Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Produkt- och ortsnamn, tack. - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Produkt- och ortsnamn, tack.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Produkt- och ortsnamn, tack.

    Söker alltså vad som avslöjas på "mojängens" motstående sida.
    Svaret är således tudelat, ett för produkten och ett för orten.
    Bifogade filer

  • #2
    Motor och Västerås är det nog inte, så jag chansar till höger med Flygtpump och Lindås ??

    Comment


    • #3
      Friskt satsat Lars M.
      Tyvärr var inget av svaren de efterfrågade.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Friskt satsat Lars M.
        Tyvärr var inget av svaren de efterfrågade.
        Ser ut som en gasventil av något slag. Verkar bekant från den tiden jag lärde mig gassvetsningens ädla konst. AGA ( Aktiebolaget Gasackumelator) som startade i Nacka eller kanske Lidingö?
        Gustav Dalén (västgöte från Stenstorp) hörde till grundarna. Vild chansning!
        Last edited by Lars F; 2014-11-09, 19:21.
        - - - - - - - - - -
        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

        Comment


        • #5
          Geografin är sååå nära, men bolaget näää.
          Gasventil är inte heller rätt.

          Comment


          • #6
            Perfecta AB, Gustavsberg är rätt svar.
            Lite kul med historiken bakom cirkulationspumpen.
            Redan 1956 började Perfectapumpen säljas av dåvarande AB Pumpindustri. Genom olika ombildningar och ägarbyten har det nu landat i Perfecta Pump AB.

            Comment


            • #7
              Tycker nog att den där mera liknar en vanlig ringpump för upptag av vatten snarare än en cirkulationspump.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Rolf Zetterberg Visa inlägg
                Tycker nog att den där mera liknar en vanlig ringpump för upptag av vatten snarare än en cirkulationspump.
                Jag kan inget om pumpar, men jag vet att det står Perfecta AB, Gustavsberg på "mojängen" och på den
                bifogade länken om historiken bakom Perfecta AB nämns bara cirkulationspumpar...........

                Comment


                • #9
                  Den första blå pumpen är en sk ringpump.En motor driver en pump med olika ringar inuti för att kunna orka pumpa ganska stora mängder vatten och med hyfsat tryck in i huset eller ladugården.Stod ofta förr ute i uthus.
                  Ringarna syns ganska bra på pumpdelen till vänster.Motorn till höger och en koppling emellan.

                  Den lilla gröna är en cirkulationspump som sitter inne i huset och pumpar runt varmvattnet till elementen för att få cirkulation på detta.Oftast en liten svag motor,men det räcker.




                  Comment


                  • #10
                    Utan tvekan en ringpump, tack Rolf Z.
                    Bifogade filer

                    Comment

                    Working...
                    X