Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kera Oy, Finsk keramikfabrik 1936-58

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ja, de borde ha ingått i samma serie med tanke på mönstret och glasyren. Undrar hur många varianter det finns? Det är den första KERA jag dyker på så de från denna tidsperiod kanske inte är så jättevanliga. Annars har vi många finnar här i regionen. Förr gick det en färjeförbindelse till Finland här och ännu längre tillbaka emigrerade många finnar hit för att bruka skogen.

Comment

Snygg och Grattis till fyndet!

Comment

Tack luchur!
        Din är nog ett strå vassare ändå.

Comment

Nä min är tjockare din är vass...

Comment

Ha,ha, du är rolig du!!!!

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Denna flyttar jag hit, min första Grankulla som låg på annan tråd. Hoppas Polsson kan hålla sig från att lägga in en "Blåkulla" denna gång.
              Helt klart en släkting till denna. Krukan 388 och bägaren 390. Olavinlinna är en riktigt häftig borg som Ni kan spana in här:
              Bifogade filer
              Last edited by prylsnubben; 2012-10-29, 14:46.

Comment

Viola Lindroth

Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                Tänkte påbörja en liten dokumentationstråd om den finska keramikfabriken KERA OY som fanns under perioden 1936-1958 då de gick i konkurs. Så mycket har jag åtminstone fått fram via mina googlingar Jag hoppas på att det finns mer kunskaper här som kan fylla i med mer info samt bilder på ev egna alster
                Allting börjar med att jag hittar en stor golvvas signerad KERA V.L och lägger upp en förfrågan här på PES http://www.precisensan.com/antikforu...highlight=kera
                Jag fick aldrig någon respons från Grödinge och tiden gick.. För ett tag sedan ramlade jag över en skål av Viola Lindroth för den finska fabriken KERA OY på nätet vilket väckte lite misstankar om att min vas kanske var finsk, men lät det sakteligen bero. Men så igår fyndade jag detta fat, signerad KERA m 18 TS -50 Vilket gjorde att jag snabbt insåg sanningen.. jag har ingen Vicke Lindstrand vas, utan en Viola Lindroth!
                Vem som gjort fatet vet jag ej då min finska är lika med noll och det enda andra namn jag hittat kopplat till fabriken är Sigurd Kjellberg.

Hej!!

Jag heter Harriet Lindroth-Niskanen och jag är från Finland.Viola Lindroth var min syster men hon avled tyvärr efter en tids sjukdom i Juli 2012.
                Jag kom själv in av en händelse på denhär sidan när jag sökte efter alster som min syster målat.
                Tänkte passa på att berätta lite om henne.

Det är sant att signaturen V.L är Viola Lindroth och hon arbetade som målare på Arabia under slutet av 1950-talet ända till sin pension i början av 80-talet.
                Innan tiden på Arabia jobbade hon på Kera.På Kera var hon med och designade djur,målade keramik etc.
                Sigurd Kjellberg var min mosters man och han jobbade också på kera och Arabia.Han hade även en egen verkstad.

Om någon har frågor så svarar jag gärna,

Mvh,

Harriet Lindroth-Niskanen

Comment

Hej Harriet!
                  Vad trevligt att Du hittade hit till PES, jag har ju också några föremål på tråden
                  tillverkade vid Kera OY och även äldre från Grankulla, tyvärr har jag inget från
                  Viola däremot, hennes keramik är personlig och håller en hög klass.

Comment

Igår hittade jag ett föremål dekormålat av Viola Lindroth.
                    Hon målade verkligen motivet med både charm och finess.
                    Bifogade filer

Comment

Kanske inte så mycket charm och finess som prylsubbens men ändå en trevlig väggvas av Viola Lindroth.
                      Jag passar också på att lägga in ett litet fat märkt KERA 49 (11 cm Ø).
                      Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        Denna pyttelilla skål är föredömligt väl märkt under, det var orsaken till att den inhandlades för annars hade ju priset avskräckt, 5 kr.
                        Vad det står, jo "GRANKULLAN" "SAVITEOLLISUUS 0/4" "KAUNIAINEN" och så då KERA förståss. Mycket information på liten yta. PS Kauniainen=Grankulla.
                        Instämmer! Mycket information på den lilla ytan och här finns också Made in Finland, 48 och en handskriven signatur som jag tyder RA. Och prisbilden överensstämmer också.
                        Bifogade filer

Comment

I går stod jag och funderade på ett fat signerat KERA VL. Kom ihåg att det varit uppe som Vicke Lindstrand eller något annat. Eftersom det bara kostade 35 kronor fick det följa med hem för att kolla. Viola Lindroth Kera.
                          Bifogade filer

Comment

Baksidan kom inte med.
                            Bifogade filer

Comment

Hi!
                              Just found this forum a moment ago- because I am seeking information about one of my Kera Grankullan (wall) plate.

On the bottom is Kera Grankullan symbol, number 883 and signature M J 1936

Can anyone tell me more about this pottery piece?
                              Click image for larger version

Name:	image_50444289 (1).jpg
Views:	1
Size:	150,0 KB
ID:	577290Click image for larger version

Name:	image_50422785.jpg
Views:	1
Size:	71,4 KB
ID:	577291

Comment

Working...
                              X