Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trevlig målning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Trevlig målning

Är uppväxt med denne mans konst då vi bodde på samma gata. Har väl samlat på mig en del av honom. Den här är inte typisk för den gamle gubben, men jag gillar den bäst. Calle Nyland heter konstnären, den här tavlan är målad 1947 tror jag.
    Bifogade filer

Jättefin tycker jag. Väldigt mycket Karl Axel Pehrson över denna. Roligt att se en sån fin tavla här

Comment

Den var bra E.B.
      Lever Calle NYland ännu?????

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
        Den var bra E.B.
        Lever Calle NYland ännu?????
        Nej, det gör han inte. Det var säkert 10-15 år sedan han gick bort, men då som en gammal man. Han var även en duktig etsare. Jag har det mesta undanplockat nu så jag kan tyvärr inte ta några foton. Annars förknippar man honom mest med landskapsmotiv från Bergslagen, mycket tjärnar, myrar osv. Lite tråkiga tycker jag, men det var väl mest för levebrödet.

Comment

Det skulle vara kul att se mer någon gång.

Har du plockat ner allt från väggarna också så att lillen inte skall få någonting kvar i rummet.

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
            Det skulle vara kul att se mer någon gång.

Har du plockat ner allt från väggarna också så att lillen inte skall få någonting kvar i rummet.
            Jäpp! Det blir soprent. men det var inte många tavlor som hängde uppe på väggen, de flesta stod på golvet

Comment

Den där gillade jag också. Härlig tredimensionalitet. Och även en viss surrealitet som påminner lite grann om rent dekorationsmåleri som bl.a. finns på Gröna Lund av Joakim Hansén...

Comment

Verkligen superläcker. Me like.
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

Comment

Häftig tycker jag. Kräver lite av betraktaren och närliggande ytor.

Comment

Här kommer ett par oljor till av Calle. Rätt OK, men inte i närheten av den ovanligare jag visade först.
                    Bifogade filer

Comment

Fantastisk teknik, men gääääsp, vad tråkiga. Tänk att bara kunna lägga ut färgen så där.

Comment

Kul att se även om den första var den absolut bästa.
                        Tack för det E.B.

Comment

Här nere tillbringade han många timmar i försök att fånga storfisken, eller senare småfisken som han matade sina katter med. Ett tag hade han 25+

Gouache är tekniken denna gång. Kommer som nr. 2 bland favoriterna.
                          Bifogade filer

Comment

Alla målningarna är ju bra och det råder ju ingen tvekan om att han var duktig, om än lite tråkiga motiv som sagt. Den sista du visar upp förstår jag att du gillar...det gör jag med

Comment

Den första målningen skulle säkert passa hemma. Gärna med ett par extra ormar. Tavla två skulle må bra av en stirrande älg centralt placerad. Gillar föreställande konst så ingen av verken är opjåkiga.

Comment

Working...
                              X