Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kaffekvarnar, andra kvarnar och kaffe-mortlar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej

Det är ju Påsk endast en gång om året, så kanske därför var den där påskmålade kvarnen så lite använd?

Jag visade den tidigare här : https://www.precisensan.com/antikfor...551#post745551

Click image for larger version

Name:	p_dienes5b.jpg
Views:	95
Size:	53,0 KB
ID:	746361

Nåväl, efter många överväganden så bestämde jag mig för att ta bort färgen och dekorationsmålningen så att
    kvarnen nu endast är träfärgad. Jag tror att den blivit ommålad och med dekorationer och påsktuppar. Ingen stans
    kund jag hitta stämplar eller text, som visade att tillverkaren faktiskt var Peter Dienes i Holland och från 60-talet.

Hälsar
    Staffan​

Comment

• Hej

Jag har nu skruvat isär "skorstenskvarnen" tidigare här och hittar flera märkligheter.​

Den här kvarnens "kvarnring" ser ut att höra till en annan kvarn med justeringen uppe på vevaxeln vid vevens
      fäste. Så då skulle den nuvarande vevaxeln inte vara original?
      Se en kvarn jag visat tidigare :​ https://www.precisensan.com/antikfor...962#post744962

Click image for larger version  Name:	trosser_1933i1.jpg Views:	0 Size:	35,2 KB ID:	746367

Kvarnringen och kvarnkärnan kanske inte är från samma kvarn? De ser ganska så slitna ut.

På den här bilden nedan ser vi delarna med olika färgpilar.

Click image for larger version  Name:	trosser_1933j4.jpg Views:	0 Size:	47,8 KB ID:	746368

De delar med röda pilar tror jag egentligen inte skulle hör till kvarnan och det är vevaxeln och bygeln med
      justeringsskruven och den "släpbygeln", som har lämnt tydliga spår på kvarnkärnans underdel, fast inte
      med den nuvarande "kvarnringsbygeln", som inte har de nödvändiga hålen för "släpbygeln".​

Click image for larger version  Name:	trosser_1933m6.jpg Views:	0 Size:	31,3 KB ID:	746369

Kvarnringen med sina skruvfästen har en grön pil på bilden ovan. På trälockets undersida finns skruvhålen kvar
      för den, fast nu utan skruvar då den nuvarande bygeln, som håller kvarnringen har gängade skruvar med muttrar,
      som också kan håller fast den kvarnringen, som troligtvis hör till kvarnen.​

Click image for larger version  Name:	trosser_1933k.jpg Views:	0 Size:	43,3 KB ID:	746370

Här ser vi en kraftig förslitning på vevaxeln som inte kan komma från den här kvarnen.

Ja, här finns många frågor hälsar
      Staffan​

Comment

• Hej

Kunde det vara så att en tidigare patenterade kvarns kvarnverk inte "höll måttet" i jämförelse med andra
        kvarnar vid den tiden i Eskilstuna?

Jo, i söndags hittade jag en kvarn tillverkad av A. F. Stenström vars verkstad jag tror låg lite utanför Eskilstuna,
        fast 1913 hade han adressen Rademachergatan 18, inne i staden. Nu när jag kan jämföra den här med mina
        andra kvarnar från samma tillverkare tror jag att den här också är en senare kvarn än "den första", vilka han
        tog patent på 1927. Den här har ett modernare kvarnverk mer likt andra tillverkares kvarnars, som då tillverkades
        i Eskilstuna, inte som den i patentet.

Name:	piff1b.jpg
Views:	78
Size:	46,4 KB
ID:	746391

Name:	piff2a.jpg
Views:	73
Size:	51,6 KB
ID:	746392

Jag jämförde tidigare två kvarnar på länken här : https://www.precisensan.com/antikfor...709#post441709

Min "första" ommålade, liknande kvarn här : https://www.precisensan.com/antikfor...039#post424039

Nu har jag provat den här senaste Piff-kvarnen, som är ganska sliten och den kan mala till nästan bryggmalet,
        vilket inte den gröna med patentet kan.​

Jo, jag började göra en blogg för kaffekvarnar, för tänk om något händer här.....?
        Länken här : https://kaffekvarnar.blogspot.com/

Hälsar
        Staffan

Comment

• Hej

Den här valmokvarnen köpte jag för en tid sedan på Hötorget, men kan vi mala kaffe med den?​

Click image for larger version  Name:	valmo2.jpg Views:	0 Size:	36,3 KB ID:	746419

Click image for larger version  Name:	valmo1.jpg Views:	0 Size:	60,3 KB ID:	746420
          Den maler verkligen torra valmofrön bra och faktiskt den torra Rosmarinkryddan också.
          Ja och dessutom kaffebönor, men helst de något mindre bönorna. Det tar lite längre tid men det
          fungerar bra. Säkert finns det fler torra kryddor, som man kan mala med den.

Click image for larger version  Name:	valmo3.jpg Views:	0 Size:	40,4 KB ID:	746421

Den är ca. 24 cm hög, tillverkad i Rumänien och säljs fortfarande på Internet

Hälsar
          Staffan​

Comment

• Hej

Jag kunde inte låta den stå kvar där på loppisbordet. Nej, den var ju verkligen inte dyr eftersom den var så sliten
            och saknade sin kaffelåda. Vid loppisbordet kunde jag där svagt tyda etiketten och att där står namnet Eva.​

Click image for larger version  Name:	eva_1.jpg Views:	0 Size:	49,8 KB ID:	746446

Den kan vara tillverkad av Peter Dienes fabrik i Breukelen, Holland

Click image for larger version  Name:	eva_2.jpg Views:	0 Size:	54,8 KB ID:	746447

Click image for larger version  Name:	eva_3.jpg Views:	0 Size:	62,2 KB ID:	746448

Jag har tvättat kvarnen och försökt få fram texten på etiketten bättre.

Vi har tidigare sett en väggkvarn med det namnet, här länken : https://www.precisensan.com/antikfor...156#post431156

Click image for larger version  Name:	eva_4.jpg Views:	0 Size:	24,9 KB ID:	746449

Då vevaxelknoppen och justeringsfjädern saknades har jag nu monterat sådana, se bilden

Click image for larger version  Name:	eva7a.jpg Views:	0 Size:	32,8 KB ID:	746450

Kvarnverket är inte så slitet så den maler ganska bra.

Kaffelådan får jag försöka tillverka av någon i samma storlek från en kasserad gammal svensk kvarn.

God fortsättning.

Hälsar
            Staffan​

Comment

Working...
            X