Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Gabriel Fajans Verken, Gabriel Keramik, Timmernabben - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gabriel Fajans Verken, Gabriel Keramik, Timmernabben

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Det var mycket att lära, om det går??

    Click image for larger version

Name:	124653415_2.jpg
Views:	1
Size:	37,1 KB
ID:	515171Click image for larger version

Name:	124653415_3.jpg
Views:	1
Size:	28,7 KB
ID:	515172
    Jag sände in två fina vaser igår (finns på övrigt svenskt) Gabriel Burmeister.

    Jag blev ganska konfus över att den inte hamnade här då, i blivande dokumentation, men

    den alltid hjälpsamme o duktiga simco, berättade att det var därför de hade UE-märken, tillv under Gabriels tid på Upsala-Ekeby 1921-22

    Men under dessa två vaser är inget UE märke, ser nyare ut.

    Kan ngn hjälpa mig m känna igen ngt nr el annat, för att veta var de är gjora, svårt att det inte finns ngt skriftligt om Gabriel
    helst honom, som flängt så mkt

    Kom med råd o lär mig, tack i förväg!!!!!!Click image for larger version

Name:	124650653_1.jpg
Views:	2
Size:	32,8 KB
ID:	515166Click image for larger version

Name:	124650653_3.jpg
Views:	2
Size:	28,7 KB
ID:	515170

    Comment


    • Hej Anne!

      Tack för bidragen till tråden!

      Det är som sagt ganska svårt att bestämt säga något när det än så länge inte finns något uttömmande referensmaterial i form av en bok eller dylikt.

      En sak som vi rätt säkert kan säga är att siffrorna under är modellnr. och bokstavskombinationerna glasyr/dekor.
      Påminner mycket om Bo Fajans system att märka sina produkter.

      Den första blå hänkelvasen skulle jag gissa är 50-tal, men jag är långt ifrån säker.
      Den andra fina vasen med vit glasyr och bladdekor tror jag är tidigare, runt 20- 30-talet. Hur länge de funnits i produktion törs jag inte svara på. Men ju fler föremål som kommer in desto mer jämförelseobjekt får vi.

      Mvh simco
      Last edited by simco; 2011-06-20, 23:33.

      Comment


      • Gabriel Burmeister- Broque serien

        Hejsan.
        Jag har haft lite gallring i mina keramiklådor på vinden och jag blev lite nyfiken på den här gabriel vasen som jag köpte in på loppis för några år sedan. För mig liknar det en vas från serien "broque". Lite osäker där, men skulle det vara en "broque" så blir jag lite fundersam då den här vasen är gul istället för som brukligt, orange. Jag kan inte dra mig till minnes att jag tidigare sett några gula "broque föremål. Jag själv har dålig koll på gabriel & gabrielverken så det skulle vara kul att veta om det också finns en gul variant.
        Jag tar tacksamt emot lite hjälp
        Bifogade filer

        Comment


        • Efter närmare granskning har jag nu funnit flera trådar om Gabriel och gabrielverken genom sök funktionen. Skulle nog ha kollat det innan jag postade min nya tråd om gabriel...sorry, slöheten sitter fortfarande i efter semestern

          Vill forumansvarig flytta den här tråden till ngn övrig gabriel tråd är det helt ok!

          Comment


          • Om man får tolka botten så heter dekoren S. Att den har likheter med Broque är inte så konstigt om de tillverkats ungefär samtidigt. Men jag tycker att den svartsilvriga effekten av dekoren saknas. Inte heller är bottenglasyren så där fetoljig som i de gröna och bruna varianterna. Nej, jag tycker inte den här ska heta Broque...

            Comment


            • Ursprungligen postat av Decorera Visa inlägg

              Vill forumansvarig flytta den här tråden till ngn övrig gabriel tråd är det helt ok!
              Fixat!

              Mvh simco

              Comment


              • Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                Om man får tolka botten så heter dekoren S. Att den har likheter med Broque är inte så konstigt om de tillverkats ungefär samtidigt. Men jag tycker att den svartsilvriga effekten av dekoren saknas. Inte heller är bottenglasyren så där fetoljig som i de gröna och bruna varianterna. Nej, jag tycker inte den här ska heta Broque...
                Gröna varianter, finns det gröna broque också
                Där ser man, jag trodde nog jag sett det mesta genom åren på loppis, marknad och auktionsbord. Men det kanske är så att den gröna inte har den här ornamentiken som finns på den bruna dekoren. Därav att man inte lagt märke till att det är en broque..

