Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hallå Skåne,
    Spännade, måste läsa på:
    I den grekiska mytologin , satyrer ( antik grekiska : Σάτυροι, Satyroi) är en trupp av manliga följeslagare Pan och Dionysos - " satyresses "var ett sent uppfinning av poeter - som strövade omkring i skogen och bergen. In myths they are often associated with pipe-playing. I myter de är ofta förknippade med rör-i.

    Manliga, konstigt, eller hur?

    Comment


    • Ja, jag hade inte heller sett en kvinnlig förut, men satyresse är visst namnet, precis som du citerade. Här är en i färd med att sätta nya små mytologiska varelser till världen
      Pierre Brebiette, Satyresse accouchant , eau-forte, 11,5 x 16,4 cm vers 1630. Collection personnelle. De Pierre Brebiette (1598 ? – 1642) on conserve bien quelques peintures mais c’est surtout par de nombreux dessins et gravures que se sont transmises...

      och en annan bär runt på småttingar. Klart underrepresenterade, kul att din finns.
      Bifogade filer

      Comment


      • Hallå Skröfsla,
        Tack, utan din allmänbildning hade jag aldrig lärt känna en satyresse. So long...

        Comment


        • Tack själv Kim, det var ju din behårade dam som gav mig anledning att allmännbilda mig

          Comment


          • Här är ett par skruvar som jag tror inte har varit med tidigare.

            Olle
            Bifogade filer

            Comment


            • Hallå Olle,
              Tack, det är ovanliga skruvar. Den till vänster brukar man kalla porterdragare, men jag har aldig sett den typen med fjädrande skruv (för det är väl det?) och den till höger är en tvåfingerdragare som nog fått sig en turn under resans gång. Kanske Karl Alfred? So long.

              Comment


              • Hej Kim!
                Jag har dragit hårt i den där "fjäderskruven" men den vill inte fjädra. Fjädern är kanske bara för syns skull på den här.

                Olle

                Comment


                • Vad vore en korkskruvsparad utan ”CHAPLIN”.

                  Click image for larger version

Name:	corkscrew_1.jpg
Views:	1
Size:	99,6 KB
ID:	509234
                  Click image for larger version

Name:	corkscrew_2.jpg
Views:	1
Size:	94,5 KB
ID:	509235


                  EAN-koden anger Plast Team A/S, Skodsborgvej 315 DK 2850, Nærum, som tillverkare.
                  ( http://www.gs1.se/sv/GS1-systemet/GE...merupplysning/ )

                  Click image for larger version

Name:	corkscrew_3.jpg
Views:	1
Size:	118,2 KB
ID:	509236

                  Comment


                  • Hallå Morfar,
                    Chalin? Han saknar ju stopet (jfr Snubben). Men han är så välkommen i vårt galleri och så kan han väl steppa? So long---

                    Comment


                    • En udda? trio i breweriana-världen

                      Hej Kim

                      Jag har inte mycket att bidraga med till din tråd men dessa tre herrar är kanske iaf ett något udda och roligt tillskott. Jag fick dem nyligen i min ägo och jag är inte rätt man att avgöra huruvida snideriet är av bättre eller sämre karaktär. Karaktär är väl just ledordet för duktiga snidare, att kunna fånga karaktären, uttrycken och sinnesstämningen om jag har förstått det rätt. Nåväl, nog pladdrat, här kommer de tre glada musikanterna, snidade trägubbar och tillika flasköppnare (hur länge har vi använt oss av kapsyler?) , korkskruv och vinkork.
                      Ps. törs man fråga hur dyr ditt senast tillskott till samlingen blev (den med de två barnen som drar åt varsitt håll)?
                      Click image for larger version

Name:	17.jpg
Views:	1
Size:	53,0 KB
ID:	514100Click image for larger version

Name:	11.jpg
Views:	1
Size:	48,1 KB
ID:	514107Click image for larger version

Name:	13.jpg
Views:	1
Size:	46,0 KB
ID:	514105Click image for larger version

Name:	12.jpg
Views:	1
Size:	48,4 KB
ID:	514098Click image for larger version

Name:	8.jpg
Views:	1
Size:	43,4 KB
ID:	514103Click image for larger version

Name:	9.jpg
Views:	1
Size:	43,4 KB
ID:	514102Click image for larger version

Name:	10.jpg
Views:	1
Size:	47,0 KB
ID:	514101Click image for larger version

Name:	15.jpg
Views:	1
Size:	51,4 KB
ID:	514104Click image for larger version

Name:	16.jpg
Views:	1
Size:	47,6 KB
ID:	514099Click image for larger version

Name:	14.jpg
Views:	1
Size:	49,9 KB
ID:	514106
                      Last edited by hannuman; 2011-05-12, 00:33.

                      Comment


                      • Hallå Trio,
                        Kul att du är med på tråden med dina tre gubbar, tror inte att dom är så gamla som som der ut. Kanske ett amerikaskt inslag eller influens. Skall kolla och åtekommer.

                        Småjävlar med sina spetsiga öron kostade alldeles för mycket, 1200.- om jag nu minns rätt.
                        Tack för ditt bidrag och so long...

                        Comment


                        • Hej

                          Det skall bli spännande att höra mer om min trio. Lycka till med samlingen.

                          Comment


                          • Hallå igen,
                            Lovade att kolla men kommer inte närmare än det här, en snidad gubbe från tyska fabriken Anri. Liknande finns på nätet och kostar ca 350:-. So long...
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Det ser ni väl vilka de är - Wedholm och tjocka Lasse, Karlherman och jag - jag fattas! - http://www.youtube.com/watch?v=T-lV7H2XNww

                              Comment


                              • Hallå bwh,
                                Det är klart man känner igen gubbarna. Bravo. Ofta är det kända personer, politiker, skådisar etc, som avbildas.

                                So long.

                                Glömde att svara på frågan om uppfinningar.
                                Vid mitten av 1600-talet upptäckte man korkens förträffliga egenskaper
                                och glasflaskan fanns sedan länge. Men hur skulle man få korken ur flaskan?
                                Man gör väl som med blindgångare i den tidens mynningsladdare, använder
                                ”kratsen”, en dubbel skruvmojäng som ser ut som en korkskruv.
                                Först 1681 beskrivs korkskruven i litteraturen, naturligtvis av en engelsman (N Grew) och England är korkskruvarnas förlovade land.

                                Amerikanen William Painter fick patent på ölkapsylen år 1892. I USA kallades kapsylen för crown cork eftersom den såg ut som en krona.
                                Inne i kapsylen satt ett tunt skikt av kork för att kapsylen skulle vara tättslutande. I dag är skiktet gjort av plast. Innan kapsylen uppfanns förslöt man flaskorna med en kork fastbunden med en metalltråd. Den irländskfödde Painter erhöll hela 80 patent, bl.a. på flasköppnaren och på en maskin som satte kapsyler på flaskor.
                                Last edited by Kim von Platen; 2011-05-14, 08:33.

                                Comment

                                Working...
                                X