Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Jani Keramik - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jani Keramik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Tack för tipset Andres! Det jag tänkte var att eftersom detta är en dokumentationstråd, som många söker på, så hade det varit kul med en kortfattad info om Jani just här.

    Comment


    • #62
      Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
      Jag förmodar att denna vas signarad Jane W-L kom till alldeles efter det Jane och Nils hade gift sig och innan de hade bildat Jani. Slutet av 1940-talet bör det nog vara. Vasen är 21 cm hög.
      Finns den runda laholmsstämpeln på din vas. Signaturen på laholmsalster brukar vara 'jane'.

      Comment


      • #63
        "Råkar bara ha denna". För mig känns den väldigt typisk Laholm och borde
        alltså vara signerad med OL och Laholmkeramik i en ring.
        Men IKKE.......
        Bifogade filer

        Comment


        • #64
          Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
          Finns den runda laholmsstämpeln på din vas. Signaturen på laholmsalster brukar vara 'jane'.
          Med släpljus och lite god vilja kan man skönja en cirkel av den storlek som laholmskeramiken brukar ha. Men givetvis omöjligt att läsa något!

          Comment


          • #65
            Ännu en Jani

            Har kommit över en ny Jani jag tänke dela med mig av.

            15 cm i diameter och supertunt gods, hel och fin.
            Bifogade filer

            Comment


            • #66
              Man får känslan av att glasyren är tjockare än godset...

              (diameter 14,3, höjd 6,7 cm)
              Bifogade filer

              Comment


              • #67
                Serveringsfat av vem? [ID: Jani Keramik, Jane Wåhlstedt-Larsson, Laholm]

                Vem kan ha gjort mitt fat? 21 cm x 41 cm stort. Charmigt tycker jag och det har nog några år på nacken. Tar tacksamt emot alla tips, spekulationer och vetanden.

                MVH JAGO
                Bifogade filer

                Comment


                • #68
                  Jani Keramik, Jane Wålstedt-Larsson, mer finns att läsa på bifogad länk.
                  Last edited by Maria; 2010-09-24, 14:00.
                  I’m a real mean bitch!

                  Comment


                  • #69
                    Jani Keramik, Jane Wålstedt-Larsson är det helt klart som Maria säger. Fint fat värt att samla på (om du har plats).
                    Rubus
                    ________________________________________________________________________
                    "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                    så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                    Då måste man ju nedvärdera nuet."

                    Comment


                    • #70
                      Niger och tackar för informationen. =) Det var ju just det där med plats att ha fatet på. Hm? Det tål att tänka på eftersom jag gillar fatet skarpt.

                      MVH JAGO

                      Comment


                      • #71
                        Liten lockburk, tidig Jani....
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #72
                          Ytterligare ett litet fat signerad Jani:
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #73
                            Jani kryddor mm

                            Här kommer Jani-figurer för salt, peppar och socker. Jag förmodar att gubben Vinäger(?) har glömt sin hatt någonstans. Är det någon som sett till den, så är jag säkar på att han, men särskilt jag, är intresserad att få fatt i den!
                            Lars M
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #74
                              Mitt första alster signerat jani.
                              Skål / askkopp 17,5 cm i diameter.

                              Hittad även lite info http://www.signaturer.se/Porslin/Lankar/laholm.htm
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #75
                                Jani mfl, kan ni inte visa fler fina väggtallrikar? Gärna med "etnomotiv"

                                Comment

                                Working...
                                X