Hej alla kunniga, sambon har fått en fåtölj av okänt ursprung. Den påminner visserligen om Bruno Mathssons "Karin" men vissa delar, t.ex. stången som förenar de främre benen ser inte ut att överensstämma med de "Karin"-bilder vi ser på nätet. Är det här någon äldre "Ikea-kopia" eller liknande? Tacksam för all input.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bruno Mathssons Karin-look-alike?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Dreamfield Visa inläggHej alla kunniga, sambon har fått en fåtölj av okänt ursprung. Den påminner visserligen om Bruno Mathssons "Karin" men vissa delar, t.ex. stången som förenar de främre benen ser inte ut att överensstämma med de "Karin"-bilder vi ser på nätet. Är det här någon äldre "Ikea-kopia" eller liknande? Tacksam för all input.
Fältet är stort för bra design och det enda man vet är att kopiorna är legio. Men vad spelar det för roll för ögat. Den ena kostar kanske 20 000 och den andra blott 2 000:-.
Kunnig på 1900-tal är jag inte men har för mig att Mattsons skapelse hade hjul och IKEAs släde att åka på. Med
plastbromar.
Ursprunget klipper en yngre PES:are men vill bara få lite fart på tråden och säga grattis till fint stilleben och
bra bild. Känslan är viktigast.
So long...
-
Det finns några liknande. Jag tror att just denna är från Lindlöfs i Lammhult och är en av de fåtöljer som var uppe i opinionsnämnden på 70-talet, just p.g.a. sin likhet med Mathsons Karin.
Här kan du ladda ner studien "Inspiration eller intrång - En studie av skyddsomfånget inom möbelindustrin" som pdf, Karin-kopiorna nämns på sidan 35:
http://www.diva-portal.org/smash/get...bacmTEctH5KHIO
Comment
-
Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inläggHallå Dreamer,
Fältet är stort för bra design och det enda man vet är att kopiorna är legio. Men vad spelar det för roll för ögat. Den ena kostar kanske 20 000 och den andra blott 2 000:-.
Kunnig på 1900-tal är jag inte men har för mig att Mattsons skapelse hade hjul och IKEAs släde att åka på. Med
plastbromar.
Ursprunget klipper en yngre PES:are men vill bara få lite fart på tråden och säga grattis till fint stilleben och
bra bild. Känslan är viktigast.
So long...
Comment
-
Ursprungligen postat av Wanja Visa inläggDet finns några liknande. Jag tror att just denna är från Lindlöfs i Lammhult och är en av de fåtöljer som var uppe i opinionsnämnden på 70-talet, just p.g.a. sin likhet med Mathsons Karin.
Här kan du ladda ner studien "Inspiration eller intrång - En studie av skyddsomfånget inom möbelindustrin" som pdf, Karin-kopiorna nämns på sidan 35:
http://www.diva-portal.org/smash/get...bacmTEctH5KHIO
Comment
Comment