Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    En något deformerad skruv fick trots det följa med hem. Det verkar vara en handsmidd sak med någon form av bomärke. Tror ni den går att rätta till eller måste man gå till någon med ässja?

PS Nytt program för bildhantering har jag inte vant mig vid ännu, så ursäkta. DS
    Efter besök hos klensmeden och barnens f rektor Rune Gustafsson vid Träslövs smedja har skruven blivit återställd till ett skick som tilltalar och är till lyst. Men jag tror som prylsnubben att det för funktionen är bättre med något rostfritt som skär.... http://hn.se/livetsgang/1.1618739-re...en-lyckas-smed Se inlägg 796.
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2016-03-27, 17:47.

Comment

Efter besök hos klensmeden och barnens f rektor Rune Gustafsson vid Träslövs smedja har skruven blivit återställd till ett skick som tilltalar och är till lyst. Men jag tror som prylsnubben att det för funktionen är bättre med något rostfritt som skär.... http://hn.se/livetsgang/1.1618739-re...en-lyckas-smed Se inlägg 796.
      Kärt återseende. Hallå, förresten, håller spiralen högst. Det är hantverk, inte industri... so long...

Comment

• "Spiraler" som inte går att öppna vinflaskor med är bara pinaler.
        Kan vara nog så trevligt att betrakta men värdelöst när du är ute
        efter ett gott glas vin.

Comment

• Pewter H.S. Norway står det på denna skruv. Tenn och rostfritt - 8,3 cm bred.
          Bifogade filer

Comment

• En norgehistoria...

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
            Pewter H.S. Norway står det på denna skruv. Tenn och rostfritt - 8,3 cm bred.
            Hallon Lars,
            Blir kanske inte så uppskruvad av bilden men tack för bidraget. Fornnordiskt stuk, sent 1900-tal. Stämpeln förvirrar, den enda ledtråden jag kan bjuda på är Hageland Tinnstøperi. Men då borde man kunna läsa HT....so long
            Kim

Comment

• Tack Kim men enligt den här länken så står H.S. för Hardanger Sylvplett och att Odd Leikvoll (1932 -) är designer.

Comment

Tack Kim men enligt den här länken så står H.S. för Hardanger Sylvplett och att Odd Leikvoll (1932 -) är designer.
                http://www.macacke.com/Garage/Norweg..._Marks_AH.html
                Hallå och tack,
                Ska lägga namnet på minnet... Hardanger Sylvplett..lätt som en plätt...so long
                Kim

Comment

• Får jag lov...?

Hallon,
                  Den här är en höjdare från SCHREUDER & OLSSON och lär kallas MIDNATT DANS (enligt säljaren på Tradera).
                  Men vem är formgivaren? Nils Fougstedt är min gissning och då ligger F:a Svenskt Tenn snubblande nära.
                  Tack gärna...och so long?
                  Bifogade filer

Comment

• Schreuder & Olsson stämmer nog bra, men årsbokstav E9? Isf lite sent för Fougstedt.
                    Click image for larger version

Name:	st.jpg
Views:	1
Size:	43,0 KB
ID:	562638
                    Hjulben

Comment

• Dansen går vidare...

Ursprungligen postat av Hjulben Visa inlägg
                      Schreuder & Olsson stämmer nog bra, men årsbokstav E9? Isf lite sent för Fougstedt.
                      [ATTACH]156134[/ATTACH]

Tack Hjulben,
                      E9 står ju för 1965, mer än 10 år efter det att Fougstedt steppat färdigt. Men årsstämpeln berättar väl när föremålet lämnade formen så gode Nils kan inte helt uteslutas. So long...
                      Ps Tycker mig bara känna igen donnan...
                      Kim
                      Bifogade filer
                      Last edited by Kim von Platen; 2016-05-22, 15:40.

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                        Tack Hjulben,
                        E9 står ju för 1965, mer än 10 år efter det att Fougstedt steppat färdigt. Men årsstämpeln berättar väl när föremålet lämnade formen så gode Nils kan inte helt uteslutas. So long...
                        Ps Tycker mig bara känna igen donnan...
                        Kim
                        Så sant, formen skvallrar om 30:talet.
                        Hjulben

Comment

• Hittat en trevlig korkskruv. Tydligen Fransk. Den är gjord av en vinstock. Och en skruv. Ser ut att ha lite ålder. O firman som gett ut den har anor sedan 1790. Och deras vin är inte billigt att köpa!

Name:	20160531_144803.jpg
Size:	104,8 KB
ID:	562710

Name:	20160531_144824.jpg
Size:	68,1 KB
ID:	562711

Comment

• Knotogt och knepigt...

Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
                            Hittat en trevlig korkskruv. Tydligen Fransk. Den är gjord av en vinstock. Och en skruv. Ser ut att ha lite ålder. O firman som gett ut den har anor sedan 1790. Och deras vin är inte billigt att köpa!

[ATTACH]156303[/ATTACH]

[ATTACH]156304[/ATTACH]
                            Hallå Tompa,
                            Kan dessvärre inte tillföra så mycket fakta om den här typen av skruvar, inte min avdelning. Några spekulationer,
                            en reklampryl eller souvenir, vilket var väldigt vanligt både på kontinenten och här hemma. Vredet gjort av vinstock.
                            Usel skruv. Trevlig att skåda. Tack för titten och so long...
                            Kim

Comment

• Näste man till rakning skulle man kunna tro men Kim kan säkert förklara!
                              På inlägg 581 - 583 http://precisensan.com/antikforum/sh...skruvar/page59 visade jag ett par skruvar med vred i glas från Lindshammar och där Christer Holmgren står för design av minst en.
                              Och det finns väl anledning tro att Holmgren även formgivit denna borste från Lindshammar(?)
                              Bifogade filer

Comment

• Nyrakad...

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                                Näste man till rakning skulle man kunna tro men Kim kan säkert förklara!
                                På inlägg 581 - 583 http://precisensan.com/antikforum/sh...skruvar/page59 visade jag ett par skruvar med vred i glas från Lindshammar och där Christer Holmgren står för design av minst en.
                                Och det finns väl anledning tro att Holmgren även formgivit denna borste från Lindshammar(?)
                                Hallå Lasse,
                                Det är nog borsten du tänker på? Den bör användas för rengöring av flaskans hals och mynning, avlägsna rester av korken, ev smuts och damm. Ett måste på gamla korkskruvar på kontinenten, inte så vanligt i Norden. Tror bergfast på Holmgren.
                                Tack och so long
                                Kim

Comment

Working...
                                X