Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kaffekvarnar, andra kvarnar och kaffe-mortlar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Skulle det möjligen kunna vara Emanuel Ludvig Liberg (1842 - 1914), smed i Eskilstuna?

Ancestry registry for the André family and related families. Data about Emanuel Ludvig Liberg och Emma Sofia Andersson - Familj ZZ070

https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=Emanuel+Ludvig+Liberg&f=True&EndastDigital iserat=false&Fritext=Emanuel+Ludvig+Liberg&Namn=&O rt=Eskilstuna&DatumFran=&DatumTill=&AvanceradSok=T rue
    Hans far, Carl Eric Liberg, nämns här i samband med smedfamiljen Liberg i Eskilstuna:

Comment

• ​​Hej Eskil

Tack, så intressant, nu sökte jag i Eskilstuna och då hittar jag flera uppgifter, tack.​

Click image for larger version

Name:	yrkesregister1909c.jpg
Views:	174
Size:	52,0 KB
ID:	745948​​

I ett yrkesregister 1909 hittar jag B. & O. Libergs Fabriksaktiebolag, Skogstorp och grundat 1861 samt bolag 1895.

Click image for larger version  Name:	personregister1909c.jpg Views:	0 Size:	17,6 KB ID:	745947

I ett personregister 1909 hittar jag C. H. G. Liberg, härdare

Sedan i en lista över "Alla verkstäder i Eskilstuna" på Internet, hittar jag dessa texter, men här kan kanske årtalen variera? :

E. L. Liberg

Tillverkning av kaffebrännare, sopskyfflar och div. annat plåtsmide.
      Grundades: 1891 av E L Liberg på Kriebsensgatan 13.
      Anställda: 3 st.
      Upphörde: Uppgift saknas, troligen ca år 1900.

B & O Libergs Fabriks AB

Tillverkning av strykugnsjärn, strykjärn, strykjärnställ, besman, stryklod och även ett hattglänsningsjärn.
      Från 1876 utökades tillverkningen med alla typer av saxar, besman, skridskor, hyveljärn, huggjärn, korkskruvar mm
      1896 tillkom sablar och floretter.
      Grundades: Av bröderna Bernhard och Oscar Liberg 1862 som B & O Liberg i Rosenfors, Skogstorp.
      1868 bildades bolaget B & O Libergs Fabriks AB.
      Anställda: ca 100 st.
      Upphörde: Köptes upp av Eskilstuna Jernbolag AB 1921.

Och sedan

L. Liberg
      Tillverkning av saxar.
      Grundades: Av Lars Liberg år 1852. Adressen är osäker, men det finns märkning av föremål, som tyder på att verksamhet
      drevs vid Rosenfors i Skogstorp.
      Upphörde: År 1863.

Hälsar
      Staffan​
      Last edited by Staffan Kvist; 2024-06-13, 09:43.

Comment

• Comment

• Tänkte jag skulle visa upp mina kvarnar..

Comment

• Hej H-A.W

Så trevligt att få se dem.

Jag har inte skrivit på länge, men nu vill jag visa en intressant och tidig kvarn med förstärkta hörn.
            Jag skall se om jag kan återkomma till den. Tillverkaren är C. Alb. Nilsson i Eskilstuna.

Name:	alb_nilsson.jpg
Views:	169
Size:	85,9 KB
ID:	746078

Hälsar
            Staffan

Comment

• Hej

Click image for larger version  Name:	alb_nilsson_etikett.jpg Views:	0 Size:	83,2 KB ID:	746137

Ja, jag återvänder till kvarnen i föregående inlägg och vi ser på bilden av Nilssons kvarn att nitar är "riktiga".

Jo, jag har en gång tidigare visat en riktigt gammal kvarn med fastnitade hörn här i forumet : https://www.precisensan.com/antikfor...074#post441074

Kanske kan den kvarnen i det inlägget vara från Frankrike eller Elsass, då det tillhörde Tyskland. Vevaxelgenomgånen ser emellertid "typisk" fransk ut?

Jag gjorde en sida med hörnförstärkta kvarnar här : https://www.vernissage.nu/verni/lopp...forstarkt2.htm

Hälsar
              Staffan

Comment

• Hej

Den här kvarnen från "Märkische Kaffeemühlenfabrik, Herten", hittade jag på loppisen för nu två veckor sedan.​

Name:	mkh_seit_1872jpg.jpg
Views:	96
Size:	47,9 KB
ID:	746211

Name:	mkh2.jpg
Views:	101
Size:	64,5 KB
ID:	746212

Men varför skulle jag köpa en till likadan kvarn, som en jag sedan tidigare har?
                Se länken här :​ https://www.precisensan.com/antikfor...914#post422914

Kanske blir svaret på frågan att jag så gärna ville försöka att reparera den här kvarnen, för då jag undersökte den
                där på loppisbordet, så upptäckte jag att kvarnverket var ganska rostigt, att knoppen till "kaffelådan" var avbruten
                och att "kaffelådan" av fukt hade blivit väldigt sned. Ja, sådana skador jag villa ta mig an, då kvarnen var nästan
                oanvänd och således inte så sliten.

