Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Franska bestick, någon som vet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Salatbestikk og flaskeåpner

    De er stemplet med:
    Stailess steel
    Made in France og INOX i tillegg (samme sted som gafflene fra CAT IZM)
    Salatbestikk lengde 23 cm
    flaskeåpner 17 cm
    Bifogade filer

    Comment


    • #62
      Ursprungligen postat av lynxmara Visa inlägg
      Skal fortsatte på CAT IZM produsent. Jeg har 8 sild/cocktailgaffler som er merket med:
      IZM INOX
      FRANCE
      og
      CAT INOX
      IZM FRANCE
      Noen er stemplet med INOX i tillegg som det er vist på bilde i neste innlegg

      Lengde er 22,5 cm

      Jeg er ganske misfornøyd med kvaliteten på plast de bruker på skaftene til disse gafflene. Den flasser av noen steder. Materialet på skaftene til på MELRON og noen andre produsentene kan pusses og poleres. Det kan man ikke gjøre med plasten på de IZM gafflene jeg har. Har ikke prøvd det men jeg ser det bare. Plasten løsner noen ganger fra skaftet og buer seg i tillegg. Jeg vet ikke hvordan er materialet på de andre CAT IZM, slik var det på mine i hvertfall. Og her kommer bildene:
      Hallå och tack,
      Har aldrig sett de där gafflarna, men vi kan nog konstatera att CAT och IZM är samma producent.

      Diskar du i maskin (det gör vi och har tidvis mycket kalk i vattnet)? Bästa sättet enligt min uppfattning är att polera med Autosol någon gång per år. Även riktigt gamla bestick från Melron blir lätt flammiga och bleka i plasten som man vill kalla bakelit. Kul att se. So long...

      Comment


      • #63
        Ursprungligen postat av lynxmara Visa inlägg
        De er stemplet med:
        Stailess steel
        Made in France og INOX i tillegg (samme sted som gafflene fra CAT IZM)
        Salatbestikk lengde 23 cm
        flaskeåpner 17 cm
        Hallå i repris,
        Salladsbesticken på min bild liknar dina (men är lika vackra) och har samma längd, men märkta ROSTFRITT STÅL.
        Skinkbesticken (26 resp 31,5 cm) har samma stämpel.
        Bör alltså tillhöra familjen CAT/IZM.

        Läger till en ostkniv, märkt INOX i stålet och en präglad logotype i plasten. Ser ut som en vapensköld med två korslagda verktyg. På andra sidan en cirkelformad stämpel, sliten,ser ut att stå: MADE IN FRANCE. Har du stött på den någon gång? Längd 19,5 cm.

        Lite för skarpa/vassa kanter i stålet, tycker jag, och ska prova att försiktigt slipa av.
        So long...
        Bifogade filer
        Last edited by Kim von Platen; 2011-12-16, 16:44.

        Comment


        • #64
          En sånn ostekniv skulle jeg hatt Har aldri sett lik den, nei.
          Her er forresten bestikk som var til salgs på tradera som var stemplet med

          Rustfritt stål

          Bilde er tatt fra tradera.com
          Bifogade filer
          Last edited by lynxmara; 2011-12-16, 20:16.

          Comment


          • #65
            Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå i repris,
            Salladsbesticken på min bild liknar dina (men är lika vackra) och har samma längd, men märkta ROSTFRITT STÅL.
            Skinkbesticken (26 resp 31,5 cm) har samma stämpel.
            Et makent bestikkset i rød er til salgs på tradera nå:
            http://www.tradera.com/roda-lackra-s...1379_144924166

            Comment


            • #66
              Ursprungligen postat av lynxmara Visa inlägg
              Et makent bestikkset i rød er til salgs på tradera nå:
              http://www.tradera.com/roda-lackra-s...1379_144924166
              Hallå och tack, Lämnade ett bud, nu får vi se... so long....

              Comment


              • #67
                Ursprungligen postat av lynxmara Visa inlägg
                En sånn ostekniv skulle jeg hatt Har aldri sett lik den, nei.
                Her er forresten bestikk som var til salgs på tradera som var stemplet med

                Rustfritt stål

                Bilde er tatt fra tradera.com
                Hallå,
                Kan bli lite tjatig på kvällskvisten. Fin bukett som jag lyckligtvis missade. Kvalificerad gissning är CAT för korkskruven stämmer inte med Melron. Och var setet verkligen märkt Rustfritt stål? Vad gick uppsättningen för, vet du? Skulle gissa på 700:-.
                So long...
                PS

                Comment


                • #68
                  Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  Hallå,
                  Kan bli lite tjatig på kvällskvisten. Fin bukett som jag lyckligtvis missade. Kvalificerad gissning är CAT för korkskruven stämmer inte med Melron. Och var setet verkligen märkt Rustfritt stål? Vad gick uppsättningen för, vet du? Skulle gissa på 700:-.
                  So long...
                  PS
                  Auksjonen startet på 499 og ingen bud ble lagt. Jeg kontaktet selgeren om hva den var stemplet med (siden jeg er so interessert i informasjonen om alle mulige produsentene hehe) og hun svarte at stemplet var "rustfritt stål" Jeg trodde egentlig at det var Styson (som jeg skal skrive om senere) men det var også ikke det. Men dine flaskeopnere som er merka med "Rustfritt stål" er jo like den som er med i det settet.

                  Comment


                  • #69
                    Melron har en desert skje

                    På det bilde skulle det være Melron ut ifra beskrivelse. Det var på Ebay en gang. Og da ser man at de skjeene som jeg tegnet svart strek rundt er desert skjeer. De må være rundt 17,5 cm lange
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #70
                      De skulle jeg gjerne hatt..

                      Men det var noen som så de før meg.. og det var 6 stk av dem
                      Bifogade filer
                      Last edited by lynxmara; 2011-12-16, 23:18.

                      Comment


                      • #71
                        Ursprungligen postat av lynxmara Visa inlägg
                        Men det var noen som så de før meg.. og det var 6 stk av dem
                        Hallå.
                        Spännande. Får man fråga om längd och stämpel? Har aldrig sett skedarna tidigare.
                        Nu tar jag mig en gin tonic. So long...

                        Comment


                        • #72
                          Ursprungligen postat av lynxmara Visa inlägg
                          På det bilde skulle det være Melron ut ifra beskrivelse. Det var på Ebay en gang. Og da ser man at de skjeene som jeg tegnet svart strek rundt er desert skjeer. De må være rundt 17,5 cm lange
                          Hallå,
                          Vad säger man på norska? Jo , de där dessertbesticken känner jag igen. MELRON.
                          Skedar 17,5 cm
                          Knivar med spets 19 cm
                          Gafflar 17,7 cm.


                          Trevliga i kombination med färgstarkare bestick... so long...
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #73
                            Hallå Lynzmara,
                            Man kan tydligen inte bifoga worddokument så jag plockade bort bilderna och tog en bild i svagt morgonljus. Hoppas du kan läsa. Återkommer med de där jämförande bilderna du så gärna vill ha.
                            So long...
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #74
                              Hei hei og tusen takk for veldig nyttig informasjon. Venter på bildene

                              Comment


                              • #75
                                Gissning...

                                Hallå Norge,
                                Utmanar i tävling om vad som är vad. Här två liknande skedar med teakskaft men med olika märkning. Den ena är märkt si och den andra så. Men vilken är vilken?

                                Varför? Jo, jag ville testa hur man fotograferar i mörker med en Kalle Anka-kamera och därför att besticken är väldigt sällsynta.

                                So long

                                PS Funkar bildkvaliteten?
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X