Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Gabriel Fajans Verken, Gabriel Keramik, Timmernabben - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gabriel Fajans Verken, Gabriel Keramik, Timmernabben

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    kan det vara vicke lindstrand??

    köpte denna skål med ett nummer djupstämplat och även VL djupstämplat jag har haft uppsala ekeby saker av vicke lindstrand och dom var förutom UE stämpeln signerade VL och en del var det ingen UE stämpel bara VL därför undrar jag om den här skålen kan vara vicke lindstrand någon som vet eller har något förslag
    Bifogade filer
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

    Comment


    • #62
      Den här känner jag igen.
      Är inte helt hundra på vad det är. Kan vara Nittsjö. Det är i alla fall inte Lindstrand.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #63
        Känner också igen den. Tror mera på en Gabriel, med tanke på att det är inpressat produktionsnummer.
        Ibland hade stämplören inte kraft nog i armen, som en tidig måndag, för att företagsnamnet skulle synas ordentligt nog. Numren kan kan stämplats på torsdagen innan, om man nu ska försöka vara lustig.
        1955-60 ser tillkomsttiden ut att vara.

        Comment


        • #64
          För mitt inre kan jag se KB ist. för V.L alltså Kjell Blomberg
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #65
            tackar för informationen men vad står VL för det står verligen VL finns det någon mer som har dom initialerna
            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

            Comment


            • #66
              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Känner också igen den. Tror mera på en Gabriel, med tanke på att det är inpressat produktionsnummer.
              Jäpp. Gabriel är det.
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #67
                Gabriel-verken

                Var på lite loppisbesök idag, hittade inte så mycket gammalt som jag brukar vilja ha, så jag tänkte jag skulle få något med mig hem, och den här gillade jag glasyren på.
                Någon som är bra på Gabriel som kan säga något om när den är tillverkad? Den känns relativt tidig...
                Bifogade filer

                Comment


                • #68
                  Det finns nog inga som är "bra på Gabriel", men motsvarande utseende hos UE brukar vara mot slutet av 20-talet/början av 30-talet.

                  Comment


                  • #69
                    Kom det inte en bok om Gabriel häromåret?
                    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                    Konfucius

                    Comment


                    • #70
                      GB var på UE 21-22 och signerade med treudden redan då. På Bobergs 22-24. Gabrielverken startade han 1925. Hans keramik på UE verkar ha en annan nummerserie så det är nog en tidig Gabriel. Jättefin.

                      Comment


                      • #71
                        Gabriel Burmeister

                        jag såg i en annan tråd att gabriel keramik diskuterades och jag kom över dessa servis delar i dag och jag frågar er som kan det här med porslin, när kan det här vara i från, burgemeister har tydligt signera delarna med ett B och ett nummer, och är det en vanlig servis
                        Bifogade filer
                        behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                        Comment


                        • #72
                          20-30-tal skulle jag vilja säga. Möjligen höll dom på med den här så länge som till 50-talet. För det finns ganska mycket ute på marknaden av den här servisen.

                          Comment


                          • #73
                            Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                            Kom det inte en bok om Gabriel häromåret?
                            Gjorde det? Det har jag missat isåfall. Vet någon mer?

                            Comment


                            • #74
                              tackar peter.s men det är gabriel burgmeister själv som designat och signerat eller?
                              behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                              Comment


                              • #75
                                Inte signerat iallafall... Det här är massproduktion. Men han har troligen stått för ritningarna till både form och dekor. PS: Burmeister, utan g.
                                Fabriken i Timmernabben hette Gabriel Fajans eller Gabrielverken och hela fabrikens logga var G med treudden.

                                Comment

                                Working...
                                X