Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oljemålning 1800-talet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jag tror någon på kommunen har skojat till det med textremsan. Tavlan kommer till mig idag och då ska den granskas ordentligt.
    Ha det bra så länge!!
    mvh

    Comment


    • #17
      Hur som helst syns det på de fortfarande dåliga bilderna att det det är ett fernissat tryck. Frågan är om det är tryck på duk eller om man tryckt på duk. Tryck på duk brukar mestadels höra till 1900-talet. Om det är ett äldre oljetryck skulle det kunna förklara var jag sett det tidigare.

      Comment


      • #18
        Hej igen!
        På baksidan satt en lapp där nån mailat kommunen 2014 och undrat något.
        Den är målad 1818 av Johan C Heinric Kretschman och tavlan heter " Familj med barn"
        Jag hittar inget på honom men har bara kollat en liten stund.
        mvh

        Comment


        • #19
          ???? Jag googlade på Johan C Henric Kreissman och rimligare snarare Johann C. Heinrich Kreissmann och Kreissmann künstler, men får inga träffar. Sökte även google books. Tyskspråkiga wikipedia har inget om någon sådan konstnär.

          Det låter som en bluff det med.

          Comment


          • #20
            Kan det vara denna Johann Hermann Kretzschmer?

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av iggy-fan Visa inlägg
              Kan det vara denna Johann Hermann Kretzschmer?
              Aha, ja, det borde det egentligen kunna vara, han har ju återgetts som oljetryck. Men då tror jag att de har fel, han har främst gjort folkliga tyska motiv. Jag tycker fortfarande att motivet känns mest engelskt. Han kan givetvis ha gjort ett porträtt av några tyska "anglofiler". Men en googling ger ingen träff på den här målningen, så med så vaga uppgifter vill jag nog hellre tro att det är nonsens. Kretzschmer var ju för övrigt född 1811, så 1818 har han ju knappast målat den.

              Comment


              • #22
                Det finns en Johann Carl Heinrich Kretschmann, son till Johann Dominicus Carl Kretschmann, 1789 - 1841. Har dock inga uppgifter om sysselsättning.

                Comment


                • #23
                  Har nu fått hem den med möda och stånk. Den är gigantisk.
                  Gick inte in i vanlig bil så vi lånade en liten lastbil.
                  Bifogar en närbild,
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Oljetryck................!

                    Comment


                    • #25
                      Hej på er!
                      Här kommer en liten twist på historien, kommunen i fråga har bett att få tillbaka tavlan......
                      Sambon har fått mail om det.
                      Alltså då kan man ju undra om den är värdefull?
                      mvh

                      Comment


                      • #26
                        Är det ett oljetryck så är ramen värd mer än målningen, är det en oljemålning så beror det på vem konstnären är. Som okänd konstnär är det inga större pengar. Det är en typisk äldre målning som nog skulle få en hög försäkringspremie, då kvaliteten på måleriet ser ut att vara hög, men som i praktiken är nästan osäljbar då motivet inte är särskilt efterfrågat av marknaden idag. Är det en mer känd konstnär och om det går att identifiera människorna på bild så kan den vara värd en hel del, dock fortfarande svårsåld. Samlare med smak och pengar finns det, men de är färre än det finns grejor på marknaden så de har mycket att välja på.

                        Intressant att kommunen begärt att få tillbaka tavlan dock, de har kanske kommit på att det är märkligt att skänka bort kommunens grejor eller så kanske de vet mer om historian. Hur som helst så är det nog bäst att återbörda tavlan, att skänka bort kommunens egendom så lättvindigt låter mycket märkligt och kan nog vara tveksamt om det ens är lagligt, men se till att bli ordentligt ersatt för utlägg och tid, det är trots allt kommunen som sjabblat till det!

                        Comment


                        • #27
                          Ja, dom får nog tillbaka den samt hämta den.
                          Det var också kommunen som skänkte bort 6 st Lilla Åland stolar i höstas, dom kostar 3500 kr/st.
                          Nä som sagt tavlan har vi nästan ingen vägg som klarar av.
                          Kommunen tror det är en oljemålning.
                          Ha en fortsatt trevlig kväll!
                          mvh
                          Last edited by LingonLisa; 2019-02-23, 21:50.

                          Comment


                          • #28
                            Jag tycker den ser äkta ut. Skulle inte lämna tillbaks den.

                            Comment


                            • #29
                              Hej!
                              Kommunen har en intern bortskänkes sida där anställda får boka och hämta saker.
                              Tavlan var med där, skulle man vara krass så är den faktiskt bortskänkt enligt reglerna och sedan ändrar sig kommunen.
                              Man har väl inte ångervecka om man gett bort nåt????
                              Kanske ska låta kommunen köpa tillbaka den......
                              Ska kasta ut en fråga på någon sida som svarar på juridiska frågor.
                              Trevlig söndag på er!

                              Comment


                              • #30
                                Du skulle behöva ta en bild mot några målade detaljer som bladverket på senaste bilden. Uppenbarligen ligger ett eller flera tjocka lager fernissa över duken, som gör att man från ytan inte kan se om det är målat. Men med en bild med blixt mot målade detaljer borde det gå att se.

                                Comment

                                Working...
                                X