Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Gabriel Burmeister skall ha varit verksam vid Bobergs 1922-24.
    Han signerade då ibland med treudden. Hans föremål hade oftast nummerserien 5000, alltså samma som hos UE.
    Bobergs keramik stämplades fram till början av 1920-talet med "B/GEFLE".
    Jag har en vas därifrån som förutom den ritade treudden och numret 5232 även har B/GEFLE samt GABRIEL/FAJANS instansat i botten.

Comment

Det skulle alltså kunna stå ett B och GE(fle) i lilla ringen.

Comment

Ja, till och med ett B och GEFLE.

Comment

Aha! Tack Bengt!
          Jo, tydligen fanns treudden redan på UE-tiden. De objekt jag har sett har dock inte haft den. http://www.artinuppsala.com/ceramic/.../ekebydat.html

Comment

Bo fajans, men vem har gjort den?

Jag har denna vita bo fajans vas i min ägo, men jag får inte fram vem dom gjort den.

Det jag kan tyda på undersidan är 1?62 tror jag. siffran efter ettan kan jag inte se och jag hittar ingen vit vas i bo-fajans boken med dom tänkbara kombinationer som jag kan få ut av nummret.

Är det någon som känner igen vasen?

Ursäkta den dåliga bildkvaliten..
            Bifogade filer
            **Note to self: You can't buy things every singel day.**

Comment

Kan det vara en Dahlskog? Isåfall är första tecknet ett D. Men att leta efter glasyrer i boken funkar inte riktigt. Den förteckningen är inte helt komplett.

Comment

Ja jag har märkt att det inte gå att göra så... Jag kan verkligen inte se siffrona/bokstäverna i botten, men det finns en lika dan ute på tradera fast svart, jag har mailat honom och frågat vad det står på hans vas. Så vi får se om han svarar. För det borde väl vara samma formgivare även om den är i svart?

Comment

Jo, är den likadan så...

Comment

Här är den, den ser väl lika dan ut? http://www.tradera.com/auction/aucti...x?aid=57074520

Comment

Din ser större ut. Det är inte säkert att det är samma...

Comment

Peter...Det står 1961 på den svarta vasen och efter mycket micklande och vinklande på min vita vas så ser det faktiskt ut som om det en gång varit en nia där alltså 1962. Vart tar man reda på vad det nummret står för? Jag hittar det inte i bo-fajans boken iafl.

Comment

Står det inte i boken så blir det till att djupdyka i arkiven hos Länsmuseet i Gävle, men eftersom Birgitta Lundblad redan varit där så kan det bli svårt att hitta mer info.

Comment

jaha, det var ju förargligt. Men vem vet, jag, kanske tar en sväng till gävle ändå. Hon kan ju ha missat nått..

Comment

okända bockar!

Min mamma har dessa två bockar, dock vet hon inget om dem.. Någon här som vet något? värde? ålder? tillverkare? tack på förhand! /sofie
                              Bifogade filer
                              ~SOFIE~

Comment

Bo Fajans är mitt tips. Om någon som har boken slår upp föremål 3710 och dekor KR så tror jag det stämmer. Jag skulle gissa på 1920-talet och Eva Jancke-Björk. Dom är jättesnygga! Grattis!

Comment

Working...
                                X