Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kaffekvarnar, andra kvarnar och kaffe-mortlar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej Staffan!
    Grattis till fynd av snabbmalaren! Men beror det inte på hur fort man vevar.........

Comment

• Hej Lars M

Faktiskt, det har jag ej tänkt på. En intressant och rolig tanke.

Kan det vara så att ju långsammare man vevar eller tvärt om,
      så blir kaffet mer finmalet?

Tack, jag måste genast prova. För som jag skrivit i tråden, så
      kan vissa äldre Eskilstunakvarnar mala till bryggning, som min
      brors t ex(men som han gav bort). Nu har han fyndat en tysk
      kvarn från (1945-)1950-talet, som ger bryggmalet.

Tillägg: Har du provat?

Tack och hälsar
      Staffan
      Last edited by Staffan Kvist; 2016-08-05, 21:02.

Comment

• Hej

Lars M, på din förra fråga. Kanske tänkte jag
        på fel sak.

Det tog tid för mej, men nu trillar poletten ner.
        Ja, en "snabbmalare" är väl beroende på hur
        snabbt men vevar. Ja, fyndigt tänkt.

Men nu kanske den modernaste kvarnen här i
        tråden och kanske går den under benämningen
        "Picknickkaffekvarn" eller mobil kvarn? Förpackningen
        innehåller även en filterhållare med filter. Den passar
        säker fint för kaffebrasan nu till älgjakten.

Säkert är den kinesiskt, tror jag och den är
        märkt "Grindripper Tip". Den är tillverkad i plast
        och kvarndelen är av keramik. Man kan förvara
        den i en lämplig liten "säck", som medföljer.
        Kaffekvarn med filterhållare är endast 17 cm hög.

Plaströret på bilden är för att förvara kaffe i och
        filterhållaren passa de flesta koppar...

Hälsar
        Staffan
        Bifogade filer
        Last edited by Staffan Kvist; 2016-09-05, 13:20.

Comment

• Eftersom jag såg att det var dåligt med äldre kvarnar lade jag in min även om den sett sina bästa dagar. Click image for larger version

Name:	20160905_161304.jpg
Views:	1
Size:	118,7 KB
ID:	563406
          De flesta äldre kvarnar brukar sakna hus och bara ha en tratt.
          Last edited by FBQ; 2016-09-05, 16:23.

Comment

• Hej FBQ

Tack för ett trevligt bidrag med en äldre kvarn. Ja, det är
            så, vi saknar de riktigt gamla och också intressanta kvarnarna
            här i tråden. De riktigt äldre tillverkades kanske innan 1900 och
            kanske till och med i början av 1800.talet.

Jag har tidigare skrivit om en verkligt gammal kvarn och
            det som är så spännande är väl att de alla har sitt eget utseende,
            form och konstruktion(kanske). I alla fall så ser vi aldrig två
            som är lika, utan bara "nästan" lika om vi har tur(?).

När vi tittar på äldre "samlingar" av kaffekvarnar så upptäcker
            vi att de är här de finns. De betingar ofta ett högre värde(tänker
            jag) än de kvarnar vi numera ofta finner på loppisar. De är ju ofta
            mer eller mindre handgjorda.

I Eskilstuna museums arkiv kan vi se flera kvarnar. Kanske för
            att i Eskilstuna finns så stor anknytning kanske just till kaffekvarnar.
            Länk: http://www.eskilstuna.se/sv/Uppleva-...viewMode=image

(Vi vet att Karl XII, tog med sig kaffe till Sverige, men det blev riktigt
            populärt först under 1800-talet).

Tack och hälsar
            Staffan
            Last edited by Staffan Kvist; 2016-09-05, 20:40.

Comment

• Ja, jag tror man köpte själva kvarnarna från järnbruken och sedan lät konstruera kvarnen själv. Såg att den andra äldre kvarn med veven på sidan. Det borde ju förutsätta en annan konstruktion, antar att olika bruk tillverkat olika modeller på kvarnar.

Såg också att Lars M 16 juni fotograferat en kvarn från Alb. Nilsson i Eskilstuna. Mina föräldrar har en snarlik, men där är plåten brunbetsad. Jag tror den gröna färgen på den kvarnen är senare.
              Last edited by FBQ; 2016-09-05, 17:38.

