Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kaffekvarnar, andra kvarnar och kaffe-mortlar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej H-Å.W

Tack för bilden, intressant.

Ja, nog är den gulgröna en Eskilstuna Stålindustri,
    men den röda?

Kan den vara ommålad tro? Du skriver, trekantigt märke,
    kan den vara från Tyskland? Och veven är rak och
    skålen är av stål eller förnicklad? Vevknoppen känner
    jag inte igen....

Den träfärgade är nog som du skriver en sen 1800-
    talskvarn, men den vevknoppen ser i sin tur tysk ut?

Jag letar i tråden....

Tackar och hälsar
    Staffan
    Last edited by Staffan Kvist; 2021-11-12, 14:57.

Comment

• Ja Staffan jag är 100% säker på att den röda är ommålad, jag såg att Secondhand butiken var öppen i torsdags så att jag stannade till där för att köpa den röda kvarnen då den verkar vara ett lämpligt objekt att lägga vantarna på. Dels för att färgen reagerat med klistret från etiketten alternativt sitter ett klistermärke kvar under färgen och själva fibrerna i pappret rest sig av färgen (mindre troligt). Men man kan lägga ett papper på kvarnen och dra en penna över och sedan vet man exakt hur stort märket varit.

Men väl där inne så föll jag för en detalj hos den äldre kvarnen så att jag köpte den istället.
      Ja jag skulle säga att den är från 1880 till1890-talet.
      -Jag har väl fram tills nu tänkt att dessa kvarnar är rätt ointressanta för mig då dom troligen inte maler så fint att det lämpar sig till bryggkaffe.
      För mig är det rätt viktigt att en kvarn faktiskt funkar både som redskap och prydnad.

Comment

• Click image for larger version

Name:	IMG_20211112_163753.jpg
Views:	1
Size:	140,2 KB
ID:	575613
        Du har rätt så väl knopp och låda är utbytt på senare tid.
        Jag såg även att kvarnen var ihopsatt fel vilket gjorde att den var väldigt ragnlig och troligen inte kunde mala längre. Den har alltså bara varit i tjänst som prydnad.
        Click image for larger version

Name:	IMG_20211112_103706.jpg
Size:	80,6 KB
ID:	575614
        Knoppen till lådan är en liten plastknopp som jag tyvärr rågade slita sönder när jag skulle ta bort. Men då jag har en komod från 1876 som sett sina bästa dagar så tänkte jag slipa av lådan, betsa/lansera lådan i mer passande nyans och sedan sno knoppen från kompden och sätta på lådan istället. Då får kvarnen en knopp som är från rätt tid.

Name:	IMG_20211112_104147.jpg
Size:	135,7 KB
ID:	575615
        -Jag tror knoppen blir riktigt bra på kvarnen låda, ska bara hitta en lämplig dag att lansera lådan. År av arbete med Lasyr har satt sig i halsen på mig och jag får lite whisky röst av den (så att helst ska det ske en dag då jag inte måste höja rösten, helst inte ens prata).

Comment

• Tänkte att det är väldigt ovanligt att man skruvar i sär en sån här kvarn så att jag har dokumenterat mitt arbete väldigt noga.

Eller nä jag missade att fotografera hur det såg ut innan jag började men efter att jag tagit bort den svarta färgen och givit mig på allt rost har jag en väldigt massa bilder på.

Name:	IMG_20211112_213728.jpg
Size:	93,1 KB
ID:	575616
          Här ser man den fruktansvärda knoppen som satt på veven vid köpet. Man ser även den där plast knoppen som sitter på lådan.
          Det som imponerar mest på mig är brickan som sitter över veven, oerhört vacker detalj.
          -Tänk att de kunde få till de runda gängorna så att det gick att skruva av och på en liten bricka..
          Tyvärr så är plattan under skålen så sprucken att den borde bytas. Men det är ett ingrepp jag inte vill göra utan jag förstärker den i stället med en tunn HDF-skiva vilket gör att det kommer diffa 4mm när kvarnen sedan ska mala. Nu när jag satt ihop kvarnen så inser jag att det faktiskt är rätt lätt att fixa genom att lägga en mutter mellan kvarnen mekanik och järnet som trycker allt på plats.
          -Men det är också den bökigaste biten då det säkert tog mig 30min att bara få dit distansklossarna som trycker mot den spräcka skivan (som på denna bild blivit förstärkt med nyss nämda HDF-skiva.

