Ursprungligen postat av simco Visa inläggHar en liten fråga gällande dessa sigill. När plattan är ograverad har jag fått för mig att det i vissa fall saknas en del. Tror att det kanske suttit en graverad platta på själva basen, som senare tagits lös eller ramlat bort. Kan det stämma?
Det förekommer nog att man har tagit bort plattor när man har gjort sig a med stamparna och det har nog köpts sigillstampar som aldrig har graverats. En del har kanske köpt dem i egenskap av miniskulpturer.
Pingvinen tillverkad efter andra världskriget av firma Baller har fortfarande rester av den svarta medvetna patineringen kvar så där har det aldrig suttit en extra platta. Auktionsfirman Quittenbaum höll en stor specialauktion på objekt från Hagenau och djuren och fåglarna på plattor i denna storlek går alla under namnet Gluttöter.
Comment
Comment