Comment

• Hej FBQ

Det du skriver är intressant. Att järnbruk tillverkade kvarndelarna,
                och så fick man göra själv eller gå till "snickaren", som tillverkade
                "lådan". Ja, det kan förklara mångfalden och att vissa konstruktioner
                ser lika ut.

Angående Lars M´s fotografi av kaffekvarnen Alb. Nilsson, den som
                är grön, så ser vi att den är "påmålad", då metallskylten har fått lite
                extra färg också. Ja, som du skriver så kan den mycket väl ha varit
                "träfärgad" i brunt från början.

Tillägg: Jag funderar över de äldsta kvarnarna, att de inte oftare var
                runda helt och hållet. Men vi ser i länken till museet att visst finns de
                men inte så många. Kanske är förklaring att de kvarndelar som järnbruken
                tillverkade inte var så små till omfånget och som kunde placeras i ett
                "trärör" eller i en rund "vedklabb". När jag jämför en ganska "kraftig"
                turkisk mässingskvarn med en stor kvarndel, 4-4,5 cm, så är de ändå
                så mycket mindre än de fyrkantiga "kvarnlådorna" vi oftast ser.
                (Jag noterar att de modernaste "plastkvarnarna" är runda....)

Tackar och hälsar
                Staffan
                Last edited by Staffan Kvist; 2016-09-06, 08:54.

Comment

• Tack för kommentarer från både Staffan och FBQ! Men också kul att mer än 10.000 visningar skett på tråden på mindre än ett år!
                  Intressant tanke att skilja mellan chassi och kaross - även när det gäller kaffekvarnar

Comment

• Hej Lars M

Ja, så är det som du skriver att de delade upp tillverkningen,
                    någon tillverkade kvarndelarna och någon "lådan" kanske.
                    Det var kanske så också i Eskilstuna i större omfattning än vi
                    idag vet...kan komma ihåg. När jag tittade på företagslistan
                    för Eskilstuna såg jag att t ex flera mässingsverkstäder tillverkade
                    mässingsskålarna till kaffekvarnarna.

Men jag visar ett fynd från i söndags. Det visade sig vara en kvarn
                    tillverkad av Firma Kissing & Möllmann (K&M) i Iserlohn, omkring
                    1965. De bytte namn 1920 från K&M till KYM
                    Förmodligen var den avsedd för export(till Sverige?) då den inte har
                    en fabriksstämpel eller etikett, utan bara en dekorativ krona.

Jag frågade Chris med den tyska webbsidan och han skickade en länk:
                    Mit dieser Homepage möchten wir unsere kleine Sammlung vorstellen, aber auch für Interessierte Tipps und Tricks in jeder Hinsicht des Mühlensammelns geben

Vi ser att det i stort sätt är samma kvarn, förutom att man på den på
                    webbsidan, har format lådsidorna för att bli trevligare att hålla i knät.
                    Ja, en "knäkvarn". Så kanske är den jag visar, ett förstadie till en
                    "knäkvarn". Den är väldigt liten. Lådan är bara 11x9x11,5(djupet),
                    utan vev och metalkopp.

Vevaxeln är mycket sliten och vinglig, så jag lade senare till en extra
                    träplatta inuti så vevaxeln sänkte sig ca 5 mm, till ovanför slitningen.

Vi läser i länken att den har ett "Mokka-Mahlwerk", så den maler gott
                    och väl bryggkaffe.

Hälsar
                    Staffan
                    Bifogade filer
                    Last edited by Staffan Kvist; 2016-09-06, 18:09.

Comment

• Hej Lars M

Är inte den senaste kvarnen, just ovan, otroligt lik den
                      KYM-kvarnen du visari inlägget 116? Förutom etiketten?

Den Chris, med tyska webbsidan, visar med länken här ovan,
                      har svagt formade sidor men det har inte den kvarnen du visar
                      på inlägg 116(?) ..., eller?

När jag nu skickade frågan till Chris, skickade han tillbaks samma
                      länk-sida...(inlägg 116 och 144).

Vad säger du? Är den kvarnen du visade (inlägg 116) lika liten?
                      Har du den kvar?

Ja, Lars M mer än 10 000 visningar fantastiskt....tack...

Undrar
                      Staffan
                      Last edited by Staffan Kvist; 2016-09-08, 17:52.