Name:	IMG_20211112_163325.jpg
Size:	147,2 KB
ID:	575617

Comment

• Hej H-Å.W

Ett så trevligt projekt du startat. Jag ser fram mot
            att du berättar mer och med flera fina bilder.

Jag har gjort en webbsida med mina "1800-talskvarnar".

Det är intressant, tekniken med "mellanläggen", som
            håller kvarnmekanismen.

Kan du se om mässingskålen är maskintillverkad
            eller handgjord?

Tillägg ang din kvarn:
            Jag undrar om det skulle sitta en skruv i "konsolen" som håller
            kvarndelarna och "mellanläggen? (Jmfr. bilden).....
            eller finns en "tapp" på kvarnkärnan, som går igenom...?

Skall du göra en ny vevknopp?

Hälsar och undrar
            Staffan
            Bifogade filer
            Last edited by Staffan Kvist; 2021-11-13, 11:05.

Comment

• Staffan skålen ser handgjord ut i mina ögon.

Name:	IMG_20211113_134950.jpg
Size:	49,2 KB
ID:	575619Click image for larger version

Name:	IMG_20211113_134920.jpg
Size:	116,6 KB
ID:	575620Click image for larger version

Name:	IMG_20211113_134855.jpg
Size:	41,2 KB
ID:	575621

Ja det är ett lite roligt projekt. Nä det sitter en liten tapp på mekaniken:

Name:	IMG_20211113_135230.jpg
Size:	81,7 KB
ID:	575622
              -Däremot så ser det ut som att det är en gänga i hålet på plåten som "pluppen" ska glida i.

Name:	IMG_20211113_153606.jpg
Size:	69,7 KB
ID:	575625
              Har du sett det här då?
              Min kvarn har urgröpning på båda sidorna, det verkar inte dina äldre kvarnar ha:

Name:	Screenshot_20211113_134710.jpg
Views:	2
Size:	94,6 KB
ID:	575627
              Men Staffan har du sett märkningar på dina kvarn delar?
              På min sitter det streck som inte kan vara annat än medvetna märkningar:

Name:	IMG_20211113_135211.jpg
Size:	70,0 KB
ID:	575623

Name:	IMG_20211113_154002.jpg
Size:	73,9 KB
ID:	575626

Name:	IMG_20211113_135811.jpg
Size:	140,2 KB
ID:	575624
              Jag tyckte att skruvarna var lite roliga på denna kvarn, dels för att den ena är gängad längre än den andra och dels för att en skruv bara funkar på ena sidan av järnet som ska hålla uppe själva kvarnen mekanik.
              Dina äldre kvarnar verkar också ha en skruv med fler gängor än den andra, är även dina skruvar märkta med streck (såg att ditt gärn var märkt på ena sidan). Det lite fina är att en skruv har 4små jack och av en händelse så passar den skruven perfekt i hålet på just den sidan som märkningen sitter, sen är det några glappande gängor sen passar det perfekt igen.

Jag vet inte om jag ska göra en ny knopp till veven eller inte. Funderar på om jag ska köpa hampasnöre och linda runt till en knopp. Här kan ju fantasin få flöda lite. Då veven är snyggare utan knopp än med en så rund knopp som den som var på vid köpet..
              Last edited by H-Å.W; 2021-11-13, 16:50.

Comment

• Hej H-Å.W

Så intressant. Med dina bilder och information
                dyker en mängd nya frågor upp, så roligt.

Nej, på mina 1800-talskvarnar har jag inte hittat
                någon särskild märkning, tror jag, men nu skall
                jag leta, tack...

När jag besöker loppisaffärer brukar jag leta i
                deras lådor med beslag och lådknoppar, jo som
                kan bli "nya" vevknoppar. Se bild på ...

När jag tittar på dina bilder börjar jag genast fun-
                dera och försöka finna lösningar på varför din kvarn
                är utformad tekniskt...sådan.

Kan den vara kombinerad kanske av två kvarnar?

