Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Se skillnad på plast och bakelit?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Se skillnad på plast och bakelit?

Hur ser eller känner man skillnad på bestick med svarta skaft om de är av plast eller Bakelit? Har några som är i nyskick och ser ut som plast men om man drar dom over tänderna så känns de sträva och inte så glatta som plast.
    Tacksam för tips

Hur skiljer man på trä och furu - det är ungefär samma fråga.

Det finns två stora huvudgrupper i plastens värld, dels härdplast, dels termoplast.

Härdplaster, som är en äldre upptäckt och till vilka bakelit hör kan tillverkas på en mängd olika sätt med många kemikalier i grundreceptet.

Härdplastvarianten bakelit görs av formaldehyd och fenol samt olika slags fyllnadsmedel, t ex trämjöl eller malda kokosnötsskal eller något annat likvärdigt.
    Men detta är överkurs, det behöver man inte veta och det spelar egentligen ingen roll för annat än för kemiintresserade.

Den andra huvudgruppen, termoplast görs på så många olika sätt att det är meningslöst att beskiva.

Följande kan man lägga på minnet:
    Härplast är oföränderlig när den en gång har har blivit pressad. Den går inte att lösa upp eller förändra med normala medel.

Detta är också viktigt:
    Termoplasterna däremot går att förändra med värme och i vissa fall med kemikalier och även återanvända.

Det finns numer så många härdplast- och termoplastvarianter att det är närmast omöjligt att hålla reda på alla. Den gamla ursprungliga bakeliten har sedan många decennier i stor sett fasats ut och används mig veterligen inte längre. Det finns bättre och mer ändamålsenliga härdplastvarianter som kan göras i glada färger.
    Åter till dina bestickhandtag: många, i synnerhet de svarta som importerades från Asien under 50- och 60-talen är av härdplast, fast jag har sett enstaka färgglada gjorda av termoplast.
    Grundtips: härdplast är vanligast som bestickhandtag. Nu blev ju svart en ledande modefärg när det gäller bestickhandtag.
    Gardering: termoplast förekommer fast man måste kolla varje fall för sig.
    T ex Focus de Luxe är i nylon.
    Last edited by HgF; 2011-07-24, 02:52.

Comment

Trodde inte Bakelit var plastmaterial! Tack för utförligt svar!!

Comment

låter som en skröna kanske

Men jag såg på något tv program. Och de påstod att om man gnuggar t.ex ett svart föremål av bakelit så avger det en doft.
        Kommer bara inte ihåg vilken. Mer än att det inte var någon obehaglig doft.

Har ej haft tillfälle att prova själv....
        The future is unwritten lets create tomorrow

Comment

Gnugga - lukta - det stämmer.
          Men den fenolluktande bakeliten kom i praktiken aldrig in i köksregionen, och finns knappast kvar längre. Man ville inte ha köttbullar som smakade fenol. Om man har tur kan man dock hitta t ex äldre telefonapparater gjorda av detta fenolmaterial (gnugga och lukta). Även äldre elartiklar för hus och hem kan vara av gammal fenolbakelit (testa att gnugga). Om man vill sniffa kan man prova att göra det på apparatplattan till en äldre radioapparat. Jag tror också att den gamla apparatbakeliten finns i moderna stridsflygplan. Men i praktiken i övrigt är detta material numera sedan länga utfasat. Överkurs: det finns en tillverkning av denna gamla bakelit i form av maskinelement och apparatdelar, som vanliga människor aldrig någonsin kommer i kontakt med.

Det ursprungliga bakelitpatentet var i stor sett passerat av bättre mer ändamålsenliga härdplastvarianter redan på 1930-talet. Jag gissar att det sedan bakelitpatentet kom på marknaden 1909 har det kommit flera tiotusentals härdplastpatent med bättre egenskaper än bakelit. Alla dessa - från bakelit och framåt - tillhör kategorin polymerer > plast > härdplast.

Jag tvivlar på att det finns moderna produkter för hus och hem tillverkat av den gamla fenolbakeliten. Fast det är klar att det är kul för en antike-teve-kändis-expert att raljera om detta som han endast i sällsynta fall har en aning om.

Comment

Working...
          X