Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Inte illa för så gamla brickplattor, som de kallas. De fanns att köpa i fyra storlekar från 9 till 17 cm i diameter i färgerna brun blå och grön.
    Detta kunde man välja på, under åren 1928-35.

    Comment


    • Är det någon som vet vad denna vas från Bo fajans,Gefle heter? Designer? Årtal & värde?
      Står ingen signatur undertill, men 3765 står det. Tack på förhand.Click image for larger version

Name:	10593072_10152238305810509_8102012834267155103_n.jpg
Views:	1
Size:	38,6 KB
ID:	555320

      Comment


      • Kul med nya medlemmar. Välkommen eatin.....?

        Modellregistret i boken Bo Fajans keramiktillverkning i Gävle 1874-1967 säger för artikel 3765: vas 28 cm hög med glasyr/dekor Pierrot. Formgivare: EJB (Eva JanckeBjörk). Tillverkningsår: 1954.

        Värde: ??

        Comment


        • Ytterligare en Eva Jancke- Björk. Ljusstake iron med nummer 4446/2.
          Bifogade filer

          Comment


          • Bland julprylar på Röda Korset hittade jag denna trebenta skål med små öron. Och till min förvåning ett böjt GEFLE och antydan till ett B ovanför. Det verkar inte vara glasyr utan ovanför dekoren någon slags lack. Någon som vet mer? 20 cm mellan öronen och 8 cm hög.
            Bifogade filer

            Comment


            • Nog är väl detta ett verk av Eva Jancke-Björk och Bo Fajans även om man inte kan se någon stämpel under all gul krackelyr. Nr 3492/1533 0ch 11 cm hög.
              Bifogade filer
              Last edited by Lars M; 2015-04-27, 19:48.

              Comment


              • Hittade två små vaser idag, som bör vara BoFajans. Den vänstra är märkt 4339 och den har jag också hittat här i tråden: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post192352

                Den högra har en märkning som jag tyder till 13.61. eller kanske B. 61. Någon som känner till formgivaren? Skulle gissa på Eva Jancke Björk på den också, då den är lite i samma stil med "ränderna" som min teservis.

                Click image for larger version

Name:	DSC_0111.JPG
Views:	1
Size:	112,0 KB
ID:	557867

                Click image for larger version

Name:	DSC_0113.JPG
Views:	1
Size:	78,7 KB
ID:	557868
                Last edited by PeppigaPia; 2015-05-30, 15:35.

                Comment


                • Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                  Köpte detta fat idag, nog mycket ned tanke på den häår tråden, Tyckte i och för sig att fatet var fint också!
                  AO eller OA vems sign. är det?
                  söffe
                  Nu har jag hittat en skål i samma serie och med nr 4062 som Söffe visat (inlägg nr 405). Den är 17 cm Ø och 5,7 cm hög.
                  Signatur med ett A inne i bokstaven O. Bengt H har redan gett svar att det är Anna Olsen som var formgivare (inlägg nr 406).
                  I boken om Bo Fajans av Birgitta Lundblad nämns Anna Olsen bland "anställda som bidragit med formgivning". Av näraliggande modellnummer kan man utläsa att signaturen AO förekommer år 1953. http://precisensan.com/antikforum/sh...74-1967/page60
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Ett trevligt Bo-fynd idag

                    Liten skål i form av ett äpple, eller kanske ett blad?

                    Någon som vet mer?

                    Click image for larger version

Name:	IMAG3904.jpg
Views:	1
Size:	70,1 KB
ID:	558395

                    Click image for larger version

Name:	IMAG3905.jpg
Views:	1
Size:	68,7 KB
ID:	558394

                    Comment


                    • Det är tyst här i Bo Fajans-tråden... Hoppas att någon kanske vet mer om min lampfot. Jag misstänker att det kan vara en vas från början...

                      Click image for larger version

Name:	Bo2.jpg
Views:	1
Size:	56,6 KB
ID:	559353

                      Click image for larger version

Name:	Bo1.jpg
Views:	1
Size:	128,3 KB
ID:	559352

                      Comment


                      • askkopp bo fajans

                        Tjena hittade denna fina askoppen på loppis som jag vart förtjust i, skulle vilja veta mer om stämplarna.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Bo Fajans-boken berättar detta om de tre senaste förfrågningarna:
                          PeppigaPia:
                          3296 Askfat som finns i två storlekar varav /2 har måtten 4*14,5 cm
                          Formgivare Eva Jancke Björk Försäljningsperiod 1941-51
                          32 Grön matt konstglasyr med bruna skiftningar 1942-48

                          4361 Kulvas som finns i sex storlekar varav /5 har måtten 18*19 EJB 1934-43
                          510 Gråvit antik konstglasyr (krackel) med svart dekor 1934-44

                          JaniMa:
                          1098 Askfat Allan Ebeling 1925-51
                          32 Grön matt konstglasyr med bruna skiftningar 1942-48

                          Comment


                          • Tack så hemskt mycket

                            Comment


                            • Rinnglasyrföremål från Bobergs fajansfabrik/Gefle.

                              Hej alla. Detta är min samling av högblanka rinnglasyrföremål från Bobergs fajansfabrik från 20-talet. Samlingen är i stort sett felfri. Gabriel Burmeisters serie "Gabriel Fajans" som han hade på Upsala Ekeby fortsatte han med efter att han hade börjat på Bobergs fajansfabrik i Gävle. På denna bild är inget av min UE-samling utan bara Bobergs-föremål. Många är märkta Gabriel fajans. Häftet är från 1924 och innehåller priskurant och rekvisions-papper. Om någon vill sälja rinnglasyrföremål i felfritt skick från UE och Bobergs/Gefle med högblank glasyr så kan ni höra av er till min mail; thniagarafalls51@gmail.com
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • SKÅL - Bo Fajans Gefle

                                Jeg fandt i dag en liten skål på loppis fra Bo Fajans Gefle. Fargerne er vældig fine , og jeg syntes, at skålen er både traditionel og moderne samtidig. Skålen/ formen er let og fin. Diameter 17 cm og højde 5 cm. Der mangler lidt af stemplet, og der er håndskrevet 1592, og ingen andre signaturer.

                                Er der nogen som kender til denne skål? Er det Eva Jancke-Björg, som har designet den? Hører skålen til en serie?

                                Jeg ville bli glad, om nogen kunne komme med nærmere oplysninger!
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X