Comment

• Hej

Kanske finns inte information om kaffekvarnstillverkningen
                        i Eskilstuna samlat i ett inlägg, men jag gör ett försök.

Vi kan anta att tillverkningen började i slutet av 1800-talet,
                        (Vi kan jämföra med att Peugeot började kanske 1840)
                        men det är kvarnar tillverkade, först efter sekelskiftet(och 1910), som vi
                        idag oftast ser och vi nu mest förknippar med Eskilstuna samt även
                        kan finna på dagens loppisar.

Vi kan finna några från Carl Ramstedt & Co, flera från I Söderbäcks
                        Eftr. och ganska många från Eskilstuna Stålindustri.
                        Betydligt färre hittar vi från C W Dahlgren och Carl Zetterlund,
                        kanske inte så konstigt då deras verksamhet lades ner omkring 1915.

Carl Ramstedt & Co
                        Tillverkning av kaffekvarnar och div. smiden
                        Grundades av C.G Ramstedt (okänt år) och var åtminstone verksam 1919
                        enligt Södermanlands länskalender.

Eskilstuna Stålindustri AB
                        1913 tillverkade man kaffekvarnar och kakelugnssmide
                        Grundades år 1913 av L Alfred Ström och V L Jernström på Nygatan 20.
                        Hette först L A Ström & Co, bytte 1921 namn till Jernström & Ericsson,
                        då Ström slutat och E. Ericsson kom in i företaget. 1921 hade man också
                        flyttat till Sommarrogatan 3.
                        Bolagiserades troligen 1942 och bytte(?) namn till Eskilstuna Stålindustri.
                        (anm. vi ser i priskuranten från 1939 att deras kvarnar finns med)

I Söderbäcks Eftr.
                        1879 och fram till 1940-talet sysslade man mest med kakelugnssmide.
                        1944 tillverkade man register, imventiler, kaffekvarnar, hushållsvågar,
                        pennformerare m m.
                        1955 bestod tillverkningen av luft- och imventiler, sotventiler, spiralventiler,
                        spjäll, kaffekvarnar, råkostkvarnar, hushållsvågar och pennformerare
                        (märke: ”Eskilstuna”).
                        Grundades av I Söderbäck år 1879 på Smedjegatan 40.
                        1909 övertogs rörelsen av sonen, fabrikör Herman Söderbäck.
                        Företaget fanns sedan kvar inom släkten Söderbäck fram till ca 1960.

C Zetterlunds fabrik
                        Tillverkning av alla sorters kakelugnsdörrar, ventiler och kaffekvarnar.
                        Grundades: Av Carl Zetterlund år 1880 på Bruksgatan 9.
                        Upphörde troligen ca 1915 (osäkert!)

C W Dahlgren Fabriks AB
                        tillverkning av saxar, rakknivar, täljknivar. Korkskruvar, skridskor,
                        kaffekvarnar, byggnadssmiden mm.
                        1884 tillverkning av gångjärn, fönsterbeslag, kakelugnsventiler m m.
                        1891 tillverkning av kakelugnsluckor, ventiler, saxar, rakknivar och div. smiden.
                        1896 tillverkning av kakelugnssmiden av järn och mässing, ventiler,
                        gångjärn och beslag, saxar, rak- och slidknivar, korkskruvar, liar och skridskor.
                        Grundades av Carl Walfrid Dahlgren (1848 – 1922) började redan som sjuåring
                        att arbeta i faderns, Gustaf Wilhelm Dahlgrens, smedja och vid faderns död 1870
                        tog C W helt över verksamheten i sitt eget namn.
                        Företaget försattes i konkurs 1914 och upphörde 1915.

Jag har försökt sammanfatta den information jag har samlat i samband med
                        mitt fyndande efter kaffekvarnar det sista året och när jag skriver i den här tråden.

Vi ser kanske när vi jämför kvarnar från olika tillverkare, stora likheter. Vissa detaljer
                        och "delar" verkar vara de samma. Detta beror tror jag, på att det fanns "externa"
                        tillverkare i Eskilstuna av både mässingsdetaljer, järn- och plåtdelar. Dock har jag sett
                        att vevarna brukar vara ganska olika för tillverkarna.