Name:	lada.jpg
Views:	94
Size:	28,0 KB
ID:	746213

Reparationerna gick bra, "kaffelådan" blev rak och "knoppen" limmad. Kvarnen maler mycket bra och förutom till
                bryggmalet med 17 "vevsvängar" till espresso med 24.

Hälsar
                Staffan​

Comment

• Här kommer en kvarn jag inte sett i tråden. Nån som månne vet nåt om denna?

Comment

• Hej Frisco

En så trevlig och ovanlig kvarn du visar. Kan den vara från sekelskiftet? Jag har endast hittills hittat en
                    liknande kvarn hos tysk samlare och som de beskriver som svensk.​

Rulla ner till rad 7 så finns den längst till vänster på länken : https://alte-kaffeemuehlen.de/Metalle/

Jag har tittat på dina bilder i ditt inlägg i forumet och kvarnverket ser så ovanligt fint arbetat ut.

Hälsar
                    Staffan​

Comment

• Hej

Vi hittade den här illa åtgångna kvarnen på Västertorps höstloppis.​

Name:	gammal_filterkaffee1.jpg
Views:	85
Size:	50,5 KB
ID:	746275

Name:	gammal_filterkaffee2.jpg
Views:	92
Size:	60,1 KB
ID:	746276

Vi ser att "skålen" öppnas bakåt, som på flera franska kvarnar.

Name:	gammal_filterkaffee3.jpg
Views:	73
Size:	18,6 KB
ID:	746277

​Jag kände igen "etiketten" med den enkla texten "Filterkaffee - Mahlwerk" och då är den kanske tillverkad av KYM´s fabrik
                      i Iserlohn, Tyskland?​

Ja, jag drog den slutsatsen om tillverkaren då jag tidigare visat en kvarn med den etiketten, länken : https://www.precisensan.com/antikfor...005#post442005

Name:	gammal_filterkaffee4.jpg
Views:	73
Size:	36,0 KB
ID:	746278

Att "skålen" öppnas bakåt är mycket ovanligt, men på Internet har jag sett flera sådana kvarnar från KYM, med röd "skål".
                      Jag får försöka att reparera locket, limma och fylla igen skruvhålen.

Jag fortsätter i nästa inlägg med den här kvarnen.

Hälsar
                      Staffan

​​

Comment

• Hej

Om den kvarnen, med samma "etikett" jag visat tidigare, kanske inte var helt övertygande, så kan vi jämföra den kvarnen
                        med en liknande kvarm, som har tillverkaren KYM´s etikett. Jo, fabriken bytte namn från Kissing & Möllmann (K&M) 1930.
                        Jag visar den här :​ https://www.precisensan.com/antikfor...780#post744780

Jo, när jag undersökte kvarnen där på "loppisbordet" blev jag nyfiken för jag upptäckte att kvarnverket var annorlunda och
                        enklare tillverkat, så kanske är den ändå äldre tänkte jag.

Name:	gammal_filterkaffee5.jpg
Views:	95
Size:	55,0 KB
ID:	746280

Name:	gammal_filterkaffee6.jpg
Views:	81
Size:	30,2 KB
ID:	746281

Kvarnkärnan har ingen "infallsning".....

Name:	gammal_filterkaffee7.jpg
Views:	86
Size:	34,2 KB
ID:	746282

...vilken vi ser på senare kvarnar från och med 1928 och senare kanske.

Kunde jag då möjligtvis ställa upp en tidslinje för den här storleken av kvarnar från fabriken(se bilden nedan)?

Name:	4_kvarnar.jpg
Views:	98
Size:	67,7 KB
ID:	746283

Länk till min sida om KYM, Kissing & Möllmann (K&M) : https://www.vernissage.nu/verni/lopp...ka/kym/kym.htm

Hälsar
                        Staffan​​

Comment

• Hej

Jag skrev om en kvarn i de två senaste inläggen och att jag sett en liknande fast förmodligen modernare på
                          Internet och nu finns en på en "säljsida" här : https://www.tradera.com/item/341132/...ge-lantlig-a1-

Ja, med rundade hörn med med justering överst på vevaxeln med stålfjäder. Skålen öppnas bakåt.

