Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vera Haij - Steneby

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vera Haij - Steneby

Det här oförvitliga fruntimret får bli inledningen till en samlad tråd om Vera Haij, som just nu är splittrad på några andra tåtar.
    Vi får plocka ihop hennes alster, och en biografi om henne göras.

Visst ser hon bestämd och ändå beskänkt ut?
    Maka till pryslnubbens avatar?
    Bifogade filer

Jo, jag tackar (avataren).
    Lustigt att Du tar upp Vera Haij, min sambo var bästa kompis med hennes brorsdotter , Gunilla Haij.....

Comment

Från länken http://www9.vgregion.se/vastarvet/va...LVM_22457_1a-b har vi denna information:

Keramiker Vera Haij-Nilsson Dals-Långed, Dalsland, född 1912 i Vänersborg. Utbildning vid Tekn. Skolan (Konstfack) Stockholm 1929-1934. Praktik i verkstäder och fabriker.
      Våren 1935 arbetade hon som praktikant på Erikssons krukmakeri i St. Mellby.
      Där fanns också en broder till keramiker Josefina Björnberg. Eriksson gjorde själva arbetet och Björnberg hjälpte till.
      Stenebyskolan hade en utställning i Vänersborg och där kom Vera Haij i kontakt med rektorn för skolan Erland Borglund. Hon kom till Steneby 1936 där hon dekorerade keramik som en annan drejade.
      Arbetena såldes till NK och PUB i Stockholm. På somrarna på 1940-1950talet hade hon elever som hjälpte henne med drejningen. Efter 1950 drejade hon själv.
      Hon har haft utställningar genom hemslöjden. En utställning tillsammans med konstnären Alvar Lundin i Åmål. För utställningen på Nääs 1980 ville man ha något nytt. Hon gjorde då "nickedockan" VM 20 469. Hennes make Helge Nilsson gjorde mekanismen till dockan.
      1988 arbetar hon fortfarande på Stenebyskolan.

Comment

Lägger till en taggig vas och hoppas på en uppslutning.
        Haijar ni?
        Bifogade filer

Comment

Jag har förgäves letat efter några saker av Vera Haij som jag vet skall finnas någonstans i oredan.
          Denna vas hittade jag i alla fall, och något som väl skall användas till att lägga smörkniven i. Dessa är stämplade med något som jag får till HAIJ, men är inte helt säker.
          Bifogade filer

Comment

Jag flyttar över denna skål hit och hoppas andra kan flytta över sina Haij-föremål oxå. Läste snittet Gideon har i sitt inlägg och funderar lite över hennes märkning, om hon använde Haij Steneby över hela sin drejartid.
            Bifogade filer
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Lergök av Vera Haij

Av en händelse upptäckte jag att det fanns en lergök av Vera Haij i min samling.
              Här kommer en bild på denna något taggiga skapelse.
              (Jag kommer så småningom att lägga upp bilden i "lergökstråden" också).
              Bifogade filer

Comment

Jag har gått ett år på Steneby för 10 år sedan men aldrig hört talas om henne

Comment

Här finns lite mer information om Vera Haij 1912-2005.
                  Last edited by prylsnubben; 2010-07-21, 23:38.

Comment

Ett litet fat av Vera Haij.
                    Bifogade filer

Comment

en liten söt fågel har jag i min samling!
                      Bifogade filer

Comment

Med benäget tillstånd och vänligt tillmötesgående av innehavaren Tony Gyrud på FengerforsAuktioner, har jag fått lov att publicera de åtta alster av Vera Haij, som kommer att gå under klubban den 22 augusti.
                        Det finns lite annat att titta på också:

Och nej, jag har inga aktier i den firman.

Istället tackas och bockas det för dokumentationsvilligheten.
                        Bättre upp hade också varit med signeringsbilder, men man ska nog inte räkna med att få alla tillbehör på en gång vid servering?

Den sista bilden, en skål, har samma text som Äjht:s exemplar i inlägg 6.
                        Bifogade filer

Comment

Tycker tuppen var fina fisken och fisken toppen.

Comment

Det räcker med en tupp här hemma, så fisken tar jag ur Din korg och lägger den samman med vasen den lilla.
                            Bra saker de två. De andra med, men man kan ju inte ha allt.

Comment

En likadan, men inte samma gladlynta fågel, som i inlägg 12, landade nyligen på balkongräcket och lät sig stolt fotograferas. Den är faktiskt större än jag trodde, med sina 19 cm i huvudhöjd.
                              Fågelampeln finns också avbildad i häftet "Steneby Hemslöjdsförening 20 år" av Erland Borglund, tryckt 1950.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X