Att din kvarns kvarnkärna har en "tapp" är så ovanligt.
                Endast Eskilstunakvarnar har den, men inga av mina
                1800-talskvarnar har en sådan, mycket ovanligt.

Tack för intressanta gåtor och bilder.

Tillägg: Att den nya vevknoppen blev så "hög", på länkarna
                här, berodde på att "vevtappen", där knoppen skall sitta, i sig
                är så "lång".

Hälsar
                Staffan
                Last edited by Staffan Kvist; 2021-11-13, 18:09.

Comment

• Staffan jag har också funderat på om den här kvarnen varit två olika modeller tidigare. Men är nog mer inne på att någon köpt delar och sedan byggt ihop kvarnen själv. Det skulle förklara "märkningen".
                  När jag satte ihop kvarnen så diffade det ca:2mm mellan veven och (den vackra) brickan som sitter över veven på vevstången. Men när jag försiktigt skruvade bort brickan och vände veven och skruvade tillbaka brickan så hamnade allt på plats utan mellanrummet som blev så tydligt och nu tror jag faktiskt att allt jag behöver göra är att gå ut igaraget och titta efter en skruv som kan funka som ställskruv (det är ju bättre än en mutter som trycker upp mekaniken).
                  Så här ser knoppen ut som jag tog från min morfars farfars komod, den kommer passa som en smäck på kvarn lådan!

Name:	IMG_20211113_232746.jpg
Size:	147,5 KB
ID:	575632 till vänster ser ni den nu mer trasiga plastknoppen..

Ja vevtappen som ska gå genom knoppen är 4cm hög (vilket ser lite väl långt ut) en gammal trådrulle tänker jag kan passa (om man nu vill). Dessa nya kopior(?) säljs i 10 pack för en rätt billig slant, hålet på dessa borde passa rätt bra på åtminstone min kvarns vev pigg..

Name:	Screenshot_20211113_233745.jpg
Size:	68,7 KB
ID:	575633
                  Och vill man så kan man linda runt lite av den bruna "naturtråden" av denna typ:

Name:	Screenshot_20211113_233715.jpg
Size:	79,1 KB
ID:	575634
                  Då ser man att knoppen inte är orginal men det kommer nog smälta in bra i helheten.
                  Sen kan man skriva vad man gjort och när i själva kvarnen (eller under) precis som man gjort på en av dina äldre kvarnar (justerad 1906). Det är ju inte helt fel..
                  Det fina med kaffekvarnar är ju att ett vrak har samma värde som en helt fungerande. 150kr var i mitt tycke lite väl dyrt för en kvarn där inget verkade passa utan allt satt rangligt (och dessutom vissa detaljer i fel ordning. Men som den är nu så är nog 150kr rätt bra pris, kan man sen ställa in malningen (vilket borde vara självklart) så är 150kr genast inget.. Men tyvärr mer än vad man kan räkna med att folk i en secondhand på den här orten betalar för en kvarn.
                  Så att jag kan ju fnissande säga att jag nog snart äger de andra två kvarnarna också (till min frus fasa)..

Men åter till detta:

Name:	Screenshot_20211113_134710.jpg
Size:	94,6 KB
ID:	575635
                  -Jag tror inte att den hör till en sån här kvarn då ena jacket inte har någon funktion, trycker stålet upp mekaniken så kan den inte verken glida eller glappa, och det är lite som min morfar sa om saker på gården, har en sak inte en funktion så finns den inte...
                  -Det är nog något han blivit uppväxt med och lek med tanken att kvarnen är från 1880-talet varför i hela friden gjordes jacket och varför sitter det en pigg på mekaniken? Trycket som järnet ska ge bör göra så att glappet inte finns. Men men på den här finns det inget riktigt tryck utan allt järnet (idag) gör är att hålla mekaniken uppe.. Så att ja en skruv är ett måste..
                  Last edited by H-Å.W; 2021-11-14, 01:41.

Comment

• Hej H-Å.W

Så fin den blir.

Du berättar att kvarnringen har hack upptill, ja
                    för "att hålla vevaxeln" men nertill? Passar inte
                    "konsolen med 3 hål", till de nedre hacken och är
                    de nedre hacken på båda sidor dvs 2 st?

