Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten osignerad keramik skål med läcker glasyr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Liten osignerad keramik skål med läcker glasyr

Tycker glasyren är riktigt härlig på denna. Men jag har ingen idé vart den kan tänkas höra hemma. Det finns små ljusare blå partier undertill som ev skulle kunnat vara en signatur, men kan inte utläsa ngt.

Någon som kanske har sett ngt liknande innan eller har en idé?
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Vet inte det, men glasyren (tenmoku?) får mig att tänka på Thomas Alexandersson och den här skålen http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post177175

Comment

Tack för inputen Gideon.Tenmoku, hade jag aldrig hört om innan. Ser att du varit i kontakt med honom. Jag kanske ska försöka maila.
      Pes är mitt google.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Vet inte det, men glasyren (tenmoku?) får mig att tänka på Thomas Alexandersson och den här skålen http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post177175
        men tenmoku glasyren skall väl vara svart, här är bara några svarta droppar....

Comment

Jag tror att det är en blandning av glasyrer.
          Celadon kombinerat med tenmokuglasyr är ganska populärt.
          Tenmokuglasyren skiftar från rödbrunt till svart beroende på hur tjock glasyren är.
          Ju tjockare glasyr desto svartare blir resultatet. På en del tenmokuglaserade föremål skapas mönster med att dra fingrar eller verktyg som tunnar ut glasyren på vissa partier som då blir rödbruna.

Comment

I tråden om Carl Cunninghan-Cole finns det bilder på föremål och lite information om tenmokuglasering.

Trevlig skål, ska bli intressant att få veta om Thomas Alexandersson är formgivare.

Comment

Tack Simco för informationen. Jag har ju en skål av CCC, där det alltså är denna teknik som ni menar?

Har även mailat Thomas nu. Återkommer givetvis om jag får svar.
              Bifogade filer
              Pes är mitt google.

Comment

Nu ska jag inte svära helsäkert på att det är tenmokuglasyr i din skål, men jag känner mig ganska säker på att det är det. Glasyrrecept är ju lite hemliga, och guld värda för keramikern, och säkert blandas det traditionella recepten med "nya" tillsatser för att få fram den där extra spännande effekten. Ungefär som konstnärens färgpalett.
                Jag vet dock att Carl är förtjust i tenmokuglasyr och att den har ett högt innehåll av järnoxid vilket ger färgen.
                På denna lilla oktagon är det dock med all säkerhet tenmokuglasyr.

Click image for larger version

Name:	Carl Cunningham-Cole 27a.jpg
Views:	2
Size:	25,8 KB
ID:	515441

Comment

Jag får ta med skålen ut till Carl och fråga, så fort min lille har blivit lite lugnare
                  Pes är mitt google.

Comment

Claes Thell tycker jag gör en fantastisk temmokuglasyr
                    Nedanstående från hans hemsida

Temmoku

Temmoku är en av de kinesiska glasyrer som de flesta moderna keramiker har prövat på. Claes Thell, som länge experimenterat med denna typ av glasyr, var inte nöjd med de resultat han uppnådde med användning av den för denna vara traditionella stengodsleran. Han har därför istället börja begagna en vit porslinslera och tack vare denna lyckats få fram en fet, blank glasyr med djup svärta. Många av hans temmoku-pjäser är försedda med en sparsam kalligrafisk dekor som målats direkt på massan med järnoxid. Efter glasering och bränning i reducerande atmosfär skiftar dekoren i en rad toner från rödviolett till silver (beroende på hur tjockt den är målad) och ger en fin kontrastverkan mot den djupa, rena, svarta glasyren. Också vid bränning av denna typ av glasyr är den korta återoxideringsprocessen viktig för att glasyren ska bli rent svart och inte ge ett sotigt intryck. (…) Resultatet har blivit mycket tilltalande och givit en ny dimension åt denna välkända glasyr.
                    Jan Wirgin
                    Professor och tidigare chef för Östasiatiska Museet i Stockholm
                    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                      Tack Simco för informationen. Jag har ju en skål av CCC, där det alltså är denna teknik som ni menar?
                      Jag tror det är järnoxid i botten på skålen....

Comment

Tack för texten Jani.

Ok, det kan alltså också vara Järnoxid. Svårt det här med glasyrer =)

Jag fick även detta svar från Thomas.

"Många skålar har jag drejat men tror inte jag har gjort den här, men hundra är jag inte. Jag måste nog hålla i den för att bli säker.
                        mvh/Thomas"
                        Pes är mitt google.

Comment

Jag måste säga att det liknar Aune Siimes /Arabia på glasyren. Även det vita stengodset och krackeleringarna i glasyren ser väldigt mycket Arabia ut. Hon signerade dock med AS men ingen regel utan undantag!
                          Bara nyfiken

Comment

Håller med ovanstående. Och inte är den nödvändigtvis osignerad; signaturen kan likaväl vara överglaserad. Här en Salmenhaara "på vippen" till osignerad.

M.v.h.
                            Bifogade filer

Comment

Tack Eva Lena och på femte våningen för inputen. Jag ska undersöka skålen noggrannare och även söka vidare på Arabia.
                              Pes är mitt google.

Comment

Working...
                              X