Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur restaurerar man denna.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Hur restaurerar man denna.

Hejsan.
    Jag har några frågor om en tavla av Johan Krouthen.Som ni ser så är det en beläggning på motivet efter alla år på vinden samt skador på ramen,hur restaurerar man såna skador? Är det en reproduktion eftersom den är målad på en skiva och inte duk? Kanske bara att slänga på tippen?
    Sture.
    Bifogade filer

Det verkar vara en reproduktion. Jag har sett att det säljs såna på enklare auktioner.

Comment

Vad jag förstår så är de många ex. och kan hänga hemma hos vanligt folk, Peter.
      Förmodligen har konstnären ovan missbedömt bottenmaterialet och valt fel. Det är ett tekniskt problem som man för grunna på ordentligt.

Comment

Mina föräldrar hade ett inramat vinterlandskap i "olja på duk" upplimmad på masonit på landet. Den var också gulaktig i fernissan, just för att man skulle tro att den var inrökt och gul av nikotin i många år - och därmed gammal och äkta i intryck för den presumtive köparen på 1940- och 50talen.
        Jag har också sett andra lika dåligt "patinerade" oljetryck och denna Krouthén är inget undantag.

Comment

Sture>>>
          Dessvärre finns det inget hopp för din tavla. Färgerna har oåterkalleligt bleknat och tappat nyanserna. Din tavla går inte att rädda. Njut av det som är kvar så länge det varar eller låt tavlan gå in i det eviga kretsloppet.

Comment

Är det inte limmet i masoniten som missfärgar? När man ramar in konst på papper så ska allt material vara syrafritt för att inte allt ska gulna. Jag har även sett tryckta textilier uppfordrade på treetex som blivit rejält gulnade.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
              Är det inte limmet i masoniten som missfärgar? När man ramar in konst på papper så ska allt material vara syrafritt för att inte allt ska gulna. Jag har även sett tryckta textilier uppfordrade på treetex som blivit rejält gulnade.
              Jo, så kan det bli.
              Men i det här fallet tror att jag det är färgad fernissa som använts.
              En gång gav jag mig på en målning, med lite raklödder och hårt urkramad svamp i ett hörn - för att få bort det som jag trodde var nikotinbeläggning. Men det ville inte lösa upp sig, och vid närmare granskning med lupp och skalpell, visade det sig att den kladdiga ytan var just färgad fernissa på en målning från 1950-talet.
              Det är ju inte generellt, utan det skiljer sig från fall till fall, i olika kemiska reaktioner/tillsättningar - med eller utan avsikt.

Comment

När det är en reproduktion är det då en trykt papperskopia som limmats på en board och sen fernissats.Vilket jobb som lagts ner med en så fin ram och namnbricka. Det verkar som om det är fernissa för det går inte att rengöra med diskmedel o vatten ,har provat i ett hörn utan resultat .
                Tack för tipsen.

Comment

Ramen och framför allt skylten finns där för att bättra på det lite mera tveksamma innehållet. Jag tror det kan röra sig om ett s.k. oljetryck, som brukade användas för konstreproduktion. http://sv.wikipedia.org/wiki/Oljetryck

Comment

Sammanfattningsvis värde 0 bingen yes.Tack för all info.
                    Ha det gott o lev väl

Comment

självklart är det ett tryck och värdet är som påpekats mycket lågt. Möjligtvis kan ramen användas till något annat.

Comment

Working...
                      X