Vad menar du med: -"...Trycket som järnet ska
                    ge bör göra så att glappet inte finns. Men men på
                    den här finns det inget riktigt tryck utan allt järnet
                    (idag) gör är att hålla mekaniken uppe.. Så att ja
                    en skruv är ett måste.."?

Menar du att när "tappen på kvarnkärnan" går ige-
                    nom konsolen med 3 hål, så "glappar" det och
                    man kan inte ställa in "malningsgraden?

När det gäller vevknopp, så tror jag på någon låd-
                    knopp från någon av de små byråer, som fanns på
                    70-talet för kläder i barnrum mm.

...som nu har bytts ut och nu ligger i loppisbutikens
                    lådor

Hälsar
                    Staffan
                    Last edited by Staffan Kvist; 2021-11-14, 12:41.

Comment

• Staffan nu ska jag försöka att inte krångla till något mer än nödvändigt..

Name:	IMG_20211114_123608.jpg
Size:	104,7 KB
ID:	575636
                      Här har vi själva urgröpning arena för kvarnaxelns stöd. När jag köpte kvarnen var stöttan fäst i tratten, men när jag lossade allt så såg jag att stöttan skulle sitta under tratten.
                      Det kan ha bidragit till att kvarnen blev lite ragnlig are, men kan också ha givit kvarnen lite bättre stöd när skivan spruck (kan alltså haft både bra och dålig effekt)..
                      Det kan också ha varit en miss när kvarnen gick från att vara bruksföremål till att bli prydnad..
                      Mekaniken satt också under den spruckna plattan, men Skulle uppenbart suttit i plattan då den har spår för axelstöttan i ena sidan och järnet som håller allt på plats i andra sidan, något jag inte sett hos någon annan kvarn av den här typen. Därför tror jag att just denna del inte hör till det här kvarn huset från början utan kanske någon där man lyfter av locket (den borde sitta lika stabilt utan hacket för järnet som trycker fast allt.

Det här tycker jag personligen är en fin detalj (som jag inte heller sett mycket av). Click image for larger version

Name:	Screenshot_20211114_132443.jpg
Size:	71,9 KB
ID:	575637

-Staffan knoppar har jag ganska många på jobbet. Nästan alltid när jag målar om någon byrå eller skåp så vill folk ha nya knoppar så jag sparar de som sittit på. Tänkte bara att en trådrulle skulle vara lite skoj och troligen ganska snyggt..
                      Bifogade filer
                      Last edited by H-Å.W; 2021-11-14, 15:32.

Comment

• Hej H-Å.W

Jag tror jag förstår vad du skriver. Kvarnen var
                        fel ihopskruvad när du hittade den?

En gång skrev jag ett inlägg, tidigt, om en
                        1800-talskvarn med sprucket lock.

...den som reparerat kvarnen innan mig hade
                        helt enkelt vridit locket ett kvarts varv och gjort
                        ny hål både för "stora skruvarna" till kvarnver-
                        ket och till skruvarna som håller fast i locket.

...lite märkligt då det gick att limma det....

Jo, att använda en trådrulle har gjorts förut
                        och en av mina kvarnar har en sådan.

En mer iögonfallande plats har däremot den
                        franska kvarnen i Skånegården....
                        Skånegården flyttades till Skansen 1973-77 från Högs socken. Huset är inrett som det såg ut på 1920-talet.

Tack, tack, det är spännande att följa dig.

Hälsar
                        Staffan
                        Last edited by Staffan Kvist; 2021-11-14, 18:25.

Comment

• Staffan det är egentligen inte så konstigt att trådrullar använts som knopp på tex vevar då alla mått på många av dom stämde bra in på vevarna..
                          Min gammelmorfar hade en byrå/skänk med trådrullar till knoppar.

