Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hallå Prylsnubben,
    Jo, jag har sett den där skotten, dock inte i så många fina närbilder. Inte riktigt i min smak, med eller utan basker. Lasse har nog kik om krigaren verkligen tillhör ett visst regemente. Tack ändå... livet går vidare.. so long...

Comment

• Hallå,
      Usch vad lite man kan egentligen kan. Den här är norsk, stämplad "Hadeland Tinnstöperi, Norway". Så det bör vara tenn, om än väldigt tungt, omagnetiskt material. Stöperiet startade så sent som 1991, men var kan man kalla stilen? Fornnordisk?
      So long....
      Bifogade filer

Comment

• Til edle dråper...

I produktkatalogen ingår korkskruven i ett set tillsammans med flaskpropp och kapsylöppnare (Trekkersett produktnummer ASW 128497).

http://www.hadelandtinn.no/flashkatalog/ sidan 19

Fornnordisk, renässans,.... eller vad det nu kan vara, men jag kan konstatera att de flesta av produkterna har korsen gemensamt. Knopparna på handtaget känns som gamla allmogeknappar.

Comment

• Hallå och tack Kapten. Ingen klenod precis, men jämnställadhetens tecken mellan Danmark och Norge får den vara med. So long...

PS. Titta på tråden Min frus första ... och tyck gärna till. DS.

Comment

• På en loppis i somras hittade jag denna trevliga CVH skruven. Till och med frun gillade den! Kolstål och tung som rackarns.
            Bifogade filer

Comment

• Hallå E.B,
              Jag kan nog inte tiilföra så mycket trots att jag har skruven i min samling. Har skrivit i dokumentationen att den är tidig Heljestrand, Eskilstuna, sent 1800-tal, tenn/kolstål.
              Ja, det är väl vad jag vill veta mig veta.
              So long...

Comment

• Inte är det tenn i min Kim. Någon form av försilvrad gulmetall är det i varje fall i den här. Kul att höra att den är tidig.

Comment

• Hallå E.B,

Tack, här ser man vad kommunikation betyder. Skruven var en av första jag fiskade upp på nätet och då tog jag säljarens skrivning de facto.

Ser ut som järn med legering, men kan dessvärre inte kolla nu eftersom delar av min samling är bakom glas och ram på utställning här på trakten. Återkommer, men jag har gott glömme. So long...

PS. Ett litet problem är att när man lägger ut många bilder som jag gjort med frågor men sällan får adekvata svar och då famlar man i blindo.
                  Last edited by Kim von Platen; 2011-10-12, 23:04.

Comment

• Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                    Inte är det tenn i min Kim. Någon form av försilvrad gulmetall är det i varje fall i den här. Kul att höra att den är tidig.
                    Ser väl närmast ut som mässing tycker jag..........

Comment

• Helgjuten skruv...

Hallå,
                      Den här märkliga skruven anlände idag. En viking, gjuten och smidd i ett stycke, järn. Men hur gammal är han? Inte från järnåldern...so long...
                      Bifogade filer
                      Last edited by Kim von Platen; 2011-10-24, 20:30.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        Ser väl närmast ut som mässing tycker jag..........
                        Hallå Snubben,
                        Min samling är tillfälligt på utställning så jag kan inte kolla, men visst ser det ut som mässing med någon form av legering, möjligen nickel. Tack och so long...

Comment

• Här har vi nog en liten djävul och inte en viking. Framställningssättet är smide och jag gissar att den härstammar från relativt moderna tider, att det t ex är en produkt från Stenebyskolans kurs i varmsmide - eller motsvarande.

Den andra skruven som diskuteras är i försilvrad metall, antagligen mässing eftersom det lyser lite gult på nötta partier. Försilvrad därför att betydande ytor har oxiderat i svart, vilket är ett typiskt tecken på silver - om än aldrig så tunt lager. Hade det varit en gaffel eller sked skulle man säga nysilver.
                          Last edited by HgF; 2011-10-25, 00:48.

Comment

• Hallå,
                            Tack HgF, vaken dygnet runt, Jo, visst kan det vara en fan själv med sina fina bockhorn,
                            jag köper det liksom hypotesen om skolarbete. Men det ovanliga är ju att skruven är gjord i ett stycke.

Försilvrad? Mycket möjligt.

God natt, det blir ingen bastu på Reisen i natt....

Comment

• Dansk, men utan stämpel..

Hallå,
                              De här dekorativa tennskruvarna är jag svag för. Oftast är dom danska, ibland svenska. Denna är med 99% säkerhet gjord av Gero i Danmark, tenn då skulle stämpeln vara Gerotin. Den knackade ytan på handtaget är bevis nog och så finns den med i boken Scandinavien Corkscrews.
                              So long....
                              Bifogade filer

Comment

• Sicket gäng!

Av samma släkte som Simco och Polsson visat på nr 14 och 35.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X