Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Syco

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • En 19 cm hög vas med två hänklar. Dekorsignatur R.
    Bifogade filer

    Comment


    • Jag har tillgång till en del produktblad från Syco och visar några exempel från bladen. Först ut den lilla katten av tre. Nr 8 (5013).
      Bifogade filer

      Comment


      • Ostkupa med dekor Rose 124. Här med grönt fat. På produktbladet visas en med rött fat.
        Bifogade filer

        Comment


        • På inlägg nr 105 visade jag ett fat med hällristningar i Tanum. Här kommer ytterligare ett fat med lite mer potent motiv och på baksidan: SkrinnarVM 1968 Göteborg.
          Ett stop med hällristningar från Tanum i grå färg får också komma med.
          Inget av de två föremålen är märkta med Syco men jag är säker.
          Bifogade filer

          Comment


          • På inlägg nr 99 visade jag en kombinerad kruka och ljusstake i det speciella utförande som var ursprungliga produkter från Syco. Nu har jag hittat ytterligare två små blomkrukor som var vanliga på 1950-talet och tycks vara populära igen för priset 2.oo har blivit högre.......
            Bifogade filer
            Last edited by Lars M; 2013-07-02, 10:00.

            Comment


            • Bättre en fågel i handen och ett äpple på foten än..............
              Här en liten väggtavla an Anita Nylund för Syco.
              Passar också på att visa en grön tupp från Syco men jag vet inte vem som gjort design.
              Bifogade filer

              Comment


              • Här kommer tre alster från Syco:
                Bifogade filer

                Comment


                • Nattavaara

                  Souvenirkeramik med felstavning kan vara kul. Här har inte bokstaven a räckt till. Eller skall det vara Natta (i) Vara?
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Jag visade en tupp från Syco på tråden med fåglar (inlägg 44) http://precisensan.com/antikforum/sh...4-Fåglar/page5. Nu har jag fått fatt i en mycket större - 28 cm hög - och med tydlig signering av Anita Nylund.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Sgraffittoteknik

                      Tilgman, Alingsås, Laholm, Törngren, Bromma, Alm Göteborg m fl har tillverkat keramik med just denna teknik. Men först nu har jag fått fatt i en från Nya Syco, design Rune. Tobak, pipa och tre ek(?)löv.
                      Det lär ha varit en Rune Andersson på Syco 1967, dvs på slutet av företagets historia.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Hej, alla som gjort inlägg i den här tråden!
                        Jag är alldeles ny på den här sidan, och är mycket intresserad av Syco eftersom min pappa jobbade på fabriken. Dessutom jobbade jag på Strömstads museum med att sammanställa en utställning om fabriken.
                        För er som är intresserade av Syco, så finns det en Facebook-grupp som verkligen är experter på Syco-keramik? De är samlare, har arbetat som säljare för Syco m m. Gruppen heter "Vänner av Syco".
                        Jag har fått se signaturer och stämplar här som jag inte sett tidigare, så jag kommer att vidarebefordra lite information härifrån till dem. Kanske något är nytt även för dem!

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Lotta68 Visa inlägg
                          Hej, alla som gjort inlägg i den här tråden!
                          Jag är alldeles ny på den här sidan, och är mycket intresserad av Syco eftersom min pappa jobbade på fabriken. Dessutom jobbade jag på Strömstads museum med att sammanställa en utställning om fabriken.
                          För er som är intresserade av Syco, så finns det en Facebook-grupp som verkligen är experter på Syco-keramik? De är samlare, har arbetat som säljare för Syco m m. Gruppen heter "Vänner av Syco".
                          Jag har fått se signaturer och stämplar här som jag inte sett tidigare, så jag kommer att vidarebefordra lite information härifrån till dem. Kanske något är nytt även för dem!
                          Hej Lotta68 och välkommen till detta forum!
                          Det är alltid roligt och värdefullt med PES-medlemmar som sitter inne med information och kunskaper som kan vidarebefordras och spridas. PES är redan idag en stor fakta- och informationsbank men kan bli ännu större.
                          Jag passar på att visa en liten vas med ett mönster som jag inte sett förr. 8,5 cm hög och 10 cm Ø i botten.
                          PS. Och du har ju redan bidragit med kunskap om Puck på den här tråden http://precisensan.com/antikforum/sh...564#post246564. DS
                          Bifogade filer
                          Last edited by Lars M; 2014-08-10, 17:09.

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                            Här kommer tre alster från Syco:
                            Hallå Lars,
                            Den där blårandiga byttan faller mig på läppen.... so long...

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                              Hallå Lars,
                              Den där blårandiga byttan faller mig på läppen.... so long...
                              Halloj själv Kim!
                              Någonstans har jag hört att Anita Nylund inspirerades av Skageraks blågröna färger när den här serien färgsattes. Om det stämmer vet jag inte men kanske?

                              Från serien Samba med nr 1653 kommer den här vasen; men signaturen känner jag inte till. LM ser det ut som (men det är inte jag).
                              En röd tallrik nr 4090 får också komma med.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                                Jag har tillgång till en del produktblad från Syco och visar några exempel från bladen. Först ut den lilla katten av tre. Nr 8 (5013).
                                Hej Lars!

                                Kul att se katalogbilder! Vilket år är detta produktblad ifrån? Står det något om formgivare och dylikt? Sådana här dokumentationer är ovärderliga :-)

                                Mvh, Simco :-)

                                Comment

                                Working...
                                X