Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Keramik från Kvidinge - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Keramik från Kvidinge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ibland kan man ju klaga på att en pryl är för dyr. Men nu klagar jag på att det är så billigt att jag "måste" köpa fast jag varken har behov eller plats....
    Här en stor skål - 32 cm diam och 10 cm hög för en guldpeng!
    Jag har inte sett med stämpel tidigare utan Hallsten ristade eller skrev för hand på det jag stött på.
    Bifogade filer

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
      Ibland kan man ju klaga på att en pryl är för dyr. Men nu klagar jag på att det är så billigt att jag "måste" köpa fast jag varken har behov eller plats....
      Här en stor skål - 32 cm diam och 10 cm hög för en guldpeng!
      Jag har inte sett med stämpel tidigare utan Hallsten ristade eller skrev för hand på det jag stött på.
      Just det där "problemet" har jag också. Även om det känns som om de flesta loppmarknader och second hand butiker har höjt priserna är det ändå för billigt. Är tyvärr en sån som handlar betydligt mer än jag behöver just för att det är så billigt. Köpte nyligen två fat av de ibland så eftersökta Gustavsberg Svea för 3 kr styck i en Röda korset butik.

      För övrigt en trevlig och tidlös skål.

      Comment


      • #33
        Länge sen...

        En liten goding av Albert Svensson funnen mitt i Stockholm (20kr).
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          En liten skål (12 cm Ø) märkt Anagrius Kvidinge. Men vad hände Åsbo Sparbank 1971 vet jag inte.
          Bifogade filer

          Comment


          • #35
            Ett större fat av Hallsten till dokumentationen.

            Click image for larger version

Name:	Kvidinge.jpg
Views:	1
Size:	110,2 KB
ID:	555094

            Click image for larger version

Name:	Kvidinge.jpg
Views:	1
Size:	49,6 KB
ID:	555095
            Pes är mitt google.

            Comment


            • #36
              Här ett fat (19,5 cm Ø) av Tomas Anagrius och som på etiketten anger att butik finns vid Kvidinge Monument. Och om monumentet kan man läsa mer http://kvidinge.se/historiska-platse...et-i-kvidinge/
              Bifogade filer

              Comment


              • #37
                Fint fat, Lars M.
                Anagrius har använt kohornet flitigt här.

                För wasistdas´ fat trycker jag på Gillaknappen. Nytt och gammalt i traditionell tappning. Vem kan motstå en skåningarnas variant av löpande hundbård?
                Last edited by Gideon; 2014-07-06, 18:17.

                Comment


                • #38
                  Ytterligare ett fat av Hallsten liknande det som Wasistdas har men 10 år "yngre" (1952).

                  Click image for larger version

Name:	IMG_0107.jpg
Views:	1
Size:	161,0 KB
ID:	555243Click image for larger version

Name:	IMG_0108.jpg
Views:	1
Size:	146,9 KB
ID:	555244

                  Comment


                  • #39
                    Länshemslöjden i Kristianstad har en gång sålt denna lilla burk gjord av Tomas Anagrius - väl dold under etiketten med en hel pilevall. 6,5 cm hög.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #40
                      Hej

                      Kanske från Kvinge eller varifrån kommer denna krynta?
                      Kryntor är ju inte så vanliga, men jag undrar över en. Kan det vara
                      Albert Svensson som tillverkat denna? ...utan signatur...

                      Min bror har en likadan, utan signatur, men nu råkar han ha en vanlig
                      "tillbringare" också, med samma mönster på glasyren. Den är signerad Albert
                      Svensson, Kvidinge.(Med mera gröna blomblad)

                      På Internet finns en likadan krynta, där de skriver att den är tillverkad
                      i Södra Åsbo, Kvidinge.( http://www.kringla.nu/kringla/objekt.../objekt/183337)
                      Men med mer gröna "blomblad"....

                      På kryntans "baksida finns "Bjännum" skrivet. Skulle det vara Bjärnum?

                      Så vad skall jag tro?

                      Jag har en krynta till, kanske från Båstad...då min bror har en liknande,
                      som vi vet är från Båstad, för vi var med...på 50-talet.

                      Kan det vara så att mönster på brukskeramik var så allmänna att flera använde
                      samma mönster?

                      Undrar
                      Staffan
                      Bifogade filer
                      Last edited by Staffan Kvist; 2015-08-03, 11:36.

                      Comment


                      • #41
                        Hej igen.

                        Kanske, till 89% säkerhet, kan det vara så att Albert Svensson har
                        tillverkat den i Kvidinge.

                        Jag gick idag och lånade boken om Kvidinge krukmakarna. På sidan
                        57 finns en bild av tre kryntor varav en ca 13 cm hög och med texten
                        Bjärnum. Visserligen är hälften av blombladen gröblå men mina är blå.

                        Ja, så förmodligen är det nu kanske löst...(?)
                        Men bara nästan...då Tomas Anagrius skriver i sin bok att Albert Svensson
                        oftast signerade sina alster. Skulle det finnas en krukmakare som gjorde liknande
                        kryntor men med blommor med blå blad?

                        Tänker
                        Staffan
                        Last edited by Staffan Kvist; 2015-08-03, 21:06.

                        Comment


                        • #42
                          Hej
                          Idag har jag skickat en e-post till Tomas Anagrius med en fråga....

                          Så jag får se vad han svarar.

                          Men nu skulle jag visa en till krynta, som kan vara(?) från Kvidinge, Ängelholm eller Båstad.
                          Kan det vara så att detta mönster är så vanligt att många använde det?
                          Min bror har en liknande krynta, från Båstad men handtaget är mer likt ett "öra",
                          ...går liksom uppåt...
                          Den här kryntan är osignerad.

                          Staffan
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #43
                            Hej Staffan!
                            Jag vet inte om Du hittat tråden om Forsbergs i Vimmerby.
                            Där finns samma skeddekor på många föremål, tror att denna
                            var vanlig bland alla "krukomakare" i äldre tider.

                            Comment


                            • #44
                              Hej
                              Tack, tack, för länken till tråden. Ja där ser man också en krynta med sådan dekor.

                              Så förmodligen finns det liknade från både Båstad, Ängelholm och Kvidinge....

                              Jag har fått svar från Tomas Anagrius och han skriver att den kryntan överst med
                              texten Bjärnum är Albert Svenssons. Ja, han gjorde både gröna och blåa(+vita) blommor.

                              Tackar
                              Staffan
                              Last edited by Staffan Kvist; 2015-08-04, 17:47.

                              Comment


                              • #45
                                Hej

                                Jag skulle visa en liten kanna, endast 10 cm hög.
                                med signaturen A. Sv.
                                Leran är inte så "rödbrun" utan nästa bara "gråbrun".

                                Skulle den lilla kannan var tillverkad av Albert Svensson
                                i Kvidinge. Men jag undrar över den färglösa leran?

                                Så, om det är Albert Svensson, från vilket år kan det vara
                                och har han använt annan lera än den berömda "Kvidingeleran"?

                                Undrar
                                Staffan
                                Bifogade filer
                                Last edited by Staffan Kvist; 2015-12-01, 11:44.

                                Comment

                                Working...
                                X