Hälsar
                          Staffan

Comment

• Hej

Jag blev så glad när jag fyndade den här mycket ovanliga kvarnen på Liljeholmsloppisen. Den kan vara från slutet
                            av 1800-talet eller från just början av 1900-talet. Av färgen finns riktigt mycket kvar, så vi ser att man nog har
                            dekorationsmålat för att imitera trä. Den är tillverkad av Carl Zetterlund i Eskilstuna.​

Name:	carl_zetterlund2c.jpg
Views:	70
Size:	50,0 KB
ID:	746321

Name:	carl_zetterlund3c.jpg
Views:	77
Size:	45,5 KB
ID:	746322

Name:	carl_zetterlund5e.jpg
Views:	75
Size:	47,0 KB
ID:	746323

Name:	carl_zetterlund6.jpg
Views:	72
Size:	38,2 KB
ID:	746324

Kunde vi tyda stämpeln på "skålen", skulle där stå Carl Zetterlund, Patent, Eskilstuna. Jag har tidigare skrivit om
                            en liknande kvarnen här i forumet, länken : https://www.precisensan.com/antikfor...419#post427419

Jag kommer att skriva mer om den här kvarnen i mitt nästa inlägg.

Hälsar
                            Staffan​​

Comment

• Hej

När jag år 2020 skrev ett tidigare inlägg om en liknande kvarn, hade jag inte funnit Carl Zetterlunds patent
                              Nr 3200, för den här kvarnen, men här är det från 1891:​

Name:	zetterlund_patent1b.jpg
Views:	68
Size:	108,9 KB
ID:	746342

Name:	carl_zetterlund_patent1.jpg
Views:	60
Size:	45,4 KB
ID:	746343

Name:	zetterlund_patent2c.jpg
Views:	65
Size:	37,2 KB
ID:	746344

Patentet omfattar "låsningen" (G och D) av kvarnens överdel till underdelen, den runda målade "burken".

Name:	kvarnkarnor4a3.jpg
Views:	66
Size:	29,5 KB
ID:	746345

Vi ser att kvarnkärnan till den är kvarnen är "skruvformad" liksom några tidiga kvarnars från C. Albert Nilsson
                              och E. A. Pettersson. Dess diameter är endast 2,7 cm och är den minsta jag träffat på hos svenska tidiga kvarnar.
                              Till höger på bilden en normalstor och vanlig modell av kvarnkärna, med "vingar", från Eskilstuna.

Här min sida om kvarnringar och kvarnkärnor : https://www.vernissage.nu/verni/lopp...kvarndelar.htm

Name:	carl_zetterlund6.jpg
Views:	59
Size:	56,6 KB
ID:	746346

På undersidn tycker mig kunna tyda några siffror, som kanske visar att kvarnen kostade 2,50 kronor.
                              Den andra texten är för svår.​

Hälsar
                              Staffan

Comment

• Hej

Den här kvarnen hittade jag på loppisen förrförra söndagen. Den är ganska sliten och reparerad flera gånger.
                                Men ju fler kvarnar jag ser från den här tiden och från tillverkaren Trösser i Tyskland ju svårare tycker jag det
                                är att kunna tidsbestämma deras tillverkningsår. Jo, som kan vara från just före kriget kanske eller runt 1930.​

Name:	trosser_1933a5.jpg
Views:	48
Size:	52,5 KB
ID:	746350

Name:	trosser_1933b6.jpg
Views:	50
Size:	63,5 KB
ID:	746351

Name:	trosser_1933d2.jpg
Views:	48
Size:	68,0 KB
ID:	746352

För inte så länge sedan såg vi i forumet en kvarn med samma etikett men med grovleksjusteringen på vevaxeln
                                uppe vid veven och detta skulle jag förstå som en äldre teknik : https://www.precisensan.com/antikfor...962#post744962

Den här kvarnen har sin "grovleksjustering" under kvarnverket.

Name:	trosser_1933g.jpg
Views:	53
Size:	55,9 KB
ID:	746353

Av någon anledning har den tidigare ägaren varit tvungen att reparera "justeringen" med ett snöre.

Name:	trosser_1933h.jpg
Views:	51
Size:	25,0 KB
ID:	746354

Vevknoppen har reparerats med järntråd då den spruckit då man skruvat fast den med en för kraftig träskruv.

Den tidigare ägaren har lackerat om kvarnen och av någon anledning har har etiketten "delat på sig".

Hälsar
                                Staffan​​

Comment

Working...
                                X