Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Leif Ueland Tilgmans/Torngrens - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Leif Ueland Tilgmans/Torngrens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Om det kan vara till nagon hjalp kan jag beratta att innandommet och toppen ar glaserad
    pa min vas...

    Comment


    • #62
      Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
      Om det kan vara till nagon hjalp kan jag beratta att innandommet och toppen ar glaserad
      pa min vas...
      Min är glaserad inuti och även runt mynningen, men där så tunt att det inte syns, bara känns. Troligen bör man gissa på en omgjord vas då, eller...?
      Söffe

      Comment


      • #63
        "me and my drink"

        I valet att på söndagen åka till Skåne och "storloppis" eller att stanna i Halland och gå på auktion, valde jag det senare. Resultatet blev bif vas och lite annat som redovisas på annan tråd.
        Uelandvasen är 27 cm hög och vad signaturerna står för vet jag inte, men kunniga PES:are kan säkert bidraga.
        Bifogade filer

        Comment


        • #64
          Knivigt sporsmal..min teori, Ueland har drejat och nagon annan malat. Inte ens Uelands namn ar skrivet av honom, inte hans skrivstil, du kan ga tillbaka i denna trad och finner andra penselmalade signaturer pa Uelandverk.....fler teorier uppskattas!!!

          Comment


          • #65
            Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
            Knivigt sporsmal..min teori, Ueland har drejat och nagon annan malat. Inte ens Uelands namn ar skrivet av honom, inte hans skrivstil, du kan ga tillbaka i denna trad och finner andra penselmalade signaturer pa Uelandverk.....fler teorier uppskattas!!!
            Tack för Dina synpukter, Andres!
            B Bz brukar ju stå för Gunnar Brusewitz men det tror jag inte gäller i detta fall.

            Comment


            • #66
              Vad som talar för att det ändå är Ueland, är dels det gröna ansiktet, som återkommer på det möjliga självporträttet längst ner i denna länk:

              Dels också för att vasen har en titel på engelska. Ändå kan den vara just drejad av honom som Du säger, Andres, men målad efter hans förlaga?
              Etiketten, när dök den upp? Kanske precis i slutet av Leifs tid hos Tilgman´s.
              Det är min spekulation, men det faktum att den ändå är signerad Ueland, ger den en given plats i en Uelandsamling.

              Jag tycker fortfarande att det är synd att norska myndigheter ska hålla så hårt på sekretessen, eftersom vi enbart vill få fram Uelands bakgrundshistoria och inte nödvändigtvis behöva veta vad som föranledde hans abrupta slut på livet.
              En journalist skulle kunna lyfta fram honom i en lokalavis i Sandnes, Stavanger eller rentav i någon söndagsbilaga av Verdens Gang - till exempel.
              Anhöriga skulle då den vägen kunna ta kontakt med redaktionen/journalisten vid efterlysningen.
              Norska motsvarigheten till Antik & Auktion är ett annat påtryckningsmedel.

              Likadana mailförfrågningar skulle också kunna sändas till de här större antikhandlarna, och någon av dem kanske sitter inne med lite mer information att gå vidare med:
              Last edited by Gideon; 2010-04-19, 20:33.

              Comment


              • #67
                Haller helt med dig Gideon och vet du vad jag tyckte ocksa det grona ansiktet var som en pusselbit som jag dock inte skrev om i mitt tidigare inlagg...

                Comment


                • #68
                  Fat 30cm. Ueland.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #69
                    Ueland hann med mycket och vackert under sin korta Sverigevistelse...

                    Den här "tvillingen" till vasen i inlägg 37 http://www.precisensan.com/antikforu...t=11826&page=4 kan jag inte låta bli att visa - fastän den inte anlänt ännu.
                    Sedan blir det paråkning på räcket.
                    Skillnaderna här att är att det är en man som bär på vasen, på den andra en kvinna, svart resp. vit insida, samt att det skiljer ett år emellan i tillverkning.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #70
                      Harligt Gideon, om du visar parakning med dessa tva skall jag sla dig pa poang med ett annat par....dock inte pa racket. du forst..
                      Last edited by Andres; 2010-06-15, 20:26.

                      Comment


                      • #71
                        Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                        Harligt Gideon, om du visar parakning med dessa tva skall jag sla dig pa poang med ett annat par....dock inte pa racket. du forst..
                        Det blir i nästa vecka, som det icke höjdrädda paret blir komplett och är redo att åka av.
                        Så inget hindrar att Ditt vinnarpar gör sitt framträdande i helgen och får ett dacapo med virvel i finalen.

                        Comment


                        • #72
                          Här är en bild på ett reklamvykort från Törngrens som jag har.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #73
                            Om man utgar fran modellerna pa hyllan bakom den unge mannen torde vi vara i mitten 50-talet.

                            Comment


                            • #74
                              Keramikens James Dean

                              Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                              Om man utgar fran modellerna pa hyllan bakom den unge mannen torde vi vara i mitten 50-talet.
                              Ja, och så får vi (med viss försiktighet) förmoda att det är Ueland själv som kretat fram en fisk, och gräver ut mer dekor runtom.
                              James Dean-stuket med brylkräm i håret, talar också för vår norrman.

                              Tog mig friheten att vrida och förstora JJ:s fina vykort, för att se om vi sett ett likadant fat någonstans idag.
                              Inte jag iallafall, och formgivningen av motivet, vems är den? Hans egen? Är det rentav Zawadzkis kreering?

                              Tack, JJ - för att Du delar med Dig!
                              Bifogade filer
                              Last edited by Gideon; 2010-06-18, 19:32.

                              Comment


                              • #75
                                Ja, kanske men nej, fisken/fatet ar alltfor propert for att vara Ueland.......Tidigare bild visar faktiskt Ueland med ett objekt nagon annan gjort sa vem vet? Dessvarre finns det inte manga kvar i livet som vet hur Ueland sag ut. En som vet ar ju Erik Jacobssons anka och Bengt Torngren hade kontakt med henne for nagot ar sedan, det vet vi.....BengT, har behover vi din hjalp!!!!!
                                Last edited by Andres; 2010-06-19, 08:06.

                                Comment

                                Working...
                                X