Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Marian Zawadsky

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Marian Zawadsky

    Marian Zawadsky kom till Sverige fran Polska Krakow dar han var universitetslektor i "art". Marian arbetade som konstnarlig ledare och dekorator hos Tilgman's i Goteborg mellan aren 1953-1970. En av de basta keramikdekoratorerna i Sverige pa 50/60talet, tycker jag. Jag borjar med en praktlampa med bastskarm helt i orginal. Motivet ar fran Christoffer Columbus harjningar i Latin/Sydamerika. Jag fyller pa med nya alster for varje ny sak fran er pa PES, annars..........
    PS. lampans hojd, 130cm.
    Bifogade filer

  • #2
    Vilken läcker lampskärm!! den impade på mig!!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Jag far tydligen agna kroken med lite mer godsaker...Prakturna 57cm. med undervattensmotiv.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Fantastiska saker du visar, Andres.

        Synd att det inte kommer in fler bidrag.

        Det enda jag själv har är en keramiktavla kallad "Hästantilop", men tyvärr har jag ingen möjlighet att fotografera den nu. Återkommer senare med bild.

        Comment


        • #5
          Hej Bengt, jag tror jag sk-ter i dom andra och visar lite i alla fall, kul att du gillar det!

          Comment


          • #6
            Det får Du mycket gärna göra, Andres. Visa alltså!
            Har inga magnifika lampor, men har en del annat nerpackat och kanske bilder lagrade.
            Återkommer i likhet med Bengt H. och ska även uppmana en och annan soffliggare att sätta sig framför datorn och jobba lite med arkivutlån.

            Comment


            • #7
              Kul att ni har vaknat!! Marian gjorde en del vikinga motiv (det gjorde forovrigt Bonni ocksa). Forst en urna 40 cm. hog och rund och god.....More to come...
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Ett passande fat 34cm.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Andres
                  jag tycker också det ät kul med alla dina bilder, men själv kan jag inte bidra
                  Får väl lägga in en viking i Jani-tråden

                  Comment


                  • #10
                    Marian gjorde fantastiska monster med asagudarna som naturligtvis hanger ihop med vikingarna. Oden, Tor och Frej och korparna Hugin och Munin ar aterkommand motiv.
                    Har ett fat kallat "Tor's fiske".....36 cm.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Nu till nagot helt annat...tidig vas M56, ingen scraffittoteknik utan helt enkelt penselmalad med Goteborgsmotiv, en av mina personliga favoriter, 40cm. (more to come.)
                      Bifogade filer
                      Last edited by Andres; 2008-10-27, 15:52.

                      Comment


                      • #12
                        Den sista vasen med motiv från göteborg var i min smak, hade ingen aning om att MZ gjorde annat än sgraffito. Har en lampfot med indianer? tror jag att det är, ska se om det blir ett kort taget.
                        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                        Comment


                        • #13
                          du har 'lyft' Marion i mina ögon... TACK!

                          Comment


                          • #14
                            Bordslampa 92cm. Marian-56. Hander. Detta ar ett masterstycke tycker jag. Se hur han har klarat av att vava in mystiken i denna lampfot. Notera ocksa fingrarna, det ar ibland det svaraste att avbilda och gora "levande" . (More to come.)
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Den där Göteborgs-vasen..wow..

                              Comment

                              Working...
                              X