Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur restaurerar man denna.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • daniel s
    replied
    självklart är det ett tryck och värdet är som påpekats mycket lågt. Möjligtvis kan ramen användas till något annat.

    Leave a comment:


  • Sture
    replied
    Sammanfattningsvis värde 0 bingen yes.Tack för all info.
    Ha det gott o lev väl

    Leave a comment:


  • Peter S
    replied
    Ramen och framför allt skylten finns där för att bättra på det lite mera tveksamma innehållet. Jag tror det kan röra sig om ett s.k. oljetryck, som brukade användas för konstreproduktion. http://sv.wikipedia.org/wiki/Oljetryck

    Leave a comment:


  • Sture
    replied
    När det är en reproduktion är det då en trykt papperskopia som limmats på en board och sen fernissats.Vilket jobb som lagts ner med en så fin ram och namnbricka. Det verkar som om det är fernissa för det går inte att rengöra med diskmedel o vatten ,har provat i ett hörn utan resultat .
    Tack för tipsen.

    Leave a comment:


  • Gideon
    replied
    Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
    Är det inte limmet i masoniten som missfärgar? När man ramar in konst på papper så ska allt material vara syrafritt för att inte allt ska gulna. Jag har även sett tryckta textilier uppfordrade på treetex som blivit rejält gulnade.
    Jo, så kan det bli.
    Men i det här fallet tror att jag det är färgad fernissa som använts.
    En gång gav jag mig på en målning, med lite raklödder och hårt urkramad svamp i ett hörn - för att få bort det som jag trodde var nikotinbeläggning. Men det ville inte lösa upp sig, och vid närmare granskning med lupp och skalpell, visade det sig att den kladdiga ytan var just färgad fernissa på en målning från 1950-talet.
    Det är ju inte generellt, utan det skiljer sig från fall till fall, i olika kemiska reaktioner/tillsättningar - med eller utan avsikt.

    Leave a comment:


  • Peter S
    replied
    Är det inte limmet i masoniten som missfärgar? När man ramar in konst på papper så ska allt material vara syrafritt för att inte allt ska gulna. Jag har även sett tryckta textilier uppfordrade på treetex som blivit rejält gulnade.

    Leave a comment:


  • HgF
    replied
    Sture>>>
    Dessvärre finns det inget hopp för din tavla. Färgerna har oåterkalleligt bleknat och tappat nyanserna. Din tavla går inte att rädda. Njut av det som är kvar så länge det varar eller låt tavlan gå in i det eviga kretsloppet.

    Leave a comment:


  • Gideon
    replied
    Mina föräldrar hade ett inramat vinterlandskap i "olja på duk" upplimmad på masonit på landet. Den var också gulaktig i fernissan, just för att man skulle tro att den var inrökt och gul av nikotin i många år - och därmed gammal och äkta i intryck för den presumtive köparen på 1940- och 50talen.
    Jag har också sett andra lika dåligt "patinerade" oljetryck och denna Krouthén är inget undantag.

    Leave a comment:


  • Obeslutsam
    replied
    Vad jag förstår så är de många ex. och kan hänga hemma hos vanligt folk, Peter.
    Förmodligen har konstnären ovan missbedömt bottenmaterialet och valt fel. Det är ett tekniskt problem som man för grunna på ordentligt.

    Leave a comment:


  • Peter S
    replied
    Det verkar vara en reproduktion. Jag har sett att det säljs såna på enklare auktioner.

    Leave a comment:


  • Sture
    started a topic Fråga: Hur restaurerar man denna.

    Hur restaurerar man denna.

    Hejsan.
    Jag har några frågor om en tavla av Johan Krouthen.Som ni ser så är det en beläggning på motivet efter alla år på vinden samt skador på ramen,hur restaurerar man såna skador? Är det en reproduktion eftersom den är målad på en skiva och inte duk? Kanske bara att slänga på tippen?
    Sture.
    Bifogade filer
Working...
X