Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bestick

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gästabudskniven och lomflaskan - pressglaspluntan med Oskar II:s monogram - var det första märkvärdiga jag stötte på när jag började gå på Saml.för Nordstjärnans möten i Gamla stan på 1970-talet. Det äldre samlargubbarna (alla nu RIP) tog med sig prylar som de visade upp och berättade om. Allmogegubbarna satt vid ett bord, mått och vikt vid ett annat och glasgubbarna vid ett tredje etc, etc enligt alla samlarområden.

    Min grunduppfattning om de sk gästabudsknivarnas historia och härkonst mm. är att det troligen är som det sägs i länken, att de är tillverkade i Hälsingebygden (med omnejd) av flera smeder, och att de är tillverkade för avsalu inom säsongsmarknadssystemet. D v s - en slags merkantil utveckling som vi så tydligt ser i Dalarna med slipstenar från Orsa, liar från Lima, skin och skinnprodukter från Malung och målade statusmöbler från södra Siljansbygden.

    Man kan tänka sig att en smed gjorde en eller några g-budsknivar, som han tog med på vårens resa till (låt oss säga) Uppsalamarknaden - dit väldigt många hantverkare från Dalarna H-singland reste med sina varor. Det blev an lyckad försäljning, vilket spreds vid hemkomsten till andra smeder i trakten. Nästa resa till U-salamarknaden hade han fler g-budsknivar med sig och hans granne hade också gjort några. Allt såldes med god vinst - och så var ruljansen igång.

    Jag tycker att det merkantila spåret är värt att beakta eftersom dessa g-budsknivar finns i så relativt stort antal. Många är snarlika i ett antal grupper och härstammar troligen från en liten krets av smedjor. Flertalet tror jag är gjorda under 1800-talet - även om man inte kan utesluta att produktionen startade under 1700-talet som sägs i länken. Ibland ser man daterade exemplar, men sällan så vitt jag vet - från 1700-talet.

    Jag har haft två st g-budsknivar, som är sålda för många år sedan. Jag har kollat ngt i min "Schröderstjerna" (S hade till uppgift att inventera "den finare järn- stål och metallfabrikationen i Sverige under 1750-talet". Detta gjorde han så bra att han blev adlad och fick en "stjärna" lagd till sitt efternamn. I hans inventering finns mängder med alla slags smeder och knivtillverkare inklusive fällknivstillverkare redovisade. Han besökte: Tunafors, Eskilstuna, Vedevåg/Kvarnbacka, bara för att nämna några viktiga platser. Han träffade på Bonden Persson i Foltierna samt mängder med andra småfabrikörer och smeder runt om i södra Sverige, samt Stockholms stad. Boken - som gavs ut 1925 - är faktiskt en guldgruva om man vill veta ngt om den tidiga svenska merkantilismen med inriktning på järn, stål och metall.

    Comment


    • Hej Kim

      Ja, är det någon som har en eller en bild på en?
      ...och skulle kunna berätta hur de fungerar, känns i
      handen och är gulmetallen mässing?

      Hej HgF

      Otroligt intressant det du skriver, Det är så trevligt
      att läsa och informerar oss. Tack, dubbeltack.

      Vad heter boken du refererar till och den är skriven
      av Samuel Schröderstjerna? Länk:


      Är det den boken: Berättelser över de finare järn- stål- och
      metallfabrikerna i Sverige åren 1754-1759,1, 2, utg af
      G Malmborg med inl af C Sahlin. Sthlm 1925. XVIII, 54, 88 s,
      1 portr. (Föreningen för svensk kulturhistoria, Böcker, n;o 5.)?


      Ja, dir. för för Eskilstuna Fristad, som har nämnts i
      en annan tråd....

      Tackar och undrar, intresserad
      Staffan
      Last edited by Staffan Kvist; 2017-01-01, 21:12.

      Comment


      • Det stämmer - det är den boken.
        Jag hade hoppats hitta något konkret om gästabudisarna däri, men det närmaste är smeder som tillverkar: "diverse sorters fällknivar".

