Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Vad kallas tekniken och vem har ritat? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kallas tekniken och vem har ritat?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Vad kallas tekniken och vem har ritat?

Dessa 2 "teckningar" har legat i garderoben alldeles för länge och skall nu avyttras, men jag behöver hjälp dels med att tolka signaturerna och dels hjälp med vad stilen och tekniken kallas/heter. Den första är på tunnt papper (ris?) och den andra på vanligt konstnärspapper ursäkta okunnigheten..
    Båda mäter ca 60 x 46 cm utan passpartout.
    Bifogade filer

Hallå Snövit. Fina litografier, i alla fall är den ena ett tryck.l Konstnärerna känner jag inte men väl deras stil som brukar kallas konkretism och som blommade upp på med. Beartling, Rohde och Olle Bonnier men startade redan på 30-talet. Värde? Jag skulle betala ca 800:- per styck, men har inte plas på väggarna. So long and good luck..

Comment

Googlade på Hans Osswald och fann att han föddes 1919 i Västmanland och debuterade med en utställning i Stockholm 1947.
      Han ställde ut bl.a. på utställningar i Konstfrämjandets regi och även hos Folket i Bild,där han också visade träsnitt. Han har även varit verksam som bokillustratör.
      Hans Osswald finns representerad på åtskilliga svenska museer, bl.a. National Museum och Malmö Museum.

Comment

Det nedre bladet är en etsning av Ture Lidström. Det är en aning svårtolkat men det står "T Lidström". Jag vet eftersom jag också har en etsning av densamme. Snygga 50-talsblad förövrigt

Comment

Tack Mr. Vet du något mer om denna Ture Lidström? Försökte googla men han var inte med

Comment

Inte mycket mer än vad som finns här tyvärr:

Jag har visserligen ett häfte med lite info från 1952 men där står inte så mycket mer matnyttigt mer än att han var utpräglad tecknare och att han skyggade för det vulgärromantiska och siktade mot en konst av fast och sträng byggnad. Han gjorde studieresor till Paris och London och hade sommarvistelse i Arildsläge (Skåne). Men som sagt, infon är lite daterad.

Comment

Lite är bättre än inget och det här var ändå ganska mycket info. Tack igen Mr.!

Comment

Working...
              X