Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Margit Ljunggren (1913-2004)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Margit Ljunggren (1913-2004)

En av alla de kvinnor som arbetat med keramik var Margit Ljunggren. Hon utbildade sig vid Tekniska Skolan 1936 och hade egen verkstad i Stockholm men var mer än 30 år lärare vid Konstfack. Hon gav också ut en grundläggande lärobok i Keramik på Liber förlag.
    Här en vas - 12 cm hög. Jag har tidigare visat en vas av ML. http://precisensan.com/antikforum/sh...-blommor/page2
    Bifogade filer

Jag har den boken, men på framsidan står det Ehlins, som utgivare. På baksidan har man klistrat litet etikett över Ehlins, på etiketten står del LIBER.
    Hur jag än letar så kan jag inte finna något som helst årtal och jag kan inte minnas när jag köpte boken. Det var i alla fall på 50-talet, då jag bodde i Örebro. Nu när jag efter över 50 yrkesår läser boken, känns allt ganska ålderdomligt. Men sanningarna om materialet, leran, kvarstår. Men det har verkligen skett mycket sedan dess boken utgavs.
    Är någon intresserad av boken, hör av er.

Comment

Ett fat av Margit Ljunggren.

Click image for larger version

Name:	boda 013.JPG
Views:	1
Size:	61,1 KB
ID:	555323 Click image for larger version

Name:	boda 014.JPG
Size:	52,3 KB
ID:	555324

Comment

Ett lock saknas tänkte jag men vid närmare titt insåg jag att det inte skall vara något lock till denna kanna. Lite fräck i form och färg. 16 cm hög.
        Bifogade filer

Comment

Margit Ljunggren måste ha påverkat Sveriges keramiska liv genom sitt långa arbete på Konstfack.

Här ett stort tungt fat i stengods
          Bifogade filer

Comment

Gissningsvis hade hon mycket att brås på. I varje fall har jag läst någonstans att hon var dotter till en krukmakare.

Under senare år har jag blivit en flitig besökare i bland annat kyrkoarkiven (hemma framför datorskärmen). Mestadels då på jakt efter kruk- och kakelugnsmakare.

Tror att jag ”hittat” Margit Ljunggren i Bromma vid 1910-talet, eller rättare sagt hennes far, farfar och morfar.

Börjar med farfadern som hette Johannes Loth Carlsson och var född i Linneryd, Kronobergs län 1853. Han förekommer som gesäll hos flera kakelugnsmakare i södra Sverige, men även som fajansarbetare hos Tillinge fajansfabrik.
            När några fajansarbetare från Boda fajansfabrik startar upp en liknande verksamhet i Nybro (Kalmar län) flyttar han dit. Denna fabrik blir inte så långlivad, men under de senare åren ägdes den av Carlsson.
            1892 gav han emellertid upp och flyttade med familjen till Bromma församling. Under någon tid fanns familjen även bosatt i Norrtälje.

Vid början av 1900-talet var Carlsson med familj boende vid Krassboda nr 19, Olofsberg i Bromma församling i en fastighet som ägdes av kakelugnsmakare Sven Olof Bergqvist, född 1856 i Ronneby. Bergqvist hade under åren varit verksam på flera orter på sin väg upp till Stockholmsområdet.
            Möjligtvis var både Carlsson och Bergqvist under en tid verksam vid Sundbybergs kakelfabrik.

Två av Carlssons söner fanns bosatta hos föräldrarna och blev bägge krukmakare samt gifta med två av Bergqvists döttrar.
            Göran Ragnar Carlsson, som var född i Madesjö församling (Nybro), tog sig efternamnet Ljungberg och tillsammans med hustrun (Bergqvists dotter) fick de bland annat dottern Margit Anna Emilia den 14/4 1913. Samma år flyttade familjen Ljungberg till Solna församling och Strand, Nya Alby nr 16 (senare nr 83-84) med postadress Sundbyberg. Där fanns de bosatta så långt som församlingsutdragen finns tillgängliga, det vill säga 1926.

Comment

Vilken kul info Bengt H
              Bra jobbat

Comment

Tack för god info, spännande.....

Comment

Tack för trevliga omdömen, jani och Andres!
                  Margit Ljunggrens förmodade far, Göran Ljunggren, hade något som kallades keramikfabrik i Kvarntorp, Handen i Haninge församling. Tyvärr brann den ned i mars 1942.

Comment

Bra sammanställning, Bengt!

Här en oktogonal skål av Margit.

Name:	M. Ljunggren 1a.JPG
Size:	30,8 KB
ID:	557543

Name:	M. Ljunggren 4a.JPG
Size:	40,9 KB
ID:	557544

Comment

Tack för både bild och utlåtande, Gideon!

Lite mer upplysningar om Ljunggrens som jag fått från Haninge Hembygdsgille.

Familjen flyttade från Solna till Österhaninge församling 1929.
                      Där inköptes några fastigheter med beteckning Västra Täckeråker .., .., ...
                      Dottern Margit köpte även en troligtvis närliggande fastighet 1933, alltså då hon var tjugo år. Möjligen hade hon en verkstad där?
                      Samtliga fastigheter utom en såldes 1947. Den kvarvarande, vilken gissningsvis var boningshuset, såldes 1954.
                      Göran Ljunggren avled i augusti 1964 och var då bosatt på Hagagården i Vendelsö, Österhaninge församling.

Comment

Nog hade det varit snyggare om det det svarta "rinniga" varit runt hela kanten men lärare på konstfack gjorde väl så...? En grön skål 13 cm och 8,5 cm hög.
                        Bifogade filer

Comment

Working...
                        X