        Comment


        • Hej HgF

          Nu har jag fått något nytt att leta efter på loppisar.
          Ja, gästabudsknivar är eller kan vara riktigt gamla
          och spännande.

          Det finns inget värre på loppisar än att jag hittar
          något, vrider och vänder på föremålet och vet
          inte vad det är och lägger tillbaks...

          Hälsar och tackar
          Staffan

          Comment


          • Har varit sugen på en men tycker de alltid blir för dyra, en på tradera gick för över 500 trots att bladet var helt förstört av rost. Såg en ganska nyligen i Dalarna visserligen en trevlig med ett minst lika trevligt nålhus men den skulle de ha 8.000 för. Har hittills inte sett någon till fyndpris på loppis.

            Tror att 300-400 kronor är de billigaste jag sett. Men det kanske blir fler billiga när de gamla samlarna försvinner...

            Jag misstänker att de även tillverkats bland annat av mässingsgjutare bland annat Folkärnatrakterna - de är ändå så pass vanliga i Dalarna. Nu har man haft en hel del kontakter med Hälsingland men även folkligt gelbgjuteri på närmare håll. Tror nog att de äldsta mycket väl är 1700-tal och undrar om de inte kan ha tilkverkats redam vid Sundborns bruk. Men om jag skall betala mycket pengar vill jag kunna ringa in en tidig tillverkning med gamska god säkerhet. En del av de som gått för några hundra och som såg trevliga ut har jag i efterhand ångrat att jag inte slog till på.

            Det finns om jag inte minns fel något skrivet om dem i "Svenska kulturbilder". En del av dem finns ju nu på ''Projekt Runeberg'' men vet inte om alla är med. Om jag får tid över kanske jag kan leta.
            Last edited by FBQ; 2017-01-02, 17:20.

            Comment


            • Det vore ju roligt och lite frestande att försöka hitta spår av gästabudisarna hos bonden Erik Pehrsson (1707-1794) i Folkerna - en av mina favoriter - tillika en tusenkonstnär och snille i fråga om metallarbete och även en föregångsman när det gällde försäljning av de alster han tillverkade. Men bortsett från antaganden är det inte så vitt jag vet mycket som pekar mot tillverkning av gästabudsknivar i Folkerna, fast man vet att Pehrsson tillverkade fällknivar. Stjmärnsund näms också som tillverkningsort för G-budsknivarna. Alfta i H-land nämns fler än en gång när det gäller objektiva spår som pekar på tillverkning av knivarna. Dels finns knivar som är märkta Alfta, dels finns ett exemplar som direkt kan spåras till en smed därstädes. Gjuta mässing kunde man t ex göra i Dalarna: Gagnef och Östnor i Mora socken, för att nämna ett par platser. Även i H-land kan man gjuta och arbeta i mässing.

              Det finns en del skrivet om gästabudsknivarna, det är mest artiklar i olika tidskrifter, Samlarförb Nordstjärnans "Samlarnytt" och knivmakarnas tidning "Knivmakaren". Något finns på nätet, t ex Anders Halldéns artikel som var publicerad i tidningen Knivmakaren, samt en text enligt länk högre upp i denna tråd.

              Comment


              • Ja, jag har ju inte detaljstuderat gästabudsknivarna, kanske något att fördjupa sig i när tid ges. Men jag tror att även om Hälsingland skulle vara både ursprungsort och huvudtillverkningsort för knivarna så måste dalagjutare tagit upp produktionen. Knivarna verkar ju ha varit populära här och jag har svårt att tro att man då inte skulle passa på att ta upp dem i produktionen när det fanns gelbgjutare. Gjutningen i Mora har vad jag minns tagit verklig fart ganska sent under 1800-talet även om vissa sysslat med mässingsgjutning även tidigare. En gästabudskniv lär ju också kräva mer arbete och att man kan kombinera smide med gjutning så vida mam inte köper knivarna som halvfabrikat - inget för de enklaste knapp- och klockgjutarna.

