Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Franska Liljan, någon som vet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Trenne Siöblad

    Dessertgaffel och do sked med Ribbingska släktvapnet. Stämplade
    Guldsmeds A.B. N.S. 06 (?) =1892, skeden och Mema Prima Alp 40
    gaffeln.
    Bifogade filer

    Comment


    • #47
      Franska Viljan...

      Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
      Tänk så många varianter det finns på denna. Hittade 4st hemma här själv.


      [ATTACH]159919[/ATTACH]
      Hallå Tompa.
      Kul att se variationer på ett tema, men som jag ser på saken är det bara 4:an som är Franska Liljan per definition.
      Hoppas jag har fel för din bild skulle kunna sprida nytt ljus över en älskade bestick...
      So long
      Kim

      Comment


      • #48
        Myror i skallen...

        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Dessertgaffel och do sked med Ribbingska släktvapnet. Stämplade
        Guldsmeds A.B. N.S. 06 (?) =1892, skeden och Mema Prima Alp 40
        gaffeln.
        Hallon Snubben,
        Båda dekorerna känns igen. Tack för ditt bidrag. Men jag är ganska övertygad om att skeden till höger är äldst.
        Då kan knappast vanligaste modellen till vänster (Ribbing) vara stämplad 1898? Eller???
        So long
        Kim

        Comment


        • #49
          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå Tompa.
          Kul att se variationer på ett tema, men som jag ser på saken är det bara 4:an som är Franska Liljan per definition.
          Hoppas jag har fel för din bild skulle kunna sprida nytt ljus över en älskade bestick...
          So long
          Kim
          Nummer 3 är ju den i Danmark vanliga modellen "Fransk lilje". Sedan är den kanske mer besläktad till namnet än till modellen. Det är ju en jugendmodell.

          Comment


          • #50
            Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallon Snubben,
            Båda dekorerna känns igen. Tack för ditt bidrag. Men jag är ganska övertygad om att skeden till höger är äldst.
            Då kan knappast vanligaste modellen till vänster (Ribbing) vara stämplad 1898? Eller???
            So long
            Kim
            Båda är ju Ribbungar men vad gäller vilken som är äldst har Du säkert rätt.
            Jag är osäker på O6, därav frågetecknet. Möjligen står det 96 istället ???

            Comment


            • #51
              Ett par till......

              En biten barnsked och en förgylld såssked.
              Bifogade filer

              Comment


              • #52
                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Båda är ju Ribbungar men vad gäller vilken som är äldst har Du säkert rätt.
                Jag är osäker på O6, därav frågetecknet. Möjligen står det 96 istället ???
                Jag tror inte på O6 - 1892. Har aldrig hört talas om att årssystemet för kontrollstämplade föremål tillämpats på nysilver. Misstänker att det tidigare också skulle ha setts som olagligt.
                Däremot vet jag ju att Guldsmedsaktiebolaget årtalsmärkte saker under en tid runt sekelskiftet 1900, de jag sett dock med hela årtalet. Har för mig att vi pratat om de stämpligarna i någon tråd här tidigare. Gissar därför mest på 96 för 1896 eller 06 för 1906.

                Comment


                • #53
                  Barnligt svårt...

                  Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  En biten barnsked och en förgylld såssked.
                  Hallon Snubben,
                  Att skeden för barn och såsskeden är jämgamla, det tror. dekoren (eller vad det nu kallas?) har vi inte sett tidigare.
                  Tänkte avrunda den här tråden med en sammanställning av olika dekorer som, dykt upp.
                  Nog måste det finnas fler i Pesanien som har Fransk Lilja, kom igen...
                  So long
                  Kim

                  Comment


                  • #54
                    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Hallon,
                    Ordet spatel har jag hört och undrat vad det egentligen är: Spade?. Den här ingår i skrothögen, blott 15 cm lång. Trodde den var avsedd för ostron, i alla fall funkar den ganska bra...
                    So long...Kim
                    Nja, jag tror att de kallas pastejknivar - i alla fall de med lite vågig överkant på bladet

                    Comment


                    • #55
                      Det stod still i pastejen....

                      Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                      Nja, jag tror att de kallas pastejknivar - i alla fall de med lite vågig överkant på bladet
                      https://www.google.se/search?q=paste..._AUIBygC&dpr=1
                      Hallå Lars,
                      Självklart är det så. Hmmm...pate au foie gras... godis... men gillar inte tvångsmatning...
                      Tack...
                      Kim

                      Comment


                      • #56
                        En liten lilja - bara 6,5 cm. Jag förmodar att den är avsedd för salt eller möjligen senap.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #57
                          Sötast i klassen..

                          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          En liten lilja - bara 6,5 cm. Jag förmodar att den är avsedd för salt eller möjligen senap.
                          Hallon,
                          Den har jag aldrig skådat. Pytteliten. Tror inte på senap, men kanske salt eller socker. Tack för ditt bidrag, Väntar förhoppningsfullt på HgF:s kommentar. So long och God Jul..
                          Kim

                          Comment


                          • #58
                            Gammal och ung...

                            Hallå...
                            Först och sist. Att inleda middagen med några kräftor och avrunda med färskt frukt är inte helt fel. Här några knivar av olika generationer, var god välj, ballongskaft eller eller helgjutet? Hur stor tidsskillnad kan det vara?
                            So long,,,,
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #59
                              God Jul och Gott Nytt År

                              Hallå,
                              En liten hälsning om God Jul och Gott Nytt År. Lite omtanke och tecken på samhörighet är inte fel. I ett forum, inom en familj.

                              Om man råkar
                              gilla gamla vackra prylar måste man försöka se till att traditionen lever vidare.
                              Av skrothögen blev ett antal julklappar, hälften av besticken behåller jag. Med varje klapp följer ett litet rim som berättar vad man en gång i tiden använde dom till. Tack för hjälp på vägen och so long...
                              Kim
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #60
                                Extra prima N.S. ALP.

                                Med lite socker i botten........ https://www.youtube.com/watch?v=vLkp_Dx6VdI
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X