Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kaffekanna mässing 1/4 K

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kaffekanna mässing 1/4 K

Ett litet fynd från antikmässan i Frihamnen för ett par veckor sedan.

Har letat i olika böcker och på nätet, men inte hittat just en sån här. Men det känns som den är från Carl Johan-tiden, utifrån bilder på liknande silverkannor. Lite nyrokoko-känsla på handtaget.

Vad tror ni? När började man märka med volymmåttet kanna (K)?
    Bifogade filer

Carl-Johan Empire , går nog lika bra att säga vilket som. Hur gammalt kannmåttet är vet jag inte men finns nämnt i någon lag från 1665 tror jag det var. Litersystemet infördes 1878 men det tog ett antal år innan systemet verkade fullt ut. Modellen kallas i Skultuna kataloger för kaffekanna med bukiga sidor.
    Kannan är säkert tillverkad på någon av de mässingstillverkare som fanns i mitten av 1800-talet. Främre gränsen för tillkomsten är väl omkring 1885 med hänsyn taget till litersystemet. Är nog inte Skultuna, snarare Västerås om jag får anta något.

Comment

De tunnformade silverkannorna blir populära runt 1815 och modet håller sig till ca 1830.

Comment

Tack Ulferic och Kaptenen för era kommentarer! Jag är riktigt förtjust i min "nya" mässingskanna.

Comment

En stilig klassiker, som alltid kommer att behålla sitt värde och samlarintresse.
          Ett bra köp!

Comment

Tack Gideon

Comment

Working...
            X