Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket märke?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vilket märke?

Jag skulle vilja försöka hitta en riktig kvalitetsklocka typ Rolex.
    Men alla vet ju att de är värdefulla,jag tänker om man skall hålla ögonen öppna efter ett liknande märke att fynda.
    Vilka är kraftigt undevärderade eller okända för handlare m.fl.
    Det måste ju finnas andra än Rolex? Där betalar man ju för märket och statusen också.
    Credo Elvem ipsum etian vivere.

Ursprungligen postat av Janne R
    Jag skulle vilja försöka hitta en riktig kvalitetsklocka typ Rolex.
    Men alla vet ju att de är värdefulla,jag tänker om man skall hålla ögonen öppna efter ett liknande märke att fynda.
    Vilka är kraftigt undevärderade eller okända för handlare m.fl.
    Det måste ju finnas andra än Rolex? Där betalar man ju för märket och statusen också.
    Visst finns det andra än Rolex! Både Rolex och Breitling lite väl "BMW-brackiga" för min smak.

Att fynda är dock inte så lätt, det verkar som att det finns folk i näringskedjan som har koll, eller så är det så att klockor (särskilt finare) ärvs vidare utan att hamna i den vanliga dödsbosvängen. De urmakare och antikhandlare som handlar med begagnade ur har generellt sett mycket bra koll på vad de håller på med, enligt min erfarenhet.

Om man ska titta på kvalitet (med mekaniska eller automatiska verk) tycker jag att du ska ta en titt på Jaeger LeCoultre, IWC, Girrard Perregaux, Glashütte och Patek Philippe (finns entusiast-siter för alla dessa, www.finertimes.com är en bra början). Av dessa är det dock tyvärr bara Girard Perregaux som jag stött på till priser som kan anses billiga. Andra kvalitetsklockor som man kan hitta till hyggliga priser är Omega, Glycine, Panerai och Oris; den förstnämnda för att de är så vanliga och de andra för att folk inte förstår att värdera dem. Själv drömmer jag om att hitta en Lange & Söhne till ett pris som understiger en månadslön, vilket inte är det lättaste...

Mitt tips är att titta runt lite på Kaplans (www.kaplans.se), Tradera och eBay för att skapa dig en bild av utbudet och priserna. Sen är det nog bara att jaga och hoppas på tur...

Lycka till!

Comment

Tackar CJF för ett intressant och utförligt svar.

Jag har börjat uppskatta finare klockor.
      Mest för att vi män bär ju inte smycken och annat prål.
      (nåja, vissa gör ju)
      Men en fin klocka är ju ett fint smycke och ett fint hantverk.

Comment

Ursprungligen postat av cjf
        Att fynda är dock inte så lätt, det verkar som att det finns folk i näringskedjan som har koll, eller så är det så att klockor (särskilt finare) ärvs vidare utan att hamna i den vanliga dödsbosvängen. De urmakare och antikhandlare som handlar med begagnade ur har generellt sett mycket bra koll på vad de håller på med, enligt min erfarenhet.
        Det måste de (dom) som på loppisarna går från bord till bord, sticker fram huvudet och lite oskyldigt frågar "Några klockor idag?".
        Last edited by Ballonggreven; 2005-08-25, 17:47.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

Måste vaddå? jag förstår inte greven!
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth
            Måste vaddå? jag förstår inte greven!
            Har förtydligat mitt inlägg ovan. Syftar på de initierade samlarna som vet att storkovan finns att finna i en Breitling på botten av en skolåda.
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven
              Har förtydligat mitt inlägg ovan. Syftar på de initierade samlarna som vet att storkovan finns att finna i en Breitling på botten av en skolåda.
              Storkovan möjligen, men nån särskilt bra klocka är det inte... (om inte huvudsyftet är att imponera på den motorburna ungdom som på fredagskvällarna flockas på Glorias i Lund...)

Comment

Ursprungligen postat av cjf
                Storkovan möjligen, men nån särskilt bra klocka är det inte... (om inte huvudsyftet är att imponera på den motorburna ungdom som på fredagskvällarna flockas på Glorias i Lund...)
                Det är det.

Comment

Working...
                X