Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vittinge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Tack!

Comment

Snyggt fyndat Rosa!! Den väcker dregelkörtlarna till liv..

Comment

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
        Har varit på Antikmässan i Älvsjö och hittade denna maffiga sak. Bad att få den nedlyft från översta hyllan och när jag såg undersidan var det klippt. Hade den varit från någon mer vanlig tillverkare hade den nog fått stå kvar. Den är 19,5 cm hög. Verkar vara samma modell (eller en snarlik) som Bengt H visat i början av tråden.

Det enda jag hittat om Vittinge i mina böcker är i Lergodskonstnärer av Estelle Schlossman, där det bl a annat står på sid 160 att Edvin Ollers 1920 var med om att starta en verkstad i Vittinge tillsammans med Gabriel Burmeister och Harald Östergren. Även Jerk Werkmäster arbetade där en kort period i början av 20-talet. På signaturer.se står det också lite grann om Vittinge http://www.signaturer.se/Sverige/vittinge.htm
        Vilken pampig vas Du har hittat!
        Den gillar jag verkligen. Om jag får komma med en hypotes, så kan jag tro att det är Gabriel Burmeister schvungfulla pensel som flödigt tecknat dekoren (tänk Broque från hans egna fabrik från och med 1925 i Timmernabben) och att han kanske hade sett produkterna från Aktiebolaget Lergodsfabrik i Örebro.

Du har anledning att sträcka på Dig, Rosa, och känna Dig som stolt ägare av ett vackert kulturarv.
        Grattis!

Comment

Hadde Örebro i tankarna när jag såg den Grattis

Bengt N

Comment

I Birgitta Lundblads bok om BoFajans (1996), finns ett stycke i biografin om Gabriel Burmeister och Vittinge, väl värd att citera:
            "Grafiska sällskapet stiftas på initiativ av Burmeister år 1910. Fem år senare börjar han med keramiktillverkning. Han hyr under en kortare tid en leramikverkstad i Eksjö. Vid en experimentverkstad i Vittinge i slutet av 1910-talet medverkar, förutom Burmeister, ett stort antal av de skulptörer och konstnärer, som sedermera blir ledande inom konstindustrins olika områden: Edvin Ollers, Jerk Werkmäster, Ture Tideblad, Nils Enberg med flera. Keramiken lanseras under namnet Grafiafajanser och säljs genom Svensk Konsthandel som tillsammans med Konstförlaget Grafia grundats av Burmeister."

Comment

Tackar igen . Jag tänkte också på Burmeister när jag väl sett märkningen.

Jag besökte mässan idag också för att se om det gick att fynda något innan stängningen och för att titta på den finare avdelningen som jag inte hann se så mycket av i torsdags. Men det blev inga fler fynd. Överhuvudtaget var det ont om (i mitt tycke) spännande keramik. I torsdags såg jag en fin tunn skål i oxblodsglasyr med AJ-märkning sign John Andersson för 250 kr, men köpte den inte. Gick tillbaka idag, men den var borta såklart.

Några smidda krokar till den nya redskapsboden blev det i alla fall och en bok om Nöstetangens glasbruk. I torsdags hittade också sex fina glas från ca 1840 och ett lite vanskapt charmigt glas med eklövsgravyr till hyfsade priser.

Såg Gideons sista inlägg nu. Vad spännande med de nya uppgifterna du hittat om Vittinge!
              Last edited by Rosa; 2013-02-17, 22:26.

Comment

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                Såg Gideons sista inlägg nu. Vad spännande med de nya uppgifterna du hittat om Vittinge!
                Ja, nyheten är från 1996 och borde ha varit med redan i början av den här tråden tidigare, men ändock - en pusselbit här och en pusselbit där ger till slut en kartlagd vy. Det finns månhända fler lösa trådar i biblioteken att tvinna ihop, kring personen Gabriels tidiga yrkesliv, men också om de andra medarbetarna.
                Släkten Burmeister kanske har fler dokument om Vittinge, som ingen har tänkt på.

Eksjö. Vad framställde Gabriel där och hur ser det ut? Och märkningen? Spännande det här!

Ännu en pusselbit:
                Öppna pdf-filen Gabriel historia och upptäck fler detaljer i en annan länk där, som gott kan vägas mot vad Birgitta Lundblad har skrivit.
                I Timmernabben, vid smålandskusten, sker vår hantverksmässiga tillverkning av kakelugnar. Här kan du läsa mer om vår och kakelugnens historia. 

Ytterligare en ledtråd, som faktiskt finns här på Pes., och det är tack vare oförtröttlige Bengt H.
                Dock hoppar man från Eksjö till Timmernabben direkt, men lite mer om Eksjötiden får vi veta, tillsammans med en bild i länken nedan.

"Under sin eksjötid kom Oskar Lekström i kontakt med konstnären Gabriel Burmeister. Denne hade gift sig med en eksjöflicka och hade för en tid slagit sig ner i den lilla smålandsstaden. Han ägnade sig först åt grafik men blev efter hand intresserad av keramik och började experimentera med glasyrer. Han samarbetade med Oskar Lekström, som drejade prydnadsföremål efter konstnärens ritningar. Det var vaser, skålar, fat och tallrikar, som Burmeister sedan glaserade och brände. Konstnären lärde sig aldrig att dreja. Hans intresse var helt inriktad på formgivning och glasering av lerkärl. Efter några år flyttade han till Timmernabben, där han öppnade verkstad. Här framställde han fajans, som så småningom blev känd under namnet gabrielfajans."

Och så har vi det Axel Tallberg skriver om honom tidningen i IDUN, söndagen den 6 februari 1910, tillsammans med en bild på då 24-årige Gabriel:

Det finns en artikel till, men den är från 1926 och handlar om Timmernabben, och har suddig text.
                Kanske finns det fler artiklar som ännu inte är scannade ur lokaltidningar under perioden 1915-1920.

Jag tittade efter en gång till på tidningen från 1926, Tidevarvet nr 13, och det gick visst att förstora till läsbart skick ändå. Den berör visserligen inte Vittinge, men är nog så intressant ändå; där nämns att han kreerade glas vid Målerås glasbruk i Småland och keramiktillverkningen i Timmernabbens fajansbruk.

Click image for larger version

Name:	Burmeisterartikel 1926 Tidevarvet 13 -1926 1.jpg
Views:	1
Size:	42,4 KB
ID:	545884
                Click image for larger version

Name:	Burmeisterartikel 1926 Tidevarvet 13 -1926 2.jpg
Views:	1
Size:	41,2 KB
ID:	545885
                Ur http://www.ub.gu.se/kvinndata/digtid...vet1926_13.pdf

Den här länken får bli slutknorren:
                Last edited by Gideon; 2013-02-18, 05:29.

Comment

Tack Gideon för en uttömmande redovisning med många länkar! Ska läsa igenom det lite mer noggrant snart. Intressant med uppgiften att Burmeister hade sin första utställning av fajans redan 1915.

Comment

Javisst är det intressant, Rosa.
                    Alla källorna borde sammanställas, för att få en helhetsbild av Burmeisters verksamhet fram till dess han rotade sig i Timmernabben.

Comment

Working...
                    X