Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kikarsikte för jakt, rymden, fåglar, militär, annat?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kikarsikte för jakt, rymden, fåglar, militär, annat?

Jag brukar få svar på mina frågor här i gruppen. Hoppas det den här gången också.
    Denna kikarsikte är lång, 47 cm. Har googlat och googlat men hittar absolut inget om denna.
    Det förbryllar mig att jag har inte hittat så här långa kikarsikten på google.
    Är det ryska tecken? Kan det ha något med Ryssland att göra? Militärt? Se bild.

Kyrilliska alfabetet används i länderna Belarus, Bosnien, Bulgarien, Makedonien, Montenegro, Serbien, Ryssland och Ukraina - så det finns en del möjligheter. Visst kan kikarsiktet (om det är ett sådant) vara ryskt.*
    Даль kan betyda avstånd/distans på ryska. Jag får bokstäverna till DAL (?) , men hittar inget sådant företag.
    Om du söker på "sniper scope" kan du hitta kikarsikten som är rejält långa. Jag hittade t.ex. ett som var 23 inches = 58 cm. Även "rifle scope" kan ge träff på långa kikarsikten. "Vintage rifle scope" ger träff på riktigt långa kikarsikten, men ditt verkar inte särskilt gammalt.
    Krigsmateriel kan vara licenspliktigt, men "vanliga" kikarsikten lär inte vara det, såvitt jag vet. Kolla upp det för säkerhets skull, åtminstone innan en ev. försäljning.​

*Kom till att tänka på en sak: Kikarsikten brukar ha ett hårkors, som syns när man kikar genom det. Om ditt saknar ett sådant skulle det kunna var en kikare/ett teleskop som är avsett för annat än skytte.
    Last edited by Eskil; 2024-06-12, 10:13.

Comment

Working...
    X