Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krukmakare sökes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Då glömmer vi nya bilder, även om andra kontraster och skiftningar kan erfaras.
    Testat Lilla Gråbo i Huskvarna då?

    Comment


    • #47
      Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Då glömmer vi nya bilder, även om andra kontraster och skiftningar kan erfaras.
      Testat Lilla Gråbo i Huskvarna då?
      Tackar för förslaget, Eftersom Huskvarna inte blev egen församlig förrän 1911, har jag kollat på Hakarps förs. Lilla Gråbo finns inte med och några kruk- eller kakelugnsmakare finns inte i yrkesregistret åren 1871-78.

      Gällande kontraster och skiftningar ska jag besöka en fotograf på fredag. Eftersom live måste vara bättre än ett foto, inbillar jag mig, bör han med de ljussättningskunskaper jag förmodar en erfaren fotograf har, kunna upptäcka ev. andra bokstäver.

      Vi gräver vidare, Gideon!
      p-son

      Comment


      • #48
        Ja, vi får hoppas på fotografens eminenta kunskaper, men måhända hänvisar han vidare till http://sv.wikipedia.org/wiki/Lennart_Nilsson_(fotograf)
        Han bra på att luska fram det lilla till det stora.

        Comment


        • #49
          Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          Förlåt, om det låter som att jag tjatar.
          Men är det omöjligt att efterkomma ovanstående förslag? Jag kan annars flyga ner imorgon och fixa till närgångna bilder.
          Inspiration har hämtats från http://www.movitz50.com/
          Det var ingen "kruka" som det brukar vara på Gideons räcke...
          kruka=fegis.

          Comment


          • #50
            Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Ja, vi får hoppas på fotografens eminenta kunskaper, men måhända hänvisar han vidare till http://sv.wikipedia.org/wiki/Lennart_Nilsson_(fotograf)
            Han bra på att luska fram det lilla till det stora.
            Lennart Nilsson,ja! Det var han som ville fotografera Birgit Nilssons stämband, men hon vägrade med förklaringen "alla vet ju var han har haft sin kamera tidigare".
            p-son

            Comment


            • #51
              Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
              Västerås-Lundby, Västerås-Barkarö, Västerås Domkyrkoförsamling och Västerås Skevik är nu genomgångna. Gryta Gård St Ilian sn finns inte med på något ställe. Däremot har jag hittat två kakelugnsmakare i Västerås vilka stämmer överens med registret i boken "Svenska Kakelugnar" av Tunander, Hellsten och Tidholm, men de kan det inte vara fråga om eftersom de bodde inne i Västerås och då stämplade man knappast Lilla G......

              P.s Äkta hälften sover.
              D.s
              Västerås landsförsamling St Ilian.....

              Comment


              • #52
                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Västerås landsförsamling St Ilian.....
                http://aforum.genealogi.se/discus/me.../44/31391.html
                Tack vare min arbetsgivare, prylsnubben, vågar jag påstå att jag hittat något gripbart såtillvida att jag hittat lerfolk, tegelslagare.

                I sankt Ilians församling finns orten Gryta gård med patroner, statkarlar, statdrängar, pigor och annat löst folk.

                I hfl 1847-56 finns en en tegelslagare i Gryta: Johan Wilhelm Asplund född 1836 i Arboga. Han kom till gården 1855 och flyttade 1860.

                I hfl 1857-65 finns följande tegelslagare: 1) Lars Jönsson född 1814 kom 1860 flyttade 1861. 2) Johan Wilhelm Asplund (se ovan) 3) Jacob Asplund född 1819 i Arboga kom 1865 till Nr 11?

                Sannolikheten för att någon av dessa tegelslagare skulle har drejat Lilla G är enligt min mening minimal.

                Återkommer senate..
                Last edited by Polsson; 2010-08-04, 21:48.
                p-son

                Comment


                • #53
                  [quote=Polsson;147946]Tack vare min arbetsgivare, prylsnubben.

                  Hoppas bara man slipper arbetsgivaravgiften.......
                  Nu har vi alltså äntligen glidit in på ett lerspår i denna tråd,
                  risken att vi glider av spåret och hamnar i rena lervällingen
                  är väl ca 99.999 %.
                  Varning: Skyddskläder och mask PÅ.

                  [ame="http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=10672 988"][/ame]
                  Last edited by prylsnubben; 2010-08-04, 17:31.

                  Comment


                  • #54
                    En låt till arbetet Schnauzenegger, passar oss stora grabbar.......
                    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=V25iA2XPzuA"]YouTube- Muddy Waters - Got my Mojo Workin'[/ame]

                    Comment


                    • #55
                      [quote=prylsnubben;147953]
                      Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                      Tack vare min arbetsgivare, prylsnubben.

                      Hoppas bara man slipper arbetsgivaravgiften.......
                      Nu har vi alltså äntligen glidit in på ett lerspår i denna tråd,
                      risken att vi glider av spåret och hamnar i rena lervällingen
                      är väl ca 99.999 %.
                      Varning: Skyddskläder och mask PÅ.
                      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      En låt till arbetet Schnauzenegger, passar oss stora grabbar.......
                      ]
                      Trots Lilla Gretas fortfarande okända identitet håller vi ihop som ler och långhalm, prylsnubben. Så småningom får vi henne dit vi vill med eller utan musik.
                      Last edited by Polsson; 2010-08-05, 07:30.
                      p-son

                      Comment


                      • #56
                        Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                        Gällande kontraster och skiftningar ska jag besöka en fotograf på fredag. Eftersom live måste vara bättre än ett foto, inbillar jag mig, bör han med de ljussättningskunskaper jag förmodar en erfaren fotograf har, kunna upptäcka ev. andra bokstäver.
                        Nå?
                        Det är lördag idag.
                        Då borde det vara framkallat och klart.
                        Eller hänger bilderna fortfarande på tork?

                        Det är en kravlös och försynt fråga.

                        Comment


                        • #57
                          Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                          Nå?
                          Det är lördag idag.
                          Då borde det vara framkallat och klart.
                          Eller hänger bilderna fortfarande på tork?

                          Det är en kravlös och försynt fråga.
                          Besökte fotografen i fredags som menade att om man inte kunde läsa bokstäverna live, vilket han inte kunde, hjälpte inte foton med olika ljussättningar. Naturligtvis hade jag med mig vasen.

                          Din fråga är fullt berättigad, Gideon.
                          p-son

                          Comment


                          • #58
                            Då är sista chansen att belysa bokstäverna med en UV-lampa och ta olika vinklade bilder.
                            Tänkte inte fotografen på det?
                            Sen ska jag hålla tyst...

                            Comment


                            • #59
                              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                              Då är sista chansen att belysa bokstäverna med en UV-lampa och ta olika vinklade bilder.
                              Tänkte inte fotografen på det?
                              Sen ska jag hålla tyst...
                              Kan Du verkligen få fram krukmakarens namn enbart genom att hålla klaffen, fantastiskt.

                              Comment


                              • #60
                                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                Kan Du verkligen få fram krukmakarens namn enbart genom att hålla klaffen, fantastiskt.
                                Gideon tige i församlingen, heter det ju.
                                Så på det må andra nördar bli mer bokstavstrogna.

                                Comment

                                Working...
                                X