Vi ser här en kvarn från Carl Zetterlund. Lådan är av furu och laserad eller målad.
                        Den liknar många kvarnar från tidigt 1900-tal. Tillverkningen slutade ju 1915, kanske.
                        Bilden är inte så bra och den är tagen med telefonen. Men denna kvarn är den enda
                        från Carl Zetterlund jag sett och kunnat ta bild på. Vi ser också att "C. Zetterlunds vev"
                        har en stor "sväng" och liknar Peugeotkvarnarnas. Den har en "mässingskopp"
                        (patinerad?) på ovansidan.

Hälsar
                        Staffan
                        Bifogade filer
                        Last edited by Staffan Kvist; 2016-09-17, 10:12.

Comment

• Samlarföreningens möte igår var hos Stig Carlsson och hans MC- och motormuseum mellan Varberg och Ullared i Åkulla Bokskogar. http://www.stigsmcmuseum.com/
                          Inte bara MC, mopeder, cyklar och motorer utan mycket mycket mer. För dokumentation fotade jag ett antal kaffekvarnar.
                          Vid ett annat tillfälle kan jag kanske göra närmare granskningar av märken konstruktioner mm.
                          Bifogade filer

Comment

• Hej Lars M

Ja, vad trevligt.
                            Den sista på dina bilder, väggkvarnen ser ut som, enl. priskuranten
                            tidigare i tråden, "Ideal nr 3", med kaffebehållare "Blå bärklase",
                            kanske från Eskilstuna Stålindustri, om vi jämför veven(?).

Hälsar och tackar
                            Staffan
                            Last edited by Staffan Kvist; 2016-09-22, 07:14.

Comment

• Hej Lars M

Jag förtydligar mitt svar här ovan, med bild av priskuranten
                              från tidigare i tråden, med pil till kvarnen det kan vara.

Här också en bild av en väggkvarn från "Jernström och Ericsson",
                              förtaget, som lite senare bytte namn till Eskilstuna Stålindustri.
                              (bilden är från Internet eller museet, tror jag och ber om ursäkt för "lånet")

Bilden på den senare kvarnen här skulle då visa "Ideal Nr 2"?
                              Jag är lite förbryllad över behållaren, som mer ser ut att vara
                              till "Ideal Nr 1" om vi jämför på priskuranten?

Vi kan jämföra vevarna också kanske?
                              CAM Nilsons har "en" båge, medans Eskilstuna Stålindustris´
                              vevar har liksom en "dubbelböj. Så kan det vara efter 30-talet, tror jag.
                              (se bild nedan med CAM Nilssons till vänster). "Knopparna" kan vara
                              träfärgade också.

Om vi "nagelfar" priskuranten på inlägg 82, så tror jag vi kanske kan
                              identifiera kvarnar med dessa olika vevar, dvs. då 1939.
                              (Före 1920 har CAM Nilsons bordskvarnar en rak vev, tror jag, se inlägg 47).

Hälsar
                              Staffan
                              Bifogade filer
                              Last edited by Staffan Kvist; 2016-09-22, 12:59.

Comment

• Hej

Min bror skickade en bild på en ovanlig väggkvarn, som han
                                kunde fotografera nu i somras, på en loppis i Simrishamn.

Den skulle enligt ägaren vara svensktillverkad och detta att den ha
                                en glasbehållare tycker jag är mycket ovanligt.

Veven är ganska(?) lik de vi kan se på kvarnar från Eskilstuna
                                Stålindustri, fast oftast är då "vevknoppen" på väggkvarnarna
                                "smalare" och "längre". Men den här veven kan ju vara en vev
                                avsedd för en bordkvarn?(se inlägget alldeles här ovan där vi
                                jämför vevar från bordskvarnar)

Vi ser att "glaskoppen" för malt kaffet, står på en liten "hylla", som på
                                väggkvarnar från Eskilstuna Stålindustri, så den här kvarnen kan
                                mycket väl vara tillverkad där.

Den ser mycket ut som kvarnen, på den sista bilden, Lars M visar här
                                ovan, tänker jag.

När jag tittar på vevar från samma tillverkare, så noterar jag att de är
                                olika mer eller mindre. Det som på en vev kan se ut som en s-form kan
                                på en annan mer likna en rakare del med en krök....

Hälsar och funderar
                                Staffan
                                Bifogade filer
                                Last edited by Staffan Kvist; 2016-09-23, 16:31.

Comment

Working...
                                X