Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Korkskruvar - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    För korkskruvssamlaren om 50-år kanske. Domino från Guzzini, fungerar utmärkt även på hårdsittande korkar garanterar prylsnubben.
    Bifogade filer

    Comment


    • #62
      Hallå Obeslutsam,
      Trist, men jag vet att du inte är korkad, lite uppskruvad ibland, som det där med vad allmoge egentligen är. Håller med dig om att allmoge är diffust begrepp. So long...

      Comment


      • #63
        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        För korkskruvssamlaren om 50-år kanske. Domino från Guzzini, fungerar utmärkt även på hårdsittande korkar garanterar prylsnubben.
        Hallå,
        Fin snubbe i sina bästa år. Tack för ditt bidrag...so long...

        Comment


        • #64
          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Du må tro att jag är GLAD över att det var ett bottennapp. I övrigt kan jag inget om korkskruvar mer än att Finländare som ofta har svårt för sammansatta ord ofta säger : SKORKKRUV med finsk betoning.
          Hallå Snubben,
          Fiskelycka. Jag hittade din firre, men kan inte tyda stämpeln under öppnarens botten. Kan du? Inget större värde, ca 20 dollar, men men vi skruvar väl inte för pengar, eller hur?
          Bifogade filer

          Comment


          • #65
            Bevor an Gasleitungen gearbeitet wird, sind u.a. diese abzusperren und drucklos zu machen; geschlossene Armaturen sind gegen versehentliches Öffnen zu sichern z.B. mit der Absperrsicherung.Die Sicherung liefern wir in 3 Ausführungen.Mit geschlossener Kappe in den Größen 1 Zoll (Bügelweite 60mm) und 2 Zoll (Bügelweite 100mm), letztere für größere Armaturen. Bei diesen Sicherungen ist der Handhebel vor dem Sichern zu demontieren. (ges. Gesch.) ...


            Lite olika fenor ser jag....... . Ges. Gesch, tycker vi om.
            Kilopriset blir ju ändå mer än för strömming fast det är så gott.
            Last edited by prylsnubben; 2010-09-22, 16:37.

            Comment


            • #66
              Hallå Snubben.
              Glömde tacka för länken. Du är fena på nätet. Vet du kanske vad varumärket kan heta? So long...

              PS. Hade god fiskelycka idag

              Comment


              • #67
                Aber nicht.....

                Comment


                • #68
                  Hallå igen,
                  Ganz gut. Tillgången på intressanta skruvar har varit dålig de senaste månaderna men idag landade jag två, fångst på nätet. Vet inte ett dyft om ursprung, jo tenn och då sannolikt skandinavien. Vet du mer att berätta? So long..
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #69
                    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Hallå igen,
                    Ganz gut. Tillgången på intressanta skruvar har varit dålig de senaste månaderna men idag landade jag två, fångst på nätet. Vet inte ett dyft om ursprung, jo tenn och då sannolikt skandinavien. Vet du mer att berätta? So long..
                    Ja, det är sällan att jag finner något intressant. Känns inte den andra som Just Andersen?

                    Här en klassiker - Screwpull i originalask, selected for the Design Centre London.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #70
                      Hallo Captain,
                      Kanonfin, och tack för informationen. Har en annan SCREWPULL (R) som med stor sannolikthet är från samma Centre. So long..
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #71
                        Hallå igen,
                        Känner någon möljlgtvis igen den här fula "gubben" med inslagen näsa och vinklasar i håret? Tung som gjutjärn med legering som kan vara silver, men nog är zink. Gubben heter Bacchus, vinguden, du vet. Vet du något mer? Hur gammal kan han vara? So long...
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #72
                          Hej Kim!
                          Här är en korkskruv som nog inte har varit med förut. Ingen gammal fin raritet kanske men den är utrustad med två skruvar och en kapsylöppnare. Tja..vad finns mer att säga?..jo den är märkt "MADE IN GERMANY" (alltså inte West Germany) och då är frågan om den är tillverkad före krigsslutet 1945 eller efter återföreningen 1990.

                          Olle
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #73
                            Hallå,
                            Tack för ditt bidrag. Fin dubbelskruv och fina bilder. Kan ingenting om moderna skruvar men på lukten känner jag att din är 50-tal. Den där skulle man ha i fickan när man gick på picknick eller besökte dansbanan. So long... återkommer när jag råkar snubbla över mer info...

                            Comment


                            • #74
                              Ursprunget till den är Schweizisk och importerades och såldes av Nilsjohan från ungefär mitten av 1950-talet. Då hette den Maxram. Att den skulle ha en tysk historia visste jag inte. Den här är i varje fall inte äldre än 1950-talet, sannolikt mycket senare.

                              Comment


                              • #75
                                Häromdagen var jag och åt lunch på restaurang Akkurat på Hornsgatan i Stockholm och satt så till att jag hade en större samling med inramade korkskruvar i blickfånget. Tyvärr hade jag inte kameran med mig.

                                Comment

                                Working...
                                X