Nä men titta längre ner på en av dina länkar är ju kvarnen som justerades 1906. Den är ganska lik denna kvarn även om måtten inte är dom samma. Räknar man inte med topp och botten plattorna så. Är själva lådan 11,2 hög 13,8 cm bred.
                          Locket på den justerade kvarnen är skruvat med små mässing skruvar, hos den här är topp och botten spikad men jag vill inte banka isär den.
                          Jag har tittat fram och tillbaka i den här tråden utan att hitta någon annan sån här del där båda sidorna har jack för att något ska ligga i.Click image for larger version

Name:	IMG_20211115_093138.jpg
Size:	99,1 KB
ID:	575647
                          Inte ens de kvarnar där mekaniken sitter i lock som öppnas när kaffet är malt, vilket var min teori.. Nu tänker jag att den kanske ursprungligen bara hade det i överkant också men när lådan lock sprack flyttades den ner och stödet flyttades från skålen undersida till att skruvas i skålen. Då blir det hela logiskt. När veven dras runt riskerar ju även mekaniken i lådan att snurras med. Därför behövde man kanske göra den extra urfräsningen..

Name:	IMG_20211115_012419.jpg
Size:	84,4 KB
ID:	575645
                          Jag blev tvungen att VABa idag så att jag letade upp Lasyren och lanserade om lådan, borrade upp hålet för knoppen.

Name:	IMG_20211115_084034.jpg
Size:	56,8 KB
ID:	575646
                          Resultatet blev inte riktigt som jag hoppats då trät inte sög åt sig riktigt som jag tänkt (bets/Lasyr blir mörkare ju mer trät suger).
                          Så att jag strök lådan 4gånger med lasyr. Tog sedan Teakolja med brunt pigment. Men efter som att jag inte fått till det riktigt så avslutade jag med att stryka på tjär-vatten. Nu är jag nöjd nog med lådan. Men tjärvattnet gav inte riktigt den flammiga effekt som jag hoppats på. Men jag sov faktiskt rätt gott i lukten av gammalt fiskeläge.
                          Last edited by H-Å.W; 2021-11-15, 10:50.

Comment

• Hej H-Å.W

Jag har inte besökt Skånegården än, men det
                            skulle vara roligt. Den andra kvarnen på bilden
                            är ju en Eskilstuna Stålindustri.

Jag har ingen bra bild på hur kvarnverket är fast-
                            skruvat i locket på någon av mina 1800-talskvar-
                            nar, så jag tog en ny bild idag.

Det är spännande att följa ditt projekt.

Hälsar
                            Staffan
                            Bifogade filer
                            Last edited by Staffan Kvist; 2021-11-16, 18:22. Anledning: Lade till två länkar

Comment

• Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg

Jag har ingen bra bild på hur kvarnverket är fast-
                              skruvat i locket på någon av mina 1800-talskvar-
                              nar, så jag tog en ny bild idag.

Hälsar
                              Staffan
                              Men det blev en riktigt bra bild ju Staffan 👌.
                              Jag skruvade loss allt i gen på min kvarn i morse för att gänga upp hålet så att jag kunde sätta i en "ställskruv" för att reglera malningen. Tyvärr hittade jag ingen skruv som passar gängtappen så att jag gjorde en special lösning (man tager vad man haver har tydligen Kajsa Varg aldrig skrivit men jag följde de oskrivna rådet) :

Name:	IMG_20211116_112454.jpg
Size:	74,2 KB
ID:	575651Click image for larger version

Name:	IMG_20211116_120539.jpg
Size:	88,0 KB
ID:	575652
                              Nu sitter det på plats efter mycket krångel:

Name:	IMG_20211116_124049.jpg
Size:	86,5 KB
ID:	575653
                              Det känns som att kvarnen ska kunna fungera som tänkt nu så att jag får väl införskaffa lite kaffebönor och testa mina kvarnar.

Comment

• Jag var förbi affaren och sprang då in en snabbrunda på secondhand butiken och försökte få någon vättig bild på deras röda kvarn. Det var inte det lättaste men så här ser den ut:

Name:	IMG_20211119_131203.jpg
Size:	86,8 KB
ID:	575671 jag tror inte att ni ser att det sitter ett märke under färgen (ens på denna bild:

Name:	IMG_20211119_131232.jpg
Size:	36,3 KB
ID:	575673
                                Så att jag har försökt fylla i vad jag ser, en trekantig logga med vad jag förmodar är en cirkel i:

Name:	IMG_20211119_132940.jpg
Size:	32,9 KB
ID:	575672

Comment

Working...
                                X