Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ufo 01 [ID: Gert Ingvar Andersson]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ufo 01 [ID: Gert Ingvar Andersson]

vem har gjort dessa läckra vaser

OBS Ingen gissningstävling, jag vill ha hjälp.....
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2013-02-05, 19:10.

Den signeringen har jag också undrat över förut, och det måste vara en lurig en.
    Kanske är det lek med bokstäver?

Börjar med G, mittemellan med två punkter (ö) och slutar med and, vad kan det då bli?
    Jag tar ett långskott och prövar med Göran Andersson, som i Nyströms bok bara visar den signering han hade hos Höganäs Keramik.
    I den egna verkstaden kanske han signerade så här?

Comment

Det är ju fel i Nyström Göran är Gunnar!

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
        Det är ju fel i Nyström Göran är Gunnar!
        http://precisensan.com/antikforum/sh...n-H%F6gan%E4s&
        Det är riktiigt att det är fel, och i Marie Rehnbergs bok "Höganäskeramik" finns ingen Göran Andersson medtagen heller.

Kom med förslag istället.

Comment

Jag tycker det ser ut att stå "Tianel". Fast de där extra prickarna vid den första bokstaven är luriga.
          Last edited by Kaptenen; 2012-02-29, 14:55. Anledning: Dubbelt inlägg

Comment

Den signaturen har vi haft uppe tidigare, och ledde till en diskussion om Claes Thell, vilket det inte är.
            www.starkeld.com

Comment

G:anel tolkar jag det som. Inte för att det hjälper...
              < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

Comment

Larspeter här finns tråden och det är möjligt att frågan ha varit uppe tidigare.

Comment

Ursprungligen postat av Larspeter Visa inlägg
                  Den signaturen har vi haft uppe tidigare, och ledde till en diskussion om Claes Thell, vilket det inte är.
                  Jag trodde att jag öppnat frågan tidigare..... men hittade inte tråden
                  o
                  nu kommer jag ihåg att det var du, Larspeter

Jag har nu ytterligare ett objekt med samma signatur
                  Jag skall fotografera den när jag kommer hem....

Comment

Det är svårt att få slutet till något annat än "anel". Den första bokstaven verkar vara separerad från detta, men eftersom anel börjar med litet a, har jag svårt att tro att det första tecknet skulle vara en initial. Återstår alltså vilken bokstav det är och vad de tre prickarna kan tänkas symbolisera.
                    Last edited by Retromarcia; 2012-03-01, 10:18.

Comment

Ursprungligen postat av Retromarcia Visa inlägg
                      Det är svårt att få slutet till något annat än "anel". Den första bokstaven verkar vara separerad från detta, men eftersom anel börjar med litet a, har jag svårt att tro att det första tecknet skulle vara en initial. Återstår alltså vilken bokstav det är och vad de tre prickarna kan tänkas symbolisera.
                      'anel' kanske är 'and'....

Comment

Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
                        'anel' kanske är 'and'....
                        Ja, ser man bara den översta bilden skulle man kunna tänka sig det. På den bilden skulle det även kunna vara "und". Men på den undre bilden tycker jag inte att man kan få det till ett "d" på slutet. Det bör rimligtvis vara två separata bokstäver med tanke på avståndet mellan dem.

Förresten, hur ska man tolka signaturen egentligen? Med tanke på variationerna verkar den ju vara skriven för hand på varje exemplar. Betyder det att konstnären också var den som drejade? "Stengods" ser ju stämplat ut, däremot.
                        Last edited by Retromarcia; 2012-03-01, 10:19.

Comment

ytterligare ett exemplar
                          Bifogade filer

Comment

Den sista föremålsbilden, ger mig osökt tanken på en liknande i svart blankglasyr av paret Thornell i Lidköping.

Comment

Mitt första inlägg, efter att under lång tid varit gäst här och registerade mig för ett tag sedan, har haft stor nytta av er alla kunniga, försöker jag mig på en vild tolkning. Jag läser signaturen som "G" med 2 prickar som ger ett "ö" följt av en prick alt ett streck vilket skulle vara ett gement "r" samt "an" plus "lo". Vilket i så fall skulle bli "Göran Loneberg" har aldrig sett den här signaturen tidigare, men tycker att utfomningen av "G" plus den avslutande krumeluren liknar G Lonebergs signering.

Comment

Working...
                              X