Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Silverskedar och en gaffel, stämpel ?
Collapse
X
-
Stämpeln längst t.v. med AK under en krona står för Alexander Katsch (Aleksandr Katch, alt. stavning), verksam i Berlin, St Petersburg och Moskva*. Stämpeln med GP bör betyda Galvano Plated, (överdragen med ett tunt skikt av silver).
Lite att kolla på:
Lite till, hittat på auktionssajter:
Gravyren på fatet är monogram samt årtal och av/från GV Baranowski / Baranovskij (1860-1920), en rysk arkitekt, civilingenjör, konsthistoriker och utgivare. Han skapade stadsplaneringe för Murmansk. Fatet med gravyr har ägts av den österrikiska violinisten Nora Duesberg-Baranowski, gift med den ry…
*Jag har inte forskat kring verksamheten - det är möjligt att själva tillverkningen skedde i Ryssland (St Petersburg) och att det bara var försäljningsverksamhet på de andra ställena. Jag tror att man kan få fram exaktare information än den jag har gett, kanske bara genom att läsa länkarna.Last edited by Eskil; 2022-08-30, 16:20.
-
Hei
Det verkar mycket sannolikt det du kommit fram med tack så mycket, skall undersöka länkarna.
Mvh Maria
Ursprungligen postat av Eskil Visa inläggStämpeln längst t.v. med AK under en krona står för Alexander Katsch (Alksandr Katch, alt. stavning), verksam i Berlin, St Petersburg och Moskva*. Stämpeln med GP bör betyda Galvano Plated, (överdragen med ett tunt skikt av silver).
Lite att kolla på:
Lite till, hittat på auktionssajter:
Gravyren på fatet är monogram samt årtal och av/från GV Baranowski / Baranovskij (1860-1920), en rysk arkitekt, civilingenjör, konsthistoriker och utgivare. Han skapade stadsplaneringe för Murmansk. Fatet med gravyr har ägts av den österrikiska violinisten Nora Duesberg-Baranowski, gift med den ry…
*Jag har inte forskat kring verksamheten - det är möjligt att själva tillverkningen skedde i Ryssland (St Petersburg) och att det bara var försäljningsverksamhet på de andra ställena. Jag tror att man kan få fram exaktare information än den jag har gett, kanske bara genom att läsa länkarna.
Comment
Comment