                Tyvärr antar jag att källmaterialet från 1700-talet mest talar om fällknivar och att det är svårt att gissa hur knivarna egentligen såg ut.

                Comment


                • Klas Törnblom

                  Jag hittade en rostfri ostkniv som när man granskar närmare tydligen varit på hårdosten.....
                  Vad jag kan förstå tillverkade Törnbloms både korkskruvar och rakknivar - både skruvat och rakt..... http://eskilstunaknivar.se/klas-torn...akknivsfabrik/
                  Bifogade filer
                  Last edited by Lars M; 2017-01-02, 22:11.

                  Comment


                  • Hej Lars M

                    En intressant tillverkare och kniv. Länken
                    är trevlig att läsa.

                    Här lite mer om Klas Törnblom, som jag hittar
                    på Internet(om de stämmer?):

                    Grundades: Av Klas Törnblom år 1896.
                    Klas Törnblom AB (även kallat Fabriks AB Klas Törnblom)
                    1939 tillverkning av rostfria knivar, gafflar, skedar,
                    slaktknivar, krokar, skenor, hammare, rakknivar och
                    fönsterbeslag.
                    1955 tillverkning av rostfria knivar, rostfria
                    slaktarknivar, rostfria köttkrokar och hammare.

                    År 1900 blev företaget sammanslaget med Hedengran & Son.
                    År 1916 skedde bolagisering.
                    År 1936 flyttades verksamheten till en ny modern
                    fabriksbyggnad på Langsgatan 10 – 12.
                    1939 fanns 36 anställda i företaget och 1955
                    hade antalet sjunkit till 20 personer.

                    Hälsar och tackar
                    Staffan
                    Last edited by Staffan Kvist; 2017-01-03, 07:59.

                    Comment


                    • Sheffield England

                      Finns det något funktionellt skäl till att man tillverkat skeden med två "urgröpningar" i bladet på respektive sidor?
                      Silver Plated och 13 cm lång.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Lars M; 2017-01-05, 17:06.

                      Comment


                      • Uppenbart att någon fått vänta VÄLDIGT LÄNGE på soppan.
                        Nåväl, skämt åsido undrar jag om det är meningen att man ska
                        kunna lägga något tvärs över skeden i urgröpningarna ??????

                        Comment


                        • Tack snubben - bra infallsvinkel!
                          Mina kökslådor är fulla med allehanda onödiga prylar. Men jag saknar kanske en Stilton Spoon? Kan det vara så
                          Men å andra sidan äter jag inte stiltonost https://www.google.se/search?q=stilt..._tAFgQ_AUIBigB

                          Comment


                          • Tack Lars M.
                            Nu tror jag att det kanske kan vara en absintsked i min ombytlighet.......
                            Ett litet gårdsdestilleri som tillverkar absint i stil med den traditionellt högt skattade franska absinten, med stor karaktär och en bred palett av aromatiska örter.

                            Comment


                            • Absint trodde jag, men de flesta är genombrutna

                              Comment


                              • Hej Lars M

                                När jag tittade på din länk på Stilton spoons, så
                                ser jag en, som är så lik den från Falbygdens ost.
                                Är det inte märkligt? Att Falbygdens ostsked är
                                så lik en stiltonsked från Birmingham 1929, länk:
                                Declaration: Birmingham 1929 Solid Silver Stilton Scoop. has been declared an antique and was approved for sale on sellingantiques.co.uk.


                                Det måste väl innebära att Falbygden kopierade
                                någon engelsk stiltonsked?

                                Här bild på Falbygdens sked igen(jämf. inlägg 133)
                                Här i Stockholmstrakten är de verkligen vanliga....

                                Hälsar och tackar
                                Staffan
                                Bifogade filer
                                Last edited by Staffan Kvist; 2017-01-06, 11:27.

                                Comment

                                Working...
                                X