Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vittinge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Stämpeln stämmer inte med beskrivningen "Föremålen från Vittinge signerades med ett "W", ett modellnummer samt ordet Vittinge i halvbåge." enligt http://www.signaturer.se/Porslin/Lankar/vittinge.htm

Men det måste ju vara den fabriken...
    Har hittat fatet idag på en loppis, på en hylla med gratis saker. Kunde bara inte att gå förbi när jag såg det. Ser riktigt gammalt ut i formen och tyvärr med många skador i glasyren och några små sprickor. Men fatet är bra att ha!
    29.5 cm i diameter, ca 9 cm djup.
    Jag får bidra med mina enkla bilder här

mvh bonnie
    Bifogade filer

Comment

Grattis Bonnie! Roligt när gratissaker bidrar till att öka kunskapen om keramiktillverkningen i Vittinge.

Comment

Min första Vittinge kostade inte heller knappt ett vitten, närmare bestämt 10kr.
        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Surmasen Visa inlägg
          Snygg ampel va?
          Hittad i Jämtland under semestern.
          Är denna verkligen Vittinge ? Finns det någon stämpel ?

Comment

Grattis till ett verkligt fint fynd, Prylsnubben.

Visst är det en Vittinge som Surmasen hittat under jämtlandsbesöket.

Comment

Spännande prylsnubben, att få se något som inte är kohornsdekorerat!

Comment

Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                Grattis till ett verkligt fint fynd, Prylsnubben.

Visst är det en Vittinge som Surmasen hittat under jämtlandsbesöket.
                Tack Bengt H, undrade bara över Surmasens eftersom alla andra är stämplade VITTINGE i en halvcirkel. Kan vara så att det inte finns någon plan yta att stämpla på, på en ampel.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                  Spännande prylsnubben, att få se något som inte är kohornsdekorerat!
                  Kul Kaptenen, den känns lite som en gammal A&J, tycker jag.

Comment

Tar med en 1-liters kruka från Vittinge. Bruksgodset verkar oftast ha en rakstämpel, de andra krukor jag sett har också haft rakstämpel.Click image for larger version

Name:	DSC_1812.jpg
Views:	1
Size:	62,1 KB
ID:	518736Click image for larger version

Name:	DSC_1813.jpg
Views:	1
Size:	60,9 KB
ID:	518737

Comment

Kul att se en kruka från Vittinge.
                      Funderar lite på om det var samma verkstad/fabrik som tillverkade hushållsgodset som den där bl.a. Burmeister var verksam. Någon som vet?

Comment

Min första Vittinge , ca 14,5 cm hög. Lite oansenlig, men den kommer att trivas bland mina andra gröna vaser.
                        Bifogade filer

Comment

Grattis!
                          Jag är grön av av...

Comment

Vittinge 135 a

Har varit på Antikmässan i Älvsjö och hittade denna maffiga sak. Bad att få den nedlyft från översta hyllan och när jag såg undersidan var det klippt. Hade den varit från någon mer vanlig tillverkare hade den nog fått stå kvar. Den är 19,5 cm hög. Verkar vara samma modell (eller en snarlik) som Bengt H visat i början av tråden.

Det enda jag hittat om Vittinge i mina böcker är i Lergodskonstnärer av Estelle Schlossman, där det bl a annat står på sid 160 att Edvin Ollers 1920 var med om att starta en verkstad i Vittinge tillsammans med Gabriel Burmeister och Harald Östergren. Även Jerk Werkmäster arbetade där en kort period i början av 20-talet. På signaturer.se står det också lite grann om Vittinge http://www.signaturer.se/Sverige/vittinge.htm
                            Bifogade filer

Comment

Vittinge 135 a(sbra).
                              Den var godis för den gamle lergodsnörden, GRATTIS Rosa och tack för titten.
                              Får man gissa på upphovsman så gissar jag på herr Burmeister, elller herr Ollers.

Comment

Aha, var det den här du hittade! Grattis till fyndet!

Comment

Working...
                                X