Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967
Collapse
X
-
Först ett tack till Bengt H för den fina priskuranten!
Adventsampel kanske man kan kalla den här skapelsen.
17 x 17 cm och 8 cm hög och med "irisdekor" eller "uggleögon". Tre kedjor och i hålen för fästena av kedjorna finns glasyrrester. Förvånansvärt välbalanserad för att vara fyrkantig och med tre fästen.
Nr 5221/2 och ett krönt G är tydligt ristat men man kan också se EFLE och ett B ovanför. Det måste alltså vara från tiden då herr Burmeister var i Gävle hos Bobergs. Bengt H har på inlägg 237 visat en ljusstake av samma modell.http://precisensan.com/antikforum/sh...74-1967/page24
Comment
-
Också jag tackar för priskuranten!
Jag råkar för tillfället ha boken hemma och 5221/2 är mellanstorleken av en ampel, ljus-, 8,5 x 23 cm, sign GB, 1922-24.
Bengt H:s är en skål, ljus- med modellnummer 5220 och även denna finns i tre storlekar, som motsvarar ljusamplarnas. Tillverkningsperioden är densamma.Last edited by Kaptenen; 2012-11-17, 16:53.
Comment
-
Den boken är fint bearbetad och står sig som värdefull källa, Kaptenen.
Likväl behöver den omarbetas och utökas vid en eventuell andra upplaga. Nya och fler uppgifter har ju tillkommit sedan tryckningen.
Ursprungligen postat av FBQ Visa inläggDen här vet jag inte om den förekommit, även om jag såg att Bengt H. visat en med snarlik dekor. Stämpeln är svag men identifierbar.Last edited by Gideon; 2012-11-17, 17:10.
Comment
-
Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggOckså jag tackar för priskuranten!
Jag råkar för tillfället ha boken hemma och 5221/2 är mellanstorleken av en ampel, ljus-, 8,5 x 23 cm, sign GB, 1922-24.
Bengt H:s är en skål, ljus- med modellnummer 5220 och även denna finns i tre storlekar, som motsvarar ljusamplarnas. Tillverkningsperioden är densamma.
Comment
-
Tackar för bilden på de fina blomkrukorna, Neapel! Detsamma gäller naturligtvis också bilderna på de mer dekorerade UE-krukorna.
FBQ:s 1910-tals vas har jag inte sett tidigare. Mycket trevligt att se den! Tack för det, FBQ!
Detta skall vad jag kunnat förstå vara de tidigaste prydnadsgodset från Bobergs.
Comment
-
Kombinationen B/Gefle och "Gabriel Fajans", samt just den här dekoren, får mig att börja undra om det inte var Burmeister själv som introducerade dekoren med rinnande påfågelögon, Bengt H?
Kärt barn har många namn, så det finns finns förstås andra namn på denna dekor också. Du har ett bra sakargument i Ditt förvar.
Ett hopp fram i tiden, till mitten av 1960-talet, tänkte jag mig nu och då till ett par nummer, som inte finns med i artikelförteckningen i Birgitta Lundblads bok, nämligen 822 och 831.
Tomrum finns, men man kan se att åtminstone hela 800-serien domineras av Christina Fiedler.
Hon föddes i Finland 1935 och utbildade sig i Konstfacksskolan i Stockholm 1957/58. Därifrån kom hon direkt till Bo Fajans.
Idag är hon, efter att ha varit i USA, gift Prestgaard och bosatt i Danmark.
De här två, små nätta raringarna är inte mer än fyra och sju centimeter höga.
Comment
-
I Bobergs priskurant från 1930 för hushållskärl, blomkrukor och vit hushållsfajans visas en smörkruka med lock som har samma utseende som din Svärdsfalla.
Dekoren anges som "Blått Band"
Krukan fanns i två storlekar. N:r 1 - 1,2 liter. N:r 2 - 2,2 liter.
Din kruka bör enligt märkning vara tillverkad före 1925. Troligtvis salufördes dessa krukor även under 1920-talet
I 1940-års kurant finns smörkrukan ocså med, men nu med dekorerna Blå rand (obs. ej Blått band), Brun rand, Viva, Reseda, H, M och T.
Comment
-
"Blått Band"
Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inläggI Bobergs priskurant från 1930 för hushållskärl, blomkrukor och vit hushållsfajans visas en smörkruka med lock som har samma utseende som din Svärdsfalla.
Dekoren anges som "Blått Band"
Krukan fanns i två storlekar. N:r 1 - 1,2 liter. N:r 2 - 2,2 liter.
Din kruka bör enligt märkning vara tillverkad före 1925. Troligtvis salufördes dessa krukor även under 1920-talet
I 1940-års kurant finns smörkrukan ocså med, men nu med dekorerna Blå rand (obs. ej Blått band), Brun rand, Viva, Reseda, H, M och T.
Tack Bengt H!
Comment
Comment