                Tryckfelsnisse har varit framme, jag får väl rätta mig själv lite där jag skrev orange broque, naturligtvis är det brun broque jag menar
                Jag hoppas inte man börjar bli färgblind

                Tack för upplysningen Peter S!

                Comment


                • Visar en bild på min vas, grön Broque?Click image for larger version

Name:	gabriel.jpg
Views:	1
Size:	56,3 KB
ID:	518767
                  Gabriel i alla fall. Ursäktar för dåliga bilder, var ju just på väg till sängs när jag läste detta!

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                    Om man får tolka botten så heter dekoren S. Att den har likheter med Broque är inte så konstigt om de tillverkats ungefär samtidigt. Men jag tycker att den svartsilvriga effekten av dekoren saknas. Inte heller är bottenglasyren så där fetoljig som i de gröna och bruna varianterna. Nej, jag tycker inte den här ska heta Broque...
                    Lätt-Broque kanske den heter, Peter?

                    Skämt åsido, jag tycker att man ska fundera över benämningen Broque, och jag tror för min del att formgivaren inte avsåg den som glasyrbeteckning, utan som dekornamn.
                    Broque ligger nära till hands som Barock, som i sin periodstil bland annat har dekorelementen voluter (svängda s-former), akantusblad och öronmusslor (mjuka c-formationer).
                    Här tycker jag att vi kan tala om en s-formad akantusdekor med flikiga blad utförd på fri hand, omsatt i nya tidens smak. Burmeister själv som kreatör? Det vet vi inte idag.
                    I tillägget S har vi då en av flera glasyrbeteckningar.

                    Länk till tråden Gabrielhallen (som inte är helt utredd), har redan visats här, men det är flera sidor bakåt. Den visar ett magnifikt Broquefat, där ovan nämnda dekorelement framgår med all önskvärd tydlighet:

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av LiB Visa inlägg
                      Visar en bild på min vas, grön Broque?[ATTACH]98133[/ATTACH]
                      Gabriel i alla fall. Ursäktar för dåliga bilder, var ju just på väg till sängs när jag läste detta!
                      Toppen att du hade en bild på det gröna "broque"
                      Jättefin vas du har, jag måste nog säga att den gröna varianten lyfter
                      fram den här gabrielkeramiken på ett kul och intressant sätt. Jag vill
                      gärna förknippa den här gröna varianten på broque med den gröna 30-tals
                      glasyren som kom fram på så många föremål.
                      Jag gillar verkligen vad jag ser här

                      Du har möjligtvis inga fler föremål i den gröna broque?
                      Tänka att få se ngn lockskål, kanna eller krus....

                      Comment


                      • Tror inte att jag har något mer! I så fall är det nedpackat med en massa andra roliga saker! Tänker ibland att man kanske skulle ta fram och kolla allt man har nerpackat, det kanske skulle bli lilla julafton!

                        Comment


                        • Nerpackat, jisses då skulle jag vilja se vad du har uppackat
                          Skippa julmaten i finrummet i år, designa med grön broque enbart för påseende
                          och ät lufisken i köket, lovar att du får en större behållning

                          Comment


                          • Stor blå elefant [ID: Gabriel Fajans Verken, Timmernabben]

                            Hej,

                            Jag är ny på antiksamlandet och ny på forumet.
                            Skulle vilja veta om någon känner till något om denna elefant.
                            Han är rätt tung. Måtten är ca 22 x 15 cm
                            Vad jag tror så är det en Gabriel Burmester från 1920-talet.
                            Någon som vet om det kan vara det och vad värdet på den är ?
                            Tack på förhand
                            Mvh
                            Mats
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Stämmer bra att det är Gabriel. Värde? Ca 200 riksdaler skulle jag vilja säga.

                              Comment


                              • Hej matst76 och välkommen till forumet!

                                Precis som stubbe skriver är elefanten från Gabriel Burmeisters fabrik, Gabriel Fajans Verken i Timmernabben, som han startade 1925.
                                Fabriken brann och totalförstördes 1930 och hela 30-talet var svåra år med stor konkurens från bl.a. Tyskland. 1939 brann fabriken ned igen varpå man genast rustade upp med modernare ugnar och tidsenliga maskiner.

                                Jag tror att du har rätt i dina antaganden att elefanten är från slutet av 20-talet och är den felfri med den imponerande storleken tror jag säkert att du får minst fyra hundralappar, men som alltid är det marknaden som bestämmer. Om jag fick bestämma skulle den ha samma värde som elefanterna från Upsala-Ekeby.

                                Comment

                                Working...
                                X