Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Carl August Nilsson Lundholm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    Vad som slog mig efter besöket på Kulturen och efter att ha fått uppgifter över lergodset från dataregistret, var att inget av godset var inköpt från någon av Lundholms utställningar i Malmö 1896, Lund 1897, Helsingborg 1903 eller Lund 1907. Allt godset i samlingarna är skänkt av privatpersoner eller
    Sydsvenska Konstindustrilotteriet och i ett fall inköpt från en antikaffär. Om man sedan ska kalla Karlin privatperson eller ej (han var ju en gång museichef på Kulturen) kan man naturligtvis tvista om.

    KM 24591 är liksom gårdagens 24590 osignerad och har följande beskrivning:
    "Flaska...... I form av kvinna vars huvud utgör propp. Blyglasyr. Engoberad med piplera. Kvinnans klädsel i färgerna blått /kobolt) och brunviolett (mangan). Huvudet har svartbrunt hår och grön hatt."

    Brännvinsjungfrun som är 29 hög och har en diameter på 11,5 cm, skänktes till Kulturen av Sydsvenska Konstindustrilotteriet år 1915, dvs 7 år efter Lundholms död. Tidpunkten för tillverkningen tros vara 1800-talets senare del.
    Tycker att Karlins ord från utställningen i Malmö 1896 mycket väl kan vidlådas jungfrun.

    "Därmed vill jag ej underlåta att nämna......de okonstlade försök att höja sitt djupt sjunkna yrke, som har gjorts av en krukmakare Lundholm i Sjöbo. ... Var också formgivningen icke synnerligen säker och orneringen av lantligt snitt, var glasyr och färgbehandling i allmänhet mycket bättre, och över det hela vilade desutom en naiv charme, som gjorde att man inför detsamma kände mera än inför månget korrekt men tomt schlabonmässigt farbriksstycke." Texten från "Kulturhistoriska meddelanden" föregångare till nuv. Kulturens Årsskrift.
    En NAIV CHARME förvisso och så mycket mer.........

    Comment


    • #17
      Lundholm i Lund på Kulturen III

      Text nedan från: Hvar 8 dag No 52. Den 28 september 1902. Projekt Runeberg

      "Och genom sitt från 1890 oafbrutet bedrifna lotteri — Sydsvenska
      konstindustrilotteriet — tar föreningen in icke obetydliga medel, liksom den sprider verkligt konstnärliga föremål bland de breda lagren. Föreningen anordnar vidare konstslöjdundervisning, föreläsningar, och utställningar af konstslöjd, den utlämnar i stor skala mönster och modeller samt utdelar resestipendier, den utgifver eller har åtminstone utgifvit en illustrerad kvartalsskrift »Kulturhistoriska meddelanden» — och för allt detta står hr Karlin i spetsen, lika oförtruten, antingen det gäller inköp af antikviteter å någon auktion, eller försäljning af bonader, väfda å föreningens skola under hans eget öfverinseende."

      "KM 24592 Flaska..... I form av en kvinna vars huvud utgör propp. Blyglaserad. Engoberad med piplera. Kvinnans klädsel i färgerna blått(kobolt), brunviolett (mangan) och rött (pålagd rödlera). Huvudet har gult (antimon) och grön (kopparoxid) hatt. Flisa avslagen vid mynningen."

      Brännvinsjungfrun är 30 hög och har en diameter på 11 cm. Liksom tidigare visat lergods är det Sydsvenska Konstindustrilotteriet, vilket tydligen, enligt ovanstående text, arrangerades av Kulturhistoriska föreningen för södra Sverige, dvs Kulturen I Lund, som skänkt jungfrun. Detta skedde 1915.

      Tar tillfället i akt och visar en bild av Georg J:son Karlin (1859-1939), Kulturens chef fram till 1933.
      Bifogade filer
      Last edited by Polsson; 2009-11-27, 17:22.
      p-son

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
        Vad som slog mig efter besöket på Kulturen och efter att ha fått uppgifter över lergodset från dataregistret, var att inget av godset var inköpt från någon av Lundholms utställningar i Malmö 1896, Lund 1897, Helsingborg 1903 eller Lund 1907. Allt godset i samlingarna är skänkt av privatpersoner eller
        Sydsvenska Konstindustrilotteriet och i ett fall inköpt från en antikaffär. Om man sedan ska kalla Karlin privatperson eller ej (han var ju en gång museichef på Kulturen) kan man naturligtvis tvista om.

        KM 24591 är liksom gårdagens 24590 osignerad och har följande beskrivning:
        "Flaska...... I form av kvinna vars huvud utgör propp. Blyglasyr. Engoberad med piplera. Kvinnans klädsel i färgerna blått /kobolt) och brunviolett (mangan). Huvudet har svartbrunt hår och grön hatt."

        Brännvinsjungfrun som är 29 hög och har en diameter på 11,5 cm, skänktes till Kulturen av Sydsvenska Konstindustrilotteriet år 1915, dvs 7 år efter Lundholms död. Tidpunkten för tillverkningen tros vara 1800-talets senare del.
        Tycker att Karlins ord från utställningen i Malmö 1896 mycket väl kan vidlådas jungfrun.

        "Därmed vill jag ej underlåta att nämna......de okonstlade försök att höja sitt djupt sjunkna yrke, som har gjorts av en krukmakare Lundholm i Sjöbo. ... Var också formgivningen icke synnerligen säker och orneringen av lantligt snitt, var glasyr och färgbehandling i allmänhet mycket bättre, och över det hela vilade desutom en naiv charme, som gjorde att man inför detsamma kände mera än inför månget korrekt men tomt schlabonmässigt farbriksstycke." Texten från "Kulturhistoriska meddelanden" föregångare till nuv. Kulturens Årsskrift.
        "DE OKONSTLADE FÖRSÖK ATT HÖJA SITT DJUPT SJUNKANDE YRKE", kanske borde leda till eftertanke bland vissa nuvarande yrkeskategorier......

        Comment


        • #19
          Mitt senaster citat gäller Polssons inlägg igår 17.20

          Comment


          • #20
            Lundholm i Lund på Kulturen IV - KM 25261

            1916 skänkte fru Gurli J:son Karlin, Georg Karlins andra hustru, denna CL-signerade vas till Kulturen. Beskrivningen av vasen är följande: "Rund, bukig med indragen hals. Blyglaserad. Engoberad med piplera. Dekor i grönt, kopparoxid, brunviolett (mangan) och lite blått (koblot). Spräckt och lagad." 1800-tal (senare delen) noteras som tidpunkt för tillverkningen. Bilden föreställer Georg Karlin.

            Foto:PEO
            Bifogade filer
            Last edited by Polsson; 2009-11-28, 15:19.
            p-son

            Comment


            • #21
              Lundholm i Lund på Kulturen V - KM 28632

              En av mina favoriter i Kulturens Lundholms-samling är onekligen KM 28 632, "Kruka"...."Rund, bukig med genombruten mynning. Blyglaserad på in- och utsidan. Engoberad med piplera. Sgrafitterad dekor blad. Pålagd rödlera och blå färg (koboltoxid?). Engobering släppt på ´buken".

              Krukan är 19 cm hög och 13,5 i diameter, skänktes till Kulturen av fru Gurli Karlin och tillverkningstidpunkten anges till "1800-tal (senare delen)". Även denna är osignerad, men med tanke på vem fru Karlin var, och inte minst vem hennes man var, måste attribueringen var 100 % säker.

              "....genombruten mynning"? Är inte "genombruten" när man "skär hål" i godset?
              Borde inte "handtagen" kallas hänklar eftersom de är pålagda/satta i efterhand?

              Som jämförelse visar jag en detaljbild av vas med vågad kant i min egen lilla samling. Känns bladen och prickarna igen?

              Gällande bilden av Karlin, inlägg 20 under gårdagen, hittade jag följande idag: " Georg Karlin. Akvarellerad tuschteckning av C. Jensen Carlén, 1921". Citatet från boken "Kulturen Runt" utgiven av Bokförlaget Bra Böcker, Höganäs, 1977.

              Foto:PEO
              Bifogade filer
              Last edited by Polsson; 2009-11-29, 12:18.
              p-son

              Comment


              • #22
                Mina tankar går till en barselspotte (hemförningskruka) när jag ser den konstnärligt utformade vasen.
                Och ja, blad och prickar går igen i sina ristningar - men vi behöver fler jämförelser, för att bli övertygade. Två är ett par, tre kan vara något, medan fler gör det trovärdigt.
                Lundholm hade idéer!

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                  Mina tankar går till en barselspotte (hemförningskruka) när jag ser den konstnärligt utformade vasen.
                  Och ja, blad och prickar går igen i sina ristningar - men vi behöver fler jämförelser, för att bli övertygade. Två är ett par, tre kan vara något, medan fler gör det trovärdigt.
                  Lundholm hade idéer!
                  Är inte "handtagen" typiska jugendkännetecken? Detta utesluter naturligtvis inte inspiration från två håll. Hade inte pottorna lock?
                  p-son

                  Comment


                  • #24
                    Naturligtvis hade pottorna lock och endast ett handtag. Här har Lundholm arbetat med sin rätt som fri konstnär.
                    Något liknande har jag inte sett.
                    Jämför här med de riktiga, danska barselspottorna: http://images.google.se/images?hl=sv...gbv=2&aq=f&oq=

                    Comment


                    • #25
                      Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                      Naturligtvis hade pottorna lock och endast ett handtag. Här har Lundholm arbetat med sin rätt som fri konstnär.
                      Något liknande har jag inte sett.
                      Jämför här med de riktiga, danska barselspottorna: http://images.google.se/images?hl=sv...gbv=2&aq=f&oq=
                      DEt var pottor som heter duga. Trots detta vågar jag visa min enda potta.
                      Bifogade filer
                      p-son

                      Comment


                      • #26
                        Lundholm i Lund på Kulturen VI - KM 30528

                        Liksom de två föregående lergodssakerna är även KM 30528 skänkt av fru Gurli J:son Karlin till Kulturen i Lund. 1925 införlivades ölkruset som är 25,5 högt och har diametern 18 cm och som är CL-signerat på undersidan.

                        Beskrivningen i databasen är följande: "Rund med raka, uppåt och inåtgående sidor. En lodgrepe. Välvt ovanpåliggande lock med handtag. Blyglaserad på in-och utsidan. Dekor i form av band i piplera på locket och buken med sgrafitterat mönster. Grepen i koboltblått med samma sgrafittering som banden. Buken räfflad. Spräckt och lagad."

                        Någon tidpunkt för tillverkningen finns inte, men med tanke på att Lundholm lämnade jordelivet under 1908 års näst sista dag och att han flyttade till Furulund år 1900, och att Furulund nämns som tillverkningsort, borde tiden mellan 1900 och 1908 vara ett rimligt antagande. Fast helt säker kan man inte vara, eftersom allt Lundholms gods på Kulturen har Furulund som tillverkningsort, samtidigt som en del har slutet av 1890-talet som tillverkningsår (då hade han inte flyttat till Furulund), men det kan kanske kallas petitesser.
                        Bifogade filer
                        Last edited by Polsson; 2009-11-30, 18:06.
                        p-son

                        Comment


                        • #27
                          Det behöver inte vara petitesser, utan helt enkelt så att Karlins uppmärksammade vad Lundholm förfärdigat under sin livstid.
                          Den karln var alltså bra.
                          Last edited by Gideon; 2009-11-30, 18:45.

                          Comment


                          • #28
                            Lundholm i Lund på Kulturen VII - KM 30580

                            Intendent Georg Karlin såg till att denna blyglaserade bägare hamnade i Kulturens samlingar. Beskrivningen är följande: "Bägare"..."Rund med uppåt, utsvängda sidor. Band vid midjan. Blyglaserad på in- och utsidan. Kopparoxid och piplera på mynningen och nedre delen. Glasyren avflagnad."

                            Höjden på bägaren är 10,5 medan diametern är 11 cm. Som synes finns signering C A L på bandet på midjan. Tillverkningstiden anges till 1800-tal, senare delen. 1925 skänktes den till Kulturen och följande historik finns antecknad i databasen: "Enligt Karlin tillhör bägaren Herr Lundholms tidigare konstkeramik."
                            Bifogade filer
                            p-son

                            Comment


                            • #29
                              Oj vilka häftiga föremål han gjort denne Lundholm och tack föra tt du dokumenterar och visar upp Polsson.

                              Comment


                              • #30
                                Lundholm i Lund på Kulturen VIII - KM 30968

                                Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                                Oj vilka häftiga föremål han gjort denne Lundholm och tack föra tt du dokumenterar och visar upp Polsson.
                                Instämmer i "häftiga föremål". Att kunna visa upp sådant som man själv uppskattar till tusen är en härlig känsla och detta parat med att få uppskattning för att man gör det, känns ännu bättre.

                                "Glacerad lerurna. Rund, bukig med indragen hög hals och utkragad mynningskant. Står på hög fot och rund bottenplatta. Runt och välvt lock med kupol och spira. Locket är genombrutet i liggande s-formationer och rundlar. Blyglasyr på in och utsidan. Dekor i jugendstil med motiv av stora fåglar, blommor, blad och gräs, på manganfärgad bakgrund i vitt, rödbrunt och blått. Reliefdekor. Längs mynningskanten reliefdekor i form av ringar och prickar i gult och blått. Lockets spira i gult och blått, i övrigt dekorerat med ristade linjer och blå prickar".

                                Stor urna, mycket text, är man benägen att skriva. Höjden på pjäsen är 55 och diametern 24 cm. Den är osignerad och köptes för 30:00 av K J Werner i Kävlinge 1926. Ett frågetecken efter Carl August Nilsson finns i databasen gällande tillverkare. Tittar man på lockets s-formationer och prickar, ser man stora likheter med gyckelkrusen som visats tidigare. Enligt min mening måste urnan vara gjord av Lundholm, men 100 säker vågar jag knappast vara.
                                Bifogade filer
                                Last edited by Polsson; 2009-12-02, 21:58.
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X