Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elfstrands i Sjöbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Den helt gröna vasen är från Elfstrands och den svarta från L. Hjorth.
    Hans Adolf Hjorth experimenterade en hel del under 1900-talets första årtionde, mycket med rinnande glasyrer i bubblor - men just denna vas, efterliknande svartbränd terracotta, har jag inte kunnat återfinna på bild i någon av Hjorth-publikationerna.
    Svagt gröna vaser finns däremot, men jag ska höra mig för med Knudsen på Bornholms museum om de har närmare upplysningar.

    Ett intressant stycke ur "L. Hjorth - keramik gennem 150 år", utgiven av Bornholms museum 2006:
    "Samtidig drejer han (anm: Hans Hjorth) enkelte vaser der kun stemples L. Hjorth og som uden tvivl först er tiltaenkt en sortbraending som terrakotta. Under vejs har han skiftet mening og glaseret og braendt tingen som stentöj. Leret er i mange tilfaelde identisk."

    Det här var ett kuriös jämförelse, och trevlig är tanken att gamle Elfstrand tog färjan över till Bornholm, spatserade bland de olika verkstäderna och affärerna i Rönne. Allt för att få nya intryck och måhända tekniska hemligheter, såmsom glasyrrecept.
    Bifogade filer

    Comment


    • #92
      Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
      .

      Nu ska polsson vara seriös!

      Att Albert sattes vid drejskivan först 1923, 17 år gammal, kan förmodligen äga sin riktighet, men vad gjorde han dessförrinnan? Med stor sannolikhet
      alla andra uppgifter som finns i en verkstad. Kan han ha haft som uppgift att signera godset också? Om man studerar boken "Elfstrands Krukmakeri i Sjöbo", finner man att inga gesäller noterades under 1920-talet förutom Alberts bror Albin L I Elfstrand 1920-21. Även han borde vara en potentiell signerare. Naturligtvis kan andra ha arbetat i verkstaden på 20-talet utan att
      vara med i hfl (husförhörslängden) eftersom de bodde på annan adress är verkstaden.

      Om jag med dessa rader kom närmare signeringsfrågorna, kan naturligtvis ifrågasättas. Funderar även så här: "Kan några av signeringarna vara gjorda med stämpel? I så fall behövde signeraren inte vara skrivkunnig.
      Det är synd att ingen ställde Albert E. dessa graverande frågor, då han levde, men jag tror ändock att de särskrivna A E användes i början och att en riktig stämpel aldrig användes. Det ser man ju, när årtal också skrivits ut.
      Det går endast att bevisa genom att samla ihop alla avfotograferade signeringar, såväl härifrån, som från museet och andra samlingar och det är ett "litet" jobb för antikvarien.

      Comment


      • #93
        Särskrivna A E

        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Det är synd att ingen ställde Albert E. dessa graverande frågor, då han levde, men jag tror ändock att de särskrivna A E användes i början och att en riktig stämpel aldrig användes. Det ser man ju, när årtal också skrivits ut.
        Det går endast att bevisa genom att samla ihop alla avfotograferade signeringar, såväl härifrån, som från museet och andra samlingar och det är ett "litet" jobb för antikvarien.
        Var hos svärmor idag och hon tyckte att jag skulle ta denna minibägare med mig hem och det gjorde jag. Som synes särskrivet A E och "Minne från D S F
        (T?) mötet i Sjöbo den 23/5 1926". 7,5 hög och mynnisgsdiametern är 6,5. Visserligen är E:t något olikt Gideons särskrivningssignatur, men särskrivningen kvarstår och årtalet stämmer också.
        Bifogade filer
        p-son

        Comment


        • #94
          Elfstrands i Sjöbo-stim

          Har tidigare följt den här tråden och kände därför i viss mån igen föremålen när jag såg dem på loppisen idag. Har bara tagit massbilder men fotograferar gärna enstaka föremål om ni vill se några sådana.
          Söffe
          Bifogade filer

          Comment


          • #95
            Krukmakargods - fabriksstycke

            Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
            Har tidigare följt den här tråden och kände därför i viss mån igen föremålen när jag såg dem på loppisen idag. Har bara tagit massbilder men fotograferar gärna enstaka föremål om ni vill se några sådana.
            Söffe
            Härliga bilder, söffe! Elfstrandlergods!

            Marknaden är väl mer eller mindre, beroende på var i landet man befinner sig,
            översvämmad av Elfstrand-föremål. En naturlig förklaring måste vara att Albert var stationerad vid drejskivan upp i imponerande hög ålder. Trots den eventuella översvämningen, är det lika intressant varje gång man ser Sjöbo-godset, tycker jag. Och att det är handarbete, det märks mycket väl. Karlin, grundaren av Kulturen i Lund, kallade motsatsen till krukmakarnas lergods för "fabriksstycke". Om Höganäsljusstaken ska ha samma epitét, låter jag eventuella läsare själv avgöra.

            Efter att ha kollat upp noga i Elfstrandstråden, kunde jag inte finna att jag visat ljusstaken tidigare. Någon, minns ej vem, har emellertid visat två liknande i brun glasyr.
            Bifogade filer
            Last edited by Polsson; 2009-12-08, 21:05.
            p-son

            Comment


            • #96
              Visar också ett par Elfstrand. Charmiga som bara den tycker jag.......
              Den blå är särskilt intressant, tydligen gjord till Torna Härads 100-års jubileum som svenskt. Under står Torna H år 1809 AE Sjöbo.
              Finns bara en sak att tillägga "Skål på Dig gamle Bror".
              Bifogade filer

              Comment


              • #97
                Torna H skulle också kunna stå för Torna Hällestad, ett samhälle mittemellan Sjöbo och Lund. Vad säger Polsson ?

                Comment


                • #98
                  Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Torna H skulle också kunna stå för Torna Hällestad, ett samhälle mittemellan Sjöbo och Lund. Vad säger Polsson ?
                  Jag instämmer i din iaktagelseförmåga, prylsnubben!
                  p-son

                  Comment


                  • #99
                    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Ponamerolas grodfat är imponerande! Har inte sett någon liknande tidigare.
                    Gyckelkruset är densamma, men oglaserad, som den i början av tråden.
                    Dock hade det varit bättre att få se bilderna direkt här, än att behöva leta lite... Sedan så är signaturerna också intressanta, framför allt för grodfatet.

                    Och jag tror att Polsson gjort en riktig iakttagelse i skillnaden mellan far och sons signaturer ang A:et, men också b:et i Sjöbo brukar vara mera runt på de äldre Elfstrandsföremålen. Tycker jag.

                    Här ett nyförvärv, som jag snubblade på, i jakt på helt annat, hos en av antikaffärerna på nätet.
                    Den uppvisar det kursiverade A, och ger på det hela taget äldre intryck. Dekoren återkommer dock hos olika skånska krukmakare, mest i grönt och svart. Den här gul-röda tror jag är lite ovanligare.
                    Att kannan dessutom har kvar sitt lilla lock, är ett plus.
                    Jo, Gideon. Du får allt hålla lite bättre koll på Dina grejer. Särskilt Elfstrandskannan med bibehållet lock.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                      Har tidigare följt den här tråden och kände därför i viss mån igen föremålen när jag såg dem på loppisen idag. Har bara tagit massbilder men fotograferar gärna enstaka föremål om ni vill se några sådana.
                      Söffe
                      Så många på en gång hos en handlare!
                      Hjärtat får snörp och undrar förstås hur modesta prislapparna var på sakerna?
                      En och annan sak är rar, och skulle genast fått följa med hem, om jag varit i faggorna.

                      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Visar också ett par Elfstrand. Charmiga som bara den tycker jag.......
                      Den blå är särskilt intressant, tydligen gjord till Torna Härads 100-års jubileum som svenskt. Under står Torna H år 1809 AE Sjöbo.
                      Finns bara en sak att tillägga "Skål på Dig gamle Bror".
                      Den blå grytan är mycket läcker. Väldigt lik Laholmsgrytan på tre ben, som visats på tråden Allmogekeramik, men det är klart - formen och speciellt öronen är medeltida.

                      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Jo, Gideon. Du får allt hålla lite bättre koll på Dina grejer. Särskilt Elfstrandskannan med bibehållet lock.
                      Kul att Du har en likadan, prylsnubben!
                      Hur hög är den utan lock? Min är 16,8 cm i höjd.

                      Visar ett par nyförvärv, den ena med bibehållet lock och en tillbringare, med samma klöverblomst i hjärtform, som återkommer hos andra krukmakare i Skåne.
                      De är köpta vid samma tillfälle och av samma säljare, så det är ingen tillfällighet att båda alstren har lika vackra, men också aparta AE-signeringar.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Den översta var riktigt rar Gideon, bullig och mullig med härligt formade hänklar och en riktigt trevlig allmogedekor. Min Elfstrandskanna mbl ,
                        alltså Med Bibehållet Lock kom jag över på Emmaus i Götgatsbacken. Annars hittar man aldrig något där, inte till rimligt pris iallafall. Det var väl någon avsynare som var trött den da´n eftersom en helt felfri kanna kostade 25kr. Jo, jag tackar.
                        Kannans höjd utan lock är exakt 17cm, alltså "den lille" till Din.

                        Comment


                        • Fick för mig att Din var 18.6 Gideon, nu måste jag mäta om...............vänta, nu är det vinkelhake och hela mätarsenalen som gäller. OK, Du vinner 16.8 är min också.
                          Ja så är det med "massproducerat". Om man tittar riktigt noga kanske det står made in hongkong under. Skämt åsido, där ser man ett prov på yppersta hantverk, lika på pricken som två bär.

                          Comment


                          • Hoppas ingen läser mitt förra inlägg utan att ha läst något föregående, då kan man ju undra vad vi håller på med.

                            Comment


                            • Det är tur "lögnen" finns för annars skulle allt man läste vara sant.

                              "Ljusstakar, ljuskronor typ Luciakronor, fotangelstakar och kammarljusstakar i melerat gods gjorde han så sent som 1979, då krukmakeriet lades ner för gott. Albert Elfstrand dog 1987." Citatet från boken Skånsk Allmogekeramik av Christina Lindvall-Nordin sid 144.

                              Också är jag inne på vilket kanske en del anser vara petitesser, men inte jag!
                              Hur kan bifogade groda, gjord för att hängas på väggen, vara signerad med AE
                              Sjöbo samt Sjöbo Anna 21.8.1980? Glömde tala om att det är en julklapp från svärmor och hennes sambo, men det har grodan ingen aning om.
                              Bifogade filer
                              p-son

                              Comment


                              • Gideon!

                                "Citat:
                                Ursprungligen postat av söffe
                                Har tidigare följt den här tråden och kände därför i viss mån igen föremålen när jag såg dem på loppisen idag. Har bara tagit massbilder men fotograferar gärna enstaka föremål om ni vill se några sådana.
                                Söffe "

                                Så många på en gång hos en handlare!
                                Hjärtat får snörp och undrar förstås hur modesta prislapparna var på sakerna?
                                En och annan sak är rar, och skulle genast fått följa med hem, om jag varit i faggorna.

                                Hej Gideon!
                                Alla sakerna på den loppisen gick till mycket låga priser! Vilka av sakerna räknar du som rar?
                                Söffe

                                Comment